Geplaatst op: 06-03-2025
Auteur: Redactie
NRIT

Topjaar voor a&o Hostels

Topjaar voor a&o Hostels
a&o Firenze Campo di Marte

a&o Hostels, Europa's grootste hostelketen, heeft een recordjaar achter de rug en blijft groeien. Het bedrijf registreerde 6,2 miljoen overnachtingen, 2,8 miljoen gasten en € 232,4 miljoen aan inkomsten, waarmee het de resultaten van 2023 overtrof. De kamerbezetting bedroeg 76,6% in de Europese portefeuille.

"2024 vertegenwoordigde een gestage groei en heeft de recordresultaten van 2023 overtroffen, waardoor dit de beste prestatie in onze geschiedenis is. Dit jaar vieren we ons 25-jarig jubileum en daarom extra bijzonder dat a&o sterk en vol vertrouwen het jaar is begonnen. We blijven goed gepositioneerd om duurzame groei op de lange termijn te creëren en te leveren” aldus a&o-oprichter en CEO Oliver Winter. In 2025 viert a&o haar 25-jarig jubileum. Sinds de opening van het eerste hostel in Berlijn in 2000, is de keten uitgegroeid tot 42 locaties met meer dan 1.000 medewerkers uit meer dan 50 landen. Winter: "We hebben een budgetproduct ontwikkeld dat aantrekkelijk is voor zowel reizigers als investeerders."

Uitbreidingen

In de tweede helft van 2024 opende a&o drie nieuwe hotels in Brighton, Antwerpen en Brussel. Daarnaast werd een nieuw project in Heidelberg verworven, waar de bouwwerkzaamheden dit jaar zullen starten. Het nieuwste pand, a&o Firenze Campo di Marte, opende in februari 2025 in Florence. Ondersteund door eigenaars StepStone Group en Proprium Capital Partners, investeert a&o € 500 miljoen in uitbreiding, renovatie en modernisering van de portefeuille. CEO Oliver Winter benadrukt de focus op duurzame groei: "We blijven goed gepositioneerd om duurzame groei op de lange termijn te creëren en te leveren."

Trends

Groepsreizigers blijven de belangrijkste doelgroep voor de keten, goed voor 38% van het aantal gasten. Dankzij website-optimalisaties vindt 40% van de groepsboekingen nu rechtstreeks via a&o plaats. Het gebruik van de Mobile Key groeit, met 5% van de gasten die hun telefoon als kamersleutel gebruiken. Groepen verblijven gemiddeld drie nachten, individuele reizigers 1,8 nachten in 2024.

Duurzaamheid

a&o blijft zich inzetten voor milieuvriendelijke initiatieven, met een focus op directe investeringen zoals groene elektriciteit en vermindering van voedselverspilling. Winter: "Iedereen kan en moet bijdragen aan het integreren van duurzaamheid in elke activiteit." In tien jaar tijd heeft het bedrijf de CO2-uitstoot per overnachting met 78% verminderd.

Toplocaties

De top-presterende locaties in 2024 waren a&o Köln Dom, a&o Berlin Mitte en a&o Edinburgh City. De gemiddelde leeftijd van a&o-gasten is 18-24 jaar, en bijna 50% van de boekingen wordt rechtstreeks via de kanalen van a&o gemaakt.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, groepsaccommodaties

CELTH



||| Nieuws |||

24/03/25
Exclusief voor leden
Kamperen meest klimaatvriendelijk
Kamperen zorgt voor de laagste CO2-uitstoot per overnachting. Harde cijfers daarover vond Camp-to-Go, de website van de branchevereniging KCI op de website van het Agence de la transition écologique. Dit is een Franse overheidsorganisatie voor de transitie naar een meer duurzame samenleving.
23/03/25
ARCABO bouwt Yukon Lodges voor Europa-Park
Het Europa-Park Erlebnis-Resort breidt momenteel zijn overnachtingscapaciteit verder uit. Naast zes eersteklas thematische hotels maakt ook het Camp Resort deel uit van het resort.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
06/03/25
Hoe digitaliseert de gastvrijheidssector?
Digitalisering speelt een steeds grotere rol in de Nederlandse gastvrijheidssector. Dat blijk uit onderzoek van NBTC onder ruim 200 ondernemers.
06/03/25
Topjaar voor a&o Hostels
a&o Hostels, Europa's grootste hostelketen, heeft een recordjaar achter de rug en blijft groeien. Groepsreizigers blijven de belangrijkste doelgroep voor de keten.
03/03/25
Artikelen Capita Selecta uit Trendrapport online
Alle artikelen in het hoofdstuk Capita Selecta van het nieuwste Trendrapport staan online. Mede dankzij partners CELTH en NBTC vrij toegankelijk.
24/02/25
Exclusief voor leden
Dubai +9% groei toerisme
Dubai is al een grote bestemming in toerisme en het noteert bijna een groeicijfer van een gazelle. In 2024 nam het toerisme naar deze Arabische destinatie met 9% toe.
24/02/25
Prosus wil Nederlandse Just Eat Takeaway.com overnemen
Techbedrijf Prosus meldt dat het een voorwaardelijke overeenkomst heeft bereikt om Just Eat Takeaway.com (AMS:TKWY) over te nemen. Daarmee krijgt Prosus de vierde grootste maaltijdbezorggroep ter wereld in handen.