Geplaatst op: 08-02-2018
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Kwart van de vakantiegangers gaat op wintersport

Kwart van de vakantiegangers gaat op wintersport

Bijna driekwart van de Nederlanders nog nooit op wintersport is geweest, terwijl een kwart dat graag doet. Sneeuwliefhebbers boeken hun wintersport voornamelijk in de laatste maanden van het jaar. Zestig procent van de Nederlanders wil de komende drie maanden een buitenlandse vakantie boeken. Bij de keuze voor een vakantie zijn de locatie en de prijs de belangrijkste keuzefactoren. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ANVR onder zo’n 6.500 consumenten dat is gehouden tijdens de week van de Vakantiebeurs.


De 6.500 consumenten zeggen vooral in de eerste helft van het jaar een zomerse strandvakantie te boeken, terwijl de tweede helft van het jaar in het teken staat van het boeken van stedentrips. Om de geboekte bestemming te bereiken, stapt men voor meer dan de helft van de vakanties in het vliegtuig; de auto volgt als goede tweede. 65+-ers daarentegen pakken eerder de bus of maken een cruise.


Als we een keuze maken voor een vakantiebestemming letten we er vooral op of het een goede en rustige locatie is, en of de prijs aantrekkelijk is. Voor jongeren tussen 18 en 34 jaar is de laagste prijs vaak doorslaggevend.


Meerderheid wil binnen drie maanden boeken

Dat de Nederlander een reislustig volk is, komt duidelijk naar voren: maar liefst 60% van de ondervraagden heeft de intentie om in de komende 3 maanden weer een buitenlandse vakantie te boeken. Het boeken van een vakantie gebeurt door bijna driekwart via de website; rechtstreeks bij de aanbieder, de reisorganisatie of het reisbureau. Slechts 1% gaat voor ‘onzeker’ en regelt van te voren helemaal niets, terwijl zo’n 40% graag ‘zonder zorgen’ op vakantie gaat en boekt een pakketreis.

Ongeveer de helft van alle Nederlanders die op vakantie gaat, let er bij het boeken op dat zijn reisonderneming is aangesloten bij brancheorganisatie ANVR en Garantiefonds Reisgelden. Ook meer dan de helft van de Nederlandse vakantiegangers zorgt voor een doorlopende of eenmalige reis- en/of annuleringsverzekering. Jongeren tussen de 18 en 34 jaar lijken meer -onverantwoorde- risico’s te nemen dan andere leeftijdsgroepen. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat zij minder belang hechten aan ANVR en SGR, en er vaker voor kiezen om geen reis- en/of annuleringsverzekering af te sluiten.

Trefwoorden: reisbranche, vakanties, wintersport, zomervakanties

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...