Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 23-10-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Nederlanders besteden meer aan vrijetijdsdiensten

Nederlanders besteden meer aan vrijetijdsdiensten
Foto: 123RF

Na een periode van terughoudendheid lijken consumenten weer meer te besteden. Vooral aan vrijetijdsbestedingen als vakanties, uitjes en restaurantbezoek wordt meer uitgegeven. Dit blijkt uit cijfers van ING Research die de consumententransacties van de bank analyseerde.

De totale waarde van consumententransacties steeg in het derde kwartaal van 2024 met 1,4% ten opzichte van het kwartaal ervoor. Deze groei wordt vooral gedreven door uitgaven aan diensten, zoals reizen, recreatie en horeca.

Meer uitgegeven aan vakanties en uitjes 

Met name in de sectoren vakantie & reizen (+4,3%), recreatie & cultuur (+3,9%) en restaurants (+1,8%) zagen we een sterke stijging van de uitgaven. Nederlanders investeren weer meer in hun vrije tijd en gaan vaker op vakantie, bezoeken culturele evenementen en eten uit. De toegenomen populariteit van staycations en het verlangen naar nieuwe ervaringen na de coronapandemie spelen hierbij waarschijnlijk een rol.

Goederen blijven achter 

In tegenstelling tot de sterke groei bij diensten, stegen de uitgaven aan goederen minder hard. Vooral elektronica en niet-gespecialiseerde winkels zagen hun omzet dalen. Wel steeg de omzet in supermarkten en drogisterijen licht.

Prijsstijgingen spelen een rol 

De stijging van de totale uitgaven wordt deels veroorzaakt door hogere prijzen. Vooral de prijzen van voedingsmiddelen (+3,0%), accommodaties (+4,2%) en recreatieve activiteiten (+2,4%) zijn gestegen. Bij restaurants stegen de prijzen minder snel, maar uit eten gaan werd gemiddeld toch nog 1% duurder Echter, ook als we rekening houden met deze prijsstijgingen, blijkt dat consumenten daadwerkelijk meer producten en diensten hebben gekocht.

Positieve toekomstverwachtingen

Voor de komende tijd verwacht ING Research dat de consumptie zal blijven aantrekken. De stijgende lonen, het positieve momentum op de woningmarkt en gunstig overheidsbeleid dragen hieraan bij.

Conclusie 

De Nederlandse consument lijkt het vertrouwen terug te hebben gevonden en geeft weer meer uit. Vooral de vrijetijdssector profiteert van deze positieve ontwikkeling. Dit is goed nieuws voor de economie en wijst op een herstellende consumentensentiment.

Link: https://www.ing.nl/zakelijk/economie/transactiedata/consumenten-vinden-de-weg-omhoog-en-geven-weer-meer-uit
Trefwoorden: consumenten, bestedingen, horeca, vakanties, cultuur, recreatie

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
04/06/25
Internationaal World Leisure Congress strijkt neer in Breda
Van 25 tot en met 28 augustus is Breda het toneel van het achttiende World Leisure Congress. Dit prestigieuze, tweejaarlijkse evenement brengt zo’n vijfhonderd academici en professionals uit de vrijetijdssector samen om te praten over het thema ‘Leisure for a Better Society’.
03/06/25
Collectief van toonaangevende horecapartners lanceert cruciaal onderzoek naar digitale toekomstbestendigheid sector
Vandaag start het eerste nationale Horeca 2.0 onderzoek. Het onderzoek komt op een kritiek moment voor een sector die kampt met een ongekende combinatie van personeelstekorten, stijgende kosten en veranderende consumenteneisen
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.