Geplaatst op: 12-11-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Hotels ondanks groei inkomend toerisme lastige markt

Hotels ondanks groei inkomend toerisme lastige markt

De laatste maanden worden we overspoeld door positieve berichten over het inkomend toerisme. Bijna als vanzelfsprekend profiteren de hotels het meest. Ondertussen groeit het aanbod, staan veel nieuwbouw- en uitbreidingsplannen al in de steiger en raakte de markt verzadigd. In de nieuwste BrancheBarometer houdt Rabobank de belangrijkste kritische succesfactoren tegen het licht.


Volgens de bank profiteren lang niet alle hotels van de almaar groeiende stroom buitenlandse toeristen, bovendien leidt een toenemend aanbod tot forse concurrentie en prijserosie. Onderscheidend vermogen is hier een belangrijke succesfactor waar ligging, pricing en beleving de belangrijkste ingrediënten zijn. Met name 3- en 4-sterrenhotels met een standaard aanbod krijgen het lastig.


Omdat steeds meer boekingen via boekingssites lopen met scherpe prijzen en relatief hoge commissies is scherp sturen op de kosten erg belangrijk geworden. Voldoende onderscheidend vermogen door ligging en concept zijn essentieel om in deze tijd te overleven. Hotels moeten zichzelf ook online goed profileren om de vindbaarheid te vergroten en meer boekingen te realiseren.


In 2015 zal zowel vraag als aanbod net als in 2014 licht stijgen (+1%-+2%). Deze toename wordt vooral veroorzaakt door de groei van het inkomend toerisme. Daarvan profiteren vooral Amsterdam en de kustgebieden. In de rest van Nederland is de hotellerie een moeilijke markt omdat consumenten sterk gefocust zijn op kortingsacties en het bedrijfsleven terughoudend blijft. Daarnaast hebben hotels in toenemende mate last van branchevreemde aanbieders zoals vakantieparken, bed & breakfasts en particuliere verhuur. In en rond grote steden zijn lowbudgetketens sterk in opmars.

Link: https://www.rabobank.nl/images/branchebarometer_hotels_141106_29691042.pdf
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels

CELTH



||| Nieuws |||

05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
03/12/25
BillyBird exploiteert openluchtzwembad Het Run tot 2030
BillyBird heeft de Europese openbare aanbesteding voor de exploitatie van openluchtzwembad Het Run in Drunen gewonnen. Daarmee blijft BillyBird, dat het zwembad al sinds 2019 beheert, ook de komende jaren verantwoordelijk voor de exploitatie.
02/12/25
Licht dalende groei horecaomzet
De omzet van de horeca groeide in het derde kwartaal van 2025 met 3,3 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2024, meldt het CBS. De omzet van horeca in logiesverstrekking lag maar 0,7 procent hoger.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...
22/04/26 t/m 23-04-26
22/04/26 t/m 23-04-26: Independent Hotel Show Amsterdam
A firm fixture in the calendar of independent hoteliers and industry professionals alike, the show p...