Geplaatst op: 28-01-2015
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Transavia wil fors groeien

Nadruk op hospitality, service en digitale dienstverlening

Transavia wil fors groeien
Transavia wil op den duur groeien naar 10 miljoen passagiers en een omzet van 1 miljard euro per jaar. Die omvang heeft de luchtvaartmaatschappij nodig om haar nummer één positie als point-to-point-luchtvaartmaatschappij in Europa te behouden. Voor die ambitie is een vloot van veertig toestellen nodig. Nu vliegt Transavia met 20 Boeings 737-800 en 10 Boeings 737-700 naar zo’n 120 bestemmingen in Europa, Noord-Afrika en het Midden-Oosten. De focus wordt ook op de zakelijke reiziger gericht.


Dat heeft Transavia bekend gemaakt bij de presentie van de nieuwe merkidentiteit en ambitieuze doelen voor de toekomst. Hospitality, service en digitale dienstverlening zijn de speerpunten in de ambitie om te groeien naar 10 miljoen leisure- en business-passagiers per jaar. De naam Transavia.com wordt overboord gegooid en we mogen vanaf nu gewoon weer praten over Transavia.


Nieuwe huisstijl met bijbehorende merkidentiteit

Om deze verandering ook visueel kenbaar te maken, presenteert het bedrijf daarom een nieuwe merkidentiteit en een nieuwe huisstijl. Wat blijft zijn de kleur groen, de ronde vormen en de letter T. Daaraan worden nieuwe elementen toegevoegd zoals de iconen en de nieuwe kleuren. Het beeldmerk en de iconen zijn zo ontworpen dat ze in iedere taal aanspreken en snel worden begrepen. Bovendien zijn ze makkelijk toe te passen in alle soorten media-uitingen. Of dat nu offline of online is. En digitaal is inmiddels zó vanzelfsprekend, dat Transavia.com wordt omgedoopt tot ‘gewoon’ Transavia. Alle vliegtuigen worden overigens niet direct overgespoten, dat doet de maatschappij pas bij een geplande schilderbeurt.


Volgens algemeen directeur Mattijs ten Brink moet Transavia de nummer één betaalbare en toegankelijke luchtvaartmaatschappij worden.


"Toonaangevend in hospitality, service en digitale dienstverlening. Onze passagiers staan centraal in alles wat we doen en we zetten een stap extra om ze optimaal te kunnen blijven bedienen. Iedereen is welkom bij Transavia. Aan boord maken we geen onderscheid en zijn alle passagiers gelijk.”



Focus ook op zakelijke reiziger

Omdat zakelijke reizigers steeds vaker kiezen voor voordelige vluchten richt Transavia zich niet langer alleen op vakantiegangers, maar ook op die zakelijke reiziger. Tegelijkertijd wordt de reisbranche niet vergeten: "We zijn de enige low-cost-luchtvaartmaatschappij die zich blijft richten op touroperators. Samen met onze partners blijven we dan ook nieuwe producten ontwikkelen.”


Efficiencyslag noodzakelijk

Transavia gaat de digitale klantreis optimaliseren en werkt daartoe aan een nieuw digitaal platform. "We moeten meer aanwezig zijn waar onze passagiers zich bevinden. Niet alleen fysiek, aan de balie en tijdens de vlucht, maar ook online.” Toch realiseert ook Transavia zich dat de laagste ticketprijs voor de meeste consumenten leidend is: "Om die lage prijs te kunnen blijven bieden, moeten we een efficiencyslag doen op onze eigen kosten. Dat betekent uitgaven reduceren en onze processen verder stroomlijnen.” Dit alles moet er toe leiden dat Transavia in 2017 weer winstgevend is.


Wie zich het best aanpast overleeft

Darwin zei het al: ‘Het zijn niet de sterkste of slimste die overleven, maar diegene die zich het beste aanpassen aan een veranderende omgeving.’ De luchtvaartsector beleeft turbulente jaren. De wensen en verwachtingen van reizigers veranderen. Mondiale trends zorgen ervoor dat luchtvaartmaatschappijen zich moeten aanpassen aan een nieuwe realiteit. "We zien deze rebrandingoperatie dan ook niet als kostenpost, maar als investering. Nodig om onze belangrijke ambities voor de toekomst te realiseren”, vertelt Ten Brink.




