Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-12-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals

Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Afbeelding van Vishnu R via Pixabay

Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.

In 2024 was dance veruit het meest geprogrammeerde genre op de toonaangevende Nederlandse popfestivals. Bijna een derde van al het muzikale aanbod kwam voor rekening van dj’s/producers, ruim 10% meer dan in 2016. Dit ging met name ten koste van het rockaanbod, waarvan het aandeel kelderde van 32% naar 19%. Rockmuziek is uit onder de Nederlandse festivalbezoeker.

Minder diversiteit

Hoewel veel muziekfestivals het in 2024 moeilijk hadden en een flink aantal zelfs besloot te stoppen, is het muzikale aanbod op de grote festivals flink toegenomen. In 2024 waren er gemiddeld 39 optredens per festivaldag t.o.v. 29 in 2016. Daarentegen nam de diversiteit aan artiesten juist af. Het aandeel vrouwelijke artiesten daalde, evenals het aantal niet-Europese artiesten. Deze ontwikkeling kan volgens Mulder worden verklaard door de stijgende kosten in de muziekindustrie.

Best Kept Secret: een uitzondering

Te midden van deze trend valt het Brabantse festival Best Kept Secret op. Het festival wist een zeer divers en onderscheidend programma samen te stellen. In vergelijking met andere grote Nederlandse festivals bood Best Kept Secret het minste overlap in artiesten, wat duidt op een meer curerende aanpak.

Popmuziek en mannelijke artiesten domineren hoofdpodia

Op de hoofdpodia van de festivals was popmuziek veruit het meest vertegenwoordigd, meer dan de helft  valt binnen de genregroep pop/elektronisch; van de headliners behoort zelfs 61%. Daarnaast was er een duidelijke oververtegenwoordiging van mannelijke artiesten, vooral onder de headliners. Bijna de helft van alle artiesten op de hoofdpodia was Nederlands afgelopen jaar en daarmee is de hegemonie van Britse artiesten op de grootste podia afgelopen; dat aandeel daalde van 60% naar 25%.

Conclusie

Het festivalseizoen van 2024 liet een duidelijke verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek is in opkomst, terwijl rockmuziek terrein verliest. Ondanks een toename in het aantal optredens, nam de diversiteit aan artiesten juist af. Best Kept Secret wist zich te onderscheiden met een meer divers en onderscheidend programma.

Het volledige rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024' is te downloaden via poplive.nl.

Trefwoorden: evenementen, festivals, muziekfesivals

CELTH



||| Nieuws |||

18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Zandvoort lanceert vernieuwde toeristische website met directe boekingsoptie
Zandvoort zet een grote stap vooruit in het toerisme met de lancering van een vernieuwde, drietalige website: VisitZandvoort.nl, VisitZandvoort.de en VisitZandvoort.com. . De website heeft een moderne, organische uitstraling en is nu gebruiksvriendelijker en rijker aan regionale content.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.

||| Agenda |||

27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...