Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-10-2024
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Investeer in duurzaamheid en vertel het vooral je gasten!

Investeer in duurzaamheid en vertel het vooral je gasten!

Kampeerbedrijven moeten hun duurzame activiteiten veel meer delen met de gasten. Dan komt duurzaamheid vanzelf hoger in het rijtje keuzeaspecten die gasten voor boeking in overweging nemen. Dat is de belangrijkste conclusie uit het onderzoek ‘Duurzaam Kamperen’ dat de ANWB door Q&A Research heeft laten uitvoeren. De resultaten werden gepresenteerd op het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche op woensdagavond 3 oktober 2024 bij de Jaarbeurs waar de Kampeer &Caravan Jaarbeurs werd gehouden.

Voor het onderzoek zijn in weken 21 en 22 van 2024 ruim 800 Nederlanders ondervraagd in de leeftijd van 18 tot 75 jaar. Een soortgelijk onderzoek is ook in 2023 gehouden waardoor ontwikkelingen kunnen worden gevolgd.

Helft Nederlanders kampeert wel eens

Positief voor de branche is dat meer Nederlanders aangeven wel eens te kamperen. Dit jaar ligt dat op 49%, vorig jaar was dat nog 45%. Van de jongeren (18-29 jaar) geeft maar liefst 85% aan wel eens te kamperen. Een meerderheid van de kampeerders (52%) gaat 1 tot 2 maal per jaar kamperen. Een kwart drie of meerdere keren per jaar.

X

Locatie belangrijkste keuzeaspect

Locatie is het belangrijkste aspect bij de keuze voor een bestemming of kampeerplek. Dat is voor 45% van de kampeerders het geval. Gevolgd door prijs-kwaliteitsverhouding (25%) en voorzieningen en faciliteiten op het park (19%). Duurzaamheid/natuurinclusiviteit wordt door 8% genoemd, een verdubbeling ten opzichte van 2023. Voor de jongere doelgroep (18-44 jaar) is duurzaamheid een belangrijker keuzeaspect (9%) dan voor 45-plussers (7%).

X

Voor eenvijfde is duurzaamheid doorslaggevend

Gevraagd of duurzaamheidsredenen doorslaggevend zijn in de keuze van de kampeerbestemming antwoord daar 22% volmondig positief op. Veertig procent staat daar neutraal tegenover en voor 38% is het helemaal niet doorslaggevend. Kampeerders die een camper bezitten, staan in veel gevallen meer dan gemiddeld open voor duurzaam kamperen. Samen met vouwwageneigenaren vinden ze duurzaamheid vaker dan gemiddeld het belangrijkste aspect in de keuze voor een kampeerplek.

Keuze voor Nederland vaak ingegeven vanwege duurzaamheid

Exact de helft van de kampeerders kampeert meestal in Nederland en voor 45% van hen is dat vanwege duurzaamheid. Interessant om te zien dat een grote groep kampeerders (34%) deels in Nederland en deels in het buitenland kampeert en maar een hele kleine groei meestal buiten Nederland 16%).

X

Kampeerders verwachten duurzame maatregelen

Een kleine meerderheid van de ondervraagden (55%) vindt het belangrijk dat campings maatregelen nemen om te verduurzamen. Slechts 14% vindt het niet belangrijk en een derde staat daar neutraal tegenover.

Informatie over duurzaamheid kan keuzebeslissingsproces beïnvloeden

Waar nu nog maar een heel klein deel van de kampeerders (8%) zich niet laat leiden door duurzaamheid op camping zijn er zeker kansen die groep te vergroten. Dat zien we als gevraagd wordt naar het meewegen van duurzaamheid in de keuze als ze meer informatie zouden ontvangen. Dan zegt 46% dat ze meer duurzame keuzes zouden maken als ze meer informatie zouden hebben over de duurzaamheid van de camping. Vooral kampeerders in de leeftijd van 18 tot 44 jaar zijn daar gevoelig voor. Van de groep die meer informatie wil ontvangen zegt 72% daadwerkelijk ook duurzame keuzes te gaan maken.

X

Kampeerders willen dan vooral informatie ontvangen over afvalscheiding (56%), het verminderen van zwerfafval (42%), zonnepanelen (34%), hergebruik van water (31%), ecologische schoonmaakmiddelen (29%) en het gebruik van alternatieve energiebronnen (29%). Heel opvallend wil 27% tips voor duurzaam kamperen ontvangen.

