Geplaatst op: 12-04-2016
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toeristisch Limburg maakt reclame op kusttram

Toeristisch Limburg maakt reclame op kusttram

Het is een beetje ondeugende reclamecampagne, die van Toerisme Limburg vzw. Ze gaan de toeristen niet werven op hun woonadres maar op het vakantieadres van de vorige vakantie, aan de Vlaamse kust. Je moet maar durven!


Dit jaar pendelt een ‘Limburgse kusttram’ tussen Knokke en De Panne. Die moet lokale bewoners, dag- en verblijfstoeristen inspireren om een vakantie in Limburg te boeken. "Limburg is het hele jaar door een ideale dichtbijbestemming. Waar beter die boodschap overbrengen dan aan de Belgische Kust, waar de mensen openstaan voor nieuwe vakantieprikkels”, zegt Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme, Cultuur en Erfgoed én voorzitter van Toerisme Limburg vzw.


68 kilometer reclame

De tramlijn tussen Knokke en De Panne is met 68 haltes en 67 km, het langste aaneengesloten tramtraject ter wereld. Van april tot eind december kleurt de tramlijn Limburgs. De kusttram staat volledig in het teken van onze provincie als vakantiebestemming. De slogan ‘Even weg? Altijd Limburg’ en de Vakantiegids Limburg komen duidelijk in beeld. Het middenpaneel, een billboard van 28 m2 wordt afwisselend ingenomen door partners van Toerisme Limburg.


Instroom aan toeristen verder verhogen

"Het is voor het eerst dat Toerisme Limburg vzw maandenlang de kusttram inschakelt om Limburg te promoten”, zegt Igor Philtjens. "We doen dit natuurlijk in de eerste plaats om de instroom aan toeristen verder te verhogen. Toerisme blijft voor Limburg een speerpuntsector. Meer toeristen betekent meer omzet in de economie van de vrije tijd, meer rendement voor de ondernemers en dus meer jobs voor Limburgers. Jobs die niet delokaliseerbaar zijn. Daarom zijn we continu op zoek naar creatieve manieren om nieuwe toeristen aan te trekken.”


Open voor vakantieprikkels

De keuze voor de kusttram is volgens Toerisme Limburg logisch. West-Vlamingen zijn al enkele jaren de belangrijkste Limburgse doelgroep op het vlak van aankomsten en verblijfstoerisme. Bovendien telt de kust het hele jaar door een hoge concentratie aan dag- en verblijfstoeristen. "De promotie is gestart in de paasvakantie. Vanaf dan stromen er duizenden mensen naar de kust: Belgen, Nederlanders, Duitsers … Allemaal potentiële toeristen voor een verblijf in Limburg. Bovendien zijn al die bezoekers in vakantiestemming en staan ze open voor nieuwe vakantieprikkels. We inspireren ze graag om onze provincie te leren kennen.”


Samenwerking met publieke partners

Voor deze promotiestunt werkt Toerisme Limburg samen met diverse publieke partners. Alle Limburgse steden en gemeenten kregen via het participatieplatform de kans om mee in te tekenen op deze bewegende billboard. De eerste maand zet Heusden-Zolder ZLDR LUCHTFABRIEK in de kijker, de belevingsvolle indoor erfgoedwandeling in het voormalige ophaalgebouw van de mijn. Ook Lommel, Genk, Sint-Truiden en Hasselt stapten in. Igor Philtjens: "Vorig jaar lanceerden we een nieuw samenwerkingsmodel voor de sector. Door te participeren kunnen de partners een veel groter publiek bereiken dan wanneer ze individueel communiceren. Zo verhogen we samen de slagkracht en kunnen we Limburg als sterk toeristisch product neerzetten. De kusttram is hiervan een mooi voorbeeld.”


365-dagenseizoen

Dat de campagne meer dan negen maanden loopt, is een bewuste keuze. Toerisme Limburg vzw levert al langer inspanningen om haar toeristisch seizoen gevoelig uit te breiden. "We focussen op meer toeristen, verspreid over het hele jaar. Op die manier willen we een toeristische overrompeling op piekmomenten vermijden. Dat zou ten koste gaan van onze grootste troeven: de landschappen, de rust, de gastvrijheid, het comfort op ons fietsroutenetwerk. Daarom mikken we bewust op een 365-dagenseizoen. Zo is de nazomer in Limburg steeds meer in trek. Het is dan ook een ideaal seizoen voor wandelingen en fietstochten”, besluit Igor Philtjens.

Topics:Marketing
Trefwoorden: toerisme, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...