Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-10-2024
Auteur: Marc Gerlings

ZigZag campagne in Breda voor cultuur

Veranderd cultuurbeleid

ZigZag campagne in Breda voor cultuur
ZigZag-borden in het stadspark van Breda. Foto: Breda Marketing.
Om aandacht te vestigen op het rijke cultuuraanbod in de stad is Breda Marketing in opdracht van Gemeente Breda gestart met de campagne ‘ZigZag door cultureel Breda’. De campagne etaleert de mix in aanbod, van groot tot ‘klein dat groots is’.

In de campagne krijgt het aanbod van de vijftien culturele basisinstellingen een podium, aangevuld met een divers aanbod van andere organisaties. Een verrassende mix van vernieuwing en traditie, waarbij groot en klein evenveel waarde hebben en élk genre aan bod komt. Getalenteerde Bredase makers en performers worden extra in de schijnwerpers gezet. 

ZigZag van folder tot borden

‘ZigZag door cultureel Breda’ komt tot uiting in een zig-zag harmonicaboekje waarin je letterlijk en figuurlijk alle zijden van cultureel Breda kunt ontdekken. De gratis ZigZag ligt straks onder meer bij culturele instellingen, wijk- en buurthuizen, horeca en winkels. De eerste oplage bedraagt 10.000 exemplaren. Het is de bedoeling steeds nieuwe herdrukken te bestellen die van actuele informatie wordt voorzien. Op het digitale platform explorebreda.com/zigzagcultuur vind je de culturele UIT-agenda en de culturele highlights en verhalen. De campagne is vanaf oktober zichtbaar in de stad en online.

Marike de Nobel, wethouder Cultuur Gemeente Breda: "Met ZigZag willen we iedere Bredanaar en bezoeker verrassen en enthousiasmeren. Door te laten zien hoe veelzijdig cultureel Breda is, met écht voor ieder wat wils. Op cultureel gebied is er van alles te ontdekken, maar lang niet iedere Bredanaar en bezoeker weet wat er in de stad gebeurt. Of je nu van kunst houdt, muziekliefhebber bent, of gewoon geniet van de reuring in de stad: we nodigen iedereen uit om te ‘zigzaggen door cultureel Breda’!” Vanuit de gemeente Breda is voor de jaren 2024-2026 budget vrijgemaakt voor deze campagne. Dit budget zal worden ingezet voor zowel de campagne maar ook voor het verkrijgen van meer data over doelgroepen en gebruikers om zo de marketingbudgetten nog effectiever in te kunnen zetten.

Focus op zowel bewoners als toeristen

De campagne richt zich op de bewoners van Breda en de omliggende dorpen met specifieke aandacht ook voor jeugd en jongeren. Ook is de campagne bedoeld voor toeristen vanuit het hele land. Met dit aanbod wil Marketing Breda jong en oud bereiken en mensen met diverse interesses en achtergronden. "Met name via de online media van Explore Breda hebben we veel mogelijkheden om de campagne en het zichtbare aanbod af te stemmen op specifieke doelgroepen", vertelt René Bergmans van Breda Marketing.

Cultuurbeleid 2025-2040

De cultuurcampagne ‘ZigZag door cultureel Breda