Duurzame opties te duur

Toch is het niet zo dat kampeerders zich enkel en alleen door betere informatie over de duurzame prestaties van een camping laten overhalen daar te boeken. Prijs blijft een grote blokkade om duurzaamheid als criterium mee te nemen. Vaak vinden ze duurzame opties te duur. Positief is dan weer wel dat 55% bereid is om meer te betalen voor een echt duurzame bestemming. Dat is veel meer dan vorig jaar (46%). Ook hier zien we weer een hogere intentie tot duurzaam gedrag bij de groep van 18 tot 44 jaar. Remmende factoren zijn elektrische auto’s die zware caravans niet kunnen trekken, het gebrek aan laadmogelijkheden in het buitenland en het feit dat veel kampeerders vinden dat ze al heel duurzaam bezig zijn omdat ze niet vliegen.

Deel Nederlanders wil meer betalen voor duurzaam kampeermiddel

Voor de aanschaf van een duurzaam kampeermiddel staat 27% van de kampeerders op de banken, 35% staat daar neutraal tegenover en 37% is daar niet toe bereid. Er is een grote weerstand om te investeren in duurzame kampeermiddelen bij 45-plussers, 51% is daartoe niet bereid. De ondervraagden die meer willen betalen voor een duurzaam kampeermiddel wil daar tot 30% meer voor betalen. Het meest voor een camper (44%) of vouwwagen (40%). Het laagst bij tenten (23%) of caravans (32%). Bij de aanschaf willen ze het liefst geïnformeerd worden over het brandstofverbruik (31%) en het gebruik van zonnepanelen (30%).

X

Reacties van het panel

In een eerste reactie op de resultaten ziet Miriam van Riel van Libéma dat gasten vooral voor een maximale beleving kiezen, "We krijgen heel weinig vragen over duurzaamheid.” Dat betekent niet dat Libéma op haar vakantieparken niets doet aan duurzaamheid. Ze zijn volop bezig daarop te investeren en proberen de klant daarin mee te nemen: "We geven consumenten steeds een voordeeltje bij een duurzame keuze.”

Robin van Milligen van Green Key kon melden dat ze inmiddels 750 bedrijven hebben gecertificeerd. "We lichten de hele organisatie door op 12 thema’s en geven ondernemers mee om vooral te communiceren over hun duurzame activiteiten. Ondernemers vinden het heel normaal wat ze doen maar dat is niet vanzelfsprekend voor de gasten. Die vinden het juist heel mooi.” Hij gaf ook nog als tip mee je gasten in het hele duurzame proces mee te nemen: "Je mag ook tussentijds laten zien welke stappen je maakt.” Van Milligen had ook nog wat quick wins in de achterzak: "Je kunt veel winst behalen op voedselverspilling en een meer plantaardig menu.”

Paul Makken van de ANWB constateert een onbedwingbare behoefte van mensen om te reizen. "De consument zal de wereld niet redden.” Volgens Makken hebben ondernemers hebben een hele belangrijke rol in de verduurzaming. Zij kunnen hun terreinen en producten verduurzamen. "We zien dat ondernemers veel goede duurzame dingen doen maar het als vanzelfsprekend ervaren. Pas als je het vertelt gaan mensen het meenemen in hun overweging.” Hij sloot af met een ervaring die hij opdeed tijdens een Engelse vakantie waar hij de hoofdprijs betaalde voor een lokaal duurzaam geproduceerd potje jam: "Je hoeft niet altijd op de laagste prijs te gaan zitten als je gasten met een lokaal product een goed gevoel geeft.”

Link: https://duurzaamheidscongres.nl/onderzoek/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, duurzaam toerisme, campings, kampeerterreinen, onderzoek, gedrag, keuzeaspecten

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
04/07/25
Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
30/06/25
Exclusief voor leden
ABN AMRO verstrekt €25 miljoen lening aan Tiqets
ABN AMRO heeft een lening van €25 miljoen toegekend aan Tiqets Holding BV, een toonaangevend digitaal platform voor culturele en toeristische ervaringen.
26/06/25
Rotterdam ontvangt internationale experts voor advies over cultuur
Van 2 tot en met 5 juli ontvangt Rotterdam tien internationale experts, vanuit alle windstreken, om mee te denken over de culturele toekomst van Rotterdam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
18/06/25
Exclusief voor leden
Oeds Bijlsma wordt interim directeur-bestuurder Fries Museum en Princessehof
De Raad van Toezicht van het Fries Museum en Keramiekmuseum Princessehof heeft Oeds Bijlsma benoemd tot interim directeur-bestuurder van de beide musea. Met ingang van 5 augustus 2025 zal hij voor een periode van zes maanden leiding geven aan de organisatie, totdat een definitieve directeur-bestuurder is aangetrokken.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.