Mondiale luchtvaarttrends

Transavia ziet veel veranderingen in de luchtvaartsector op zich afkomen. Veranderingen waar de organisatie niet omheen kan en die de vandaag aangekondigde rebranding aanjagen. Enkele trends die van invloed zijn:


Global traveller

De wereld globaliseert en het aantal vliegbewegingen – zowel leisure als business – neemt daardoor snel toe. Zakelijke reizigers kiezen bovendien vaker voor goedkope alternatieven.


De hybride consument

Consumenten gaan voor lage prijzen met behoud van kwaliteit of kiezen heel bewust voor een duurder premium alternatief.


Value for money

Transparante prijzen zorgen voor een steeds bewustere consument. Klanten letten meer dan ooit op de prijs-waardeverhouding. De verwachtingen die consumenten hebben zijn bovendien gebaseerd op het beste wat de industrie te bieden heeft.


Optimale (online) ervaring

Consumenten kopen hun tickets steeds vaker online en mobiel. Ze rekenen in dat proces op de beste service, hospitality en een hoge mate van gemak.


Brandstofprijzen

Ondanks de lage olieprijzen van nu, blijft brandstof de komende jaren een onzekere factor voor vliegtuigmaatschappijen. Ticketprijzen staan daardoor onder druk wat de marges doen slinken.

Trefwoorden: reisbranche, luchtvaart

CELTH
 






||| Nieuws |||

24/04/24
De Leistert is beste camping van Nederland
Recreatiepark De Leistert is door kampeerders uitgeroepen tot ‘Beste camping van Nederland’. In Belgie werd de award gewonnen door Camping Sandaya Parc La Clusure en in de Luxemburg door Camping Fuussekaul.
23/04/24
Exclusief voor leden
Eurocamp ziet kansen in Oranje sportzomer
Kampeeraanbieder Eurocamp ziet marketing- en saleskansen bij de grootste sportevenementen van het jaar: de Olympische Spelen, het EK Voetbal, de Tour de France en de Formule 1.
23/04/24
Exclusief voor leden
Geen andere weg voor horeca dan kosten doorberekenen?
In het eerste kwartaal van 2024 verhoogden restaurants en cafés hun prijzen met gemiddeld 6 procent blijkt uit cijfers van het CBS. Maar de horeca lijkt geen andere weg te zien dan de gestegen kosten door te berekenen aan de gasten.
23/04/24
Exclusief voor leden
Start vereniging mobiliteit KNV Connected Mobility
De transitie naar een groenere, efficiënter en meer vraaggestuurde mobiliteitsstructuur is in volle gang. Die transitie is hard nodig om als mobiliteitssector door te kunnen groeien en onze maatschappelijke ambities te realiseren. Daarvoor wordt KNV Connected Mobility opgestart.
23/04/24
Moskee Al Hijra  in Leiden sluit aan bij Grootste Museum
Op vrijdag 3 mei sluit de Al Hijra Moskee in Leiden zich aan en wordt hiermee de 23ste ‘museumzaal’.
22/04/24
Exclusief voor leden
Nieuwe waterattractie voor Bellewaerde
Het Vlaamse attractiepark Bellewaerde heeft een nieuwe waterattractie. Amazonia ligt in het hart van de nieuwe zone ‘Mundo Amazonia waar in totaal 21 miljoen euro is geïnvesteerd.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.
19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
23/05/24
23/05/24 t/m 23-05-24: LDA Kennisdag 2024
Op donderdag 23 mei organiseert de Landelijke Data Alliantie weer haar jaarlijkse Kennisdag. Locatie...
27/05/24
27/05/24 t/m 27-05-24: Sustainable Tourism Mobility Forum
De Breda University of Applied Sciences (BUas) en het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen ...
05/06/24 t/m 07-06-24
05/06/24 t/m 07-06-24: THE INC Conference
Van 5 tot en met 7 juni 2024 is de Hotelschool The Hague gastheer van de internationale INC Conferen...
06/06/24
06/06/24 t/m 06-06-24: Nationaal Congres Citymarketing
Het Nationaal Congres Citymarketing heeft dit jaar als thema: Talent & Impacts. Gaststad is dit ...