Geplaatst op: 09-09-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Broeikasgassen bereiken recordhoogte

Broeikasgassen bereiken recordhoogte

De broeikasgassen hebben in 2013 een recordhoogte bereikt. Dat werd vooral veroorzaakt door een toename van kooldioxide (CO2). Dat heeft het Wereld Meteorologische Organisatie (WMO) vandaag bekend gemaakt. Deze organisatie roept dan ook op tot een gecoördineerde wereldwijde aanpak van de ‘verwoestende’ klimaatverandering.


Sinds 1984 zijn de CO2-emissies nog nooit zo snel gestegen als in de periode 2012-2031. Die snelle stijging werd veroorzaakt door toenemende uitstoot en het beperktere vermogen van de aarde om CO2 op te nemen. In 2013 was de concentratie van CO2 142% hoger dan in de pre-industriële samenleving van 1750.


Geen twijfel over wetenschappelijke basis

"Ons klimaat is zonder enige twijfel aan het veranderen en wordt het weer extremer”, zegt WMO Secretary-General Michel Jarraud in een verklaring. "Dat is het gevolg van menselijk handelen zoals het verbranden van fossiele brandstoffen.”


Het is vijf voor twaalf

Uit het onderzoek van de WMO blijkt overduidelijk dat de concentratie kooldioxide in de atmosfeer scherp stijgt. "We moeten deze trend keren door de uitstoot van CO2 te verminderen”, stelt Jarraud die tegelijkertijd een duidelijke waarschuwing uitspreekt: "Het is vijf voor twaalf.” Volgens Jarraud hebben we de kennis en de middelen om de stijging van de temperatuur binnen de twee graden te houden: "Daarmee geven we onze planeet en onze kinderen en kleinkinderen een toekomst.” Onwetendheid kan in de optiek van Jarraud geen excuus meer zijn om geen actie te ondernemen.


In het nieuwste Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd dat vorige week is verschenen een uitgebreid hoofdstuk over trends in duurzaam ondernemen. Hieronder alvast de conclusie van de auteurs:


In dit hoofdstuk is een poging gedaan ondernemers hulp te bieden bij het toewerken naar een bedrijfsvoering die toekomstbestendig is, doordat zij op de noden en wensen van zowel bedrijf, medewerkers, klanten als milieu en maatschappij ingaan. De mogelijkheden daartoe zijn divers, soms makkelijk (maar lang niet altijd) en zullen vaak een omdenken vergen. De ontwikkelingen en veranderingen in de reisbranche in 2013 maken eens te meer duidelijk dat bijvoorbeeld een touroperator sowieso niet meer van een vast model, met name qua bestemmingen, uit kan gaan. Een duurzaam toeristisch ondernemer die dit als kans ziet zal beter op schommelingen in de markt, de maatschappij en het milieu voorbereid zijn. Daarbij helpt het wellicht om te onthouden dat gastheerschap en duurzaamheid niet een tegenstelling hoeven te zijn; de combinatie van beide biedt juist kansen voor nieuwe, toekomstbestendige businessmodellen.


Last but not least moet de link met toeristisch en gastvrijheidsonderwijs gelegd worden. Als duurzaam ondernemen de toekomst heeft, is het essentieel dat de huidige generatie toerisme- en hospitalitystudenten hier rijkelijk kennis mee maakt. Potentiële gevolgen voor mens en milieu, MVO/DTO en duurzaam gastheerschap zouden in elke opleiding standaard onderwezen moeten worden. Daarnaast zouden hogescholen en universiteiten naar het eigen beleid kunnen kijken: doen wij zelf wel voldoende aan MVO, moeten onze studenten wel zo ver weg op excursie, is ons personeel voldoende in MVO/DTO geschoold, et cetera. Studenten zijn immers net toeristen: zij komen bij hun instituut ook in een nieuwe omgeving en staan dus ook open voor nieuwe belevenissen, impulsen en ervaringen. Het katalysatoreffect van positieve ervaringen met duurzaamheid tijdens de opleiding zou weleens heel groot kunnen zijn.

Link: https://www.wmo.int/pages/mediacentre/press_releases/pr_1002_en.html
Trefwoorden: duurzaam toerisme, broeikasgassen, co2

CELTH



||| Nieuws |||

08/12/25
Exclusief voor leden
Culinaire ervaringen naar hoger plan met Epicurean Enrichment Studio
Regent Seven Seas Cruises® tilt de culinaire ervaring in 2026 naar een hoger niveau met de lancering van Epicurean Enrichment Studio. Dit zijn culinaire studio’s aan boord van Seven Seas Mariner® en Seven Seas Voyager®. Bekijk de 5 stappen die Regent zet om deze beleving te realiseren.
08/12/25
Exclusief voor leden
Ketel One wint een World Travel Award
Op 6 december werd weer de lange lijst bekend van de winnaars van de World Travel Awards. Distilleerderij Nolet won een award voor de categorie Vodka Distillery Tour. Het Renaissance Amsterdam Hotel kreeg een Europese award.
08/12/25
Exclusief voor leden
WUR en Natuurhuisje herstellen snelwegen Limburgse natuur
Wageningen Universiteit en boekingssite Natuurhuisje helpen oude hellingranden, de graften, in het Limburgs Geuldal nieuw leven in te blazen. Deze natuurstroken zijn van groot belang voor wilde bijen, bloemen en vele andere soorten. De video legt helemaal uit waarom die smalle graften veel doen voor de natuur.
05/12/25
Exclusief voor leden
Vaak problematische schuldenlast bij recreatie maar horeca heeft het zwaarder
Bijna 7 procent van de bedrijven beoordeelt in november 2025 de eigen schulden als problematisch, nagenoeg evenveel als een jaar eerder. Maar in sport, cultuur en recreatie ligt dat percentage op 11,6% blijkt uit data van CBS. Echt zwaar heeft de horeca, met 20%.
05/12/25
TerSpegelt verbetert luxe plekken voor gezinnen
Camping TerSpegelt gaat na de vernieuwing van het centrumgebouw door met de verbetering van kampeerplaatsen voor gezinnen.
04/12/25
Exclusief voor leden
Hoge boetes voor inzet vreemdelingen bij GP Zandvoort
Een uitzendbureau uit Rotterdam heeft vorig jaar tijdens de Dutch Grand Prix in Zandvoort 60 vreemde...
03/12/25
Zakelijk leasen voor kleine ondernemers
Als ondernemer in de toerisme en recreatiesector ben je altijd in beweging. Je bezoekt nieuwe locaties, hebt afspraken met partners of bent onderweg naar een evenement dat je organiseert. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt, is direct verbonden met het succes van je bedrijf. Goede mobiliteit is dan ook geen luxe, maar een absolute noodzaak.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...