Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toeristisch Limburg maakt reclame op kusttram

Toeristisch Limburg maakt reclame op kusttram

Het is een beetje ondeugende reclamecampagne, die van Toerisme Limburg vzw. Ze gaan de toeristen niet werven op hun woonadres maar op het vakantieadres van de vorige vakantie, aan de Vlaamse kust. Je moet maar durven!


Dit jaar pendelt een ‘Limburgse kusttram’ tussen Knokke en De Panne. Die moet lokale bewoners, dag- en verblijfstoeristen inspireren om een vakantie in Limburg te boeken. "Limburg is het hele jaar door een ideale dichtbijbestemming. Waar beter die boodschap overbrengen dan aan de Belgische Kust, waar de mensen openstaan voor nieuwe vakantieprikkels”, zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme, Cultuur en Erfgoed én voorzitter van Toerisme Limburg vzw.


68 kilometer reclame

De tramlijn tussen Knokke en De Panne is met 68 haltes en 67 km, het langste aaneengesloten tramtraject ter wereld. Van april tot eind december kleurt de tramlijn Limburgs. De kusttram staat volledig in het teken van onze provincie als vakantiebestemming. De slogan ‘Even weg? Altijd Limburg’ en de Vakantiegids Limburg komen duidelijk in beeld. Het middenpaneel, een billboard van 28 m2 wordt afwisselend ingenomen door partners van Toerisme Limburg.


Instroom aan toeristen verder verhogen

"Het is voor het eerst dat Toerisme Limburg vzw maandenlang de kusttram inschakelt om Limburg te promoten”, zegt Igor Philtjens. "We doen dit natuurlijk in de eerste plaats om de instroom aan toeristen verder te verhogen. Toerisme blijft voor Limburg een speerpuntsector. Meer toeristen betekent meer omzet in de economie van de vrije tijd, meer rendement voor de ondernemers en dus meer jobs voor Limburgers. Jobs die niet delokaliseerbaar zijn. Daarom zijn we continu op zoek naar creatieve manieren om nieuwe toeristen aan te trekken.”


Open voor vakantieprikkels

De keuze voor de kusttram is volgens Toerisme Limburg logisch. West-Vlamingen zijn al enkele jaren de belangrijkste Limburgse doelgroep op het vlak van aankomsten en verblijfstoerisme. Bovendien telt de kust het hele jaar door een hoge concentratie aan dag- en verblijfstoeristen. "De promotie is gestart in de paasvakantie. Vanaf dan stromen er duizenden mensen naar de kust: Belgen, Nederlanders, Duitsers … Allemaal potentiële toeristen voor een verblijf in Limburg. Bovendien zijn al die bezoekers in vakantiestemming en staan ze open voor nieuwe vakantieprikkels. We inspireren ze graag om onze provincie te leren kennen.”


Samenwerking met publieke partners

Voor deze promotiestunt werkt Toerisme Limburg samen met diverse publieke partners. Alle Limburgse steden en gemeenten kregen via het participatieplatform de kans om mee in te tekenen op deze bewegende billboard. De eerste maand zet Heusden-Zolder ZLDR LUCHTFABRIEK in de kijker, de belevingsvolle indoor erfgoedwandeling in het voormalige ophaalgebouw van de mijn. Ook Lommel, Genk, Sint-Truiden en Hasselt stapten in. Igor Philtjens: "Vorig jaar lanceerden we een nieuw samenwerkingsmodel voor de sector. Door te participeren kunnen de partners een veel groter publiek bereiken dan wanneer ze individueel communiceren. Zo verhogen we samen de slagkracht en kunnen we Limburg als sterk toeristisch product neerzetten. De kusttram is hiervan een mooi voorbeeld.”


365-dagenseizoen

Dat de campagne meer dan negen maanden loopt, is een bewuste keuze. Toerisme Limburg vzw levert al langer inspanningen om haar toeristisch seizoen gevoelig uit te breiden. "We focussen op meer toeristen, verspreid over het hele jaar. Op die manier willen we een toeristische overrompeling op piekmomenten vermijden. Dat zou ten koste gaan van onze grootste troeven: de landschappen, de rust, de gastvrijheid, het comfort op ons fietsroutenetwerk. Daarom mikken we bewust op een 365-dagenseizoen. Zo is de nazomer in Limburg steeds meer in trek. Het is dan ook een ideaal seizoen voor wandelingen en fietstochten”, besluit Igor Philtjens.

Topics:Marketing
Trefwoorden: toerisme, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...