Geplaatst op: 19-12-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Eenderde van de kampeerders wil nieuw kampeermiddel kopen

Groot kampeeronderzoek van KCK

Eenderde van de kampeerders wil nieuw kampeermiddel kopen

Er gloort hoop voor de verkopers van caravans. Precies één op de drie actieve kampeerders is van plan om binnen nu en drie jaar een ander kampeermiddel te kopen. Zo’n 65% kiest voor een caravan. Daarna volgen de camper (21%) en de vouwwagen (9%).


Dat blijkt uit de resultaten van de Grote Kampeer & Caravan Kampioen Koopenquête die vandaag is gepubliceerd. Meer dan 500 kampeerders deden hieraan mee.


Caravan meest gebruikt

Deelnemers aan het onderzoek houden van kamperen en dat doen ze het meest in de caravan (77%) gevolgd door de camper (10%), de vouwwagen (8%) en de tent (6%). Stacaravan, mobilhome, chalet of huisje (1%) sluiten de rij. De meeste kampeerders (84%) bezitten één kampeermiddel en 16% heeft er meerdere. De tent wordt het meest gebruikt als tweede kampeermiddel.


Gemiddelde caravan is acht jaar oud

Caravanners wachten lang voordat ze een andere caravan kopen. De caravan die ze nu bezitten, is gemiddeld acht jaar geleden aangeschaft, in 2007. Sommigen gaan zelfs nog op stap met de caravan die ze in 1980 nieuw hebben aangeschaft: deze hebben de respectabele leeftijd van 35 jaar! Van alle caravans in het onderzoek werd precies de helft nieuw gekocht, de andere helft is tweedehands.


Meeste campers zijn occasions

De campers in het onderzoek werden gemiddeld zeven jaar geleden aangeschaft (in 2008) en de meeste campers zijn – net als de caravans – gekocht bij een merkdealer (43%) of een willekeurige dealer (27%). Een op de vijf campers is bij een particulier gekocht. En in tegenstelling tot de caravans is slechts één van elke vijf campers nieuw gekocht, de meeste campers (80%) zijn occasions.


Prijs niet belangrijkste

Kampeerders die een ander kampeermiddel dan een caravan gaan kopen, letten in het bijzonder op de volgende aspecten: gewicht, kwaliteit, prijs, indeling en comfort. Het meest belangrijke bij de aanschaf van een camper zijn: betrouwbaarheid, indeling, (gebruiks-)gemak, prijs, toilet en keuken. Bij zowel de caravan als de camper staat de prijs dus op de derde plaats.


Kopers gaan niet over één nacht ijs

De nieuwe kampeermiddelen worden niet zomaar gekocht, daar gaat gedegen onderzoek aan vooraf. Informatie wordt ingewonnen bij dealers (21%), shows en beurzen (18%), Kampeer en Caravan Kampioen (16%), anwb.nl/kamperen (9%), andere websites (14%), andere kampeerders (8%) en vrienden of familie (5%). De andere websites die worden geraadpleegd, zijn meestal websites van dealers (29%) en van fabrikanten (28%).


Aankoopkanaal divers

Ruim een derde van de gevraagde kampeerders gaat naar de dealer voor zijn nieuwe of tweedehands kampeermiddel. Iets minder dan een derde bezoekt een willekeurige dealer en weer een derde heeft nog niets besloten. Een enkeling zegt bij een particulier te gaan kopen (3%). De prijs van de meeste caravans zal liggen tussen € 10.000 tot € 15.000. Bij de campers zoeken de meeste kandidaatkopers het in categorie € 30.000 of meer.


Kampeermiddelen worden ook gedeeld

Eén op de vijf kampeerders (20%) heeft er wel eens over nagedacht om de kosten van een kampeermiddel te delen met vrienden of familie om er beiden gebruik van te maken. En precies de helft van hen heeft dat ook wel eens gedaan. De bevindingen zijn over het algemeen positief.


Eenderde heeft wel eens kampeermiddel gehuurd

Van alle deelnemers aan het onderzoek heeft een op de drie ooit weleens een kampeermiddel gehuurd. Vaste kampeermiddelen werden het meest gehuurd, zoals een stacaravan (27%), een chalet of huisje (25%) of een kant-en-klare tent (16%). Toch kozen sommigen ook wel mobiele kampeermiddelen zoals caravans (15%), campers (14%) en vouwwagens (3%). De helft van alle kampeerders die weleens gehuurd heeft, deed dit terwijl hij of zij al een kampeermiddel bezat. De belangrijkste reden daarvoor was omdat het bijvoorbeeld te koud was voor het eigen kampeermiddel, om eens iets anders te proberen (zoals een camper) of omdat men op vakantie was in een verderweg gelegen land en met het vliegtuig reisde.


Het onderzoek

Het onderzoek is in opdracht van en in samenwerking met de redactie van de KCK uitgevoerd door bureauTeraKnowledge® in de maand oktober 2014 door middel van online interviews, afgenomen onder 500 Nederlandse kampeerders.

Link: http://www.anwb.nl/bestanden/content/assets/anwb/pdf/kamperen/2014/uitkomst-kck-koopenquete.pdf
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, kamperen, kampeermiddel, campers, caravans, tenten

CELTH



||| Nieuws |||

09/12/25
HISWA-RECRON in hoger beroep voor onuitvoerbaar beleid emissieloos varen
Twee brancheorganisaties HISWA-RECRON en Watersportverbond gaan in hoger beroep bij de Raad van Stat...
09/12/25
Exclusief voor leden
AI kan veel meer uit klantinteractie halen
Hoe haalt AI de verborgen waarde uit klantenservice-interacties? Die vraag staat centraal in het promotieonderzoek van Bea Waelbers. Haar onderzoek laat zien dat klantenservicegesprekken veel meer informatie bevatten dan organisaties momenteel benutten, en dat AI kan helpen om die verborgen lagen zichtbaar te maken.
09/12/25
Exclusief voor leden
Nederlands bureau transformeert vaste tentoonstelling Haus der Geschichte
Vandaag opent het Haus der Geschichte in het Duitse Bonn zijn volledig vernieuwde vaste tentoonstelling, ontworpen door het Amsterdamse ontwerpbureau Kossmanndejong. Aan de hand van meer dan 4500 objecten word je in deze tentoonstelling meegenomen door de recente geschiedenis van Duitsland.
08/12/25
Exclusief voor leden
Culinaire ervaringen naar hoger plan met Epicurean Enrichment Studio
Regent Seven Seas Cruises® tilt de culinaire ervaring in 2026 naar een hoger niveau met de lancering van Epicurean Enrichment Studio. Dit zijn culinaire studio’s aan boord van Seven Seas Mariner® en Seven Seas Voyager®. Bekijk de 5 stappen die Regent zet om deze beleving te realiseren.
08/12/25
Exclusief voor leden
Ketel One wint een World Travel Award
Op 6 december werd weer de lange lijst bekend van de winnaars van de World Travel Awards. Distilleerderij Nolet won een award voor de categorie Vodka Distillery Tour. Het Renaissance Amsterdam Hotel kreeg een Europese award.
08/12/25
Exclusief voor leden
WUR en Natuurhuisje herstellen snelwegen Limburgse natuur
Wageningen Universiteit en boekingssite Natuurhuisje helpen oude hellingranden, de graften, in het Limburgs Geuldal nieuw leven in te blazen. Deze natuurstroken zijn van groot belang voor wilde bijen, bloemen en vele andere soorten. De video legt helemaal uit waarom die smalle graften veel doen voor de natuur.
05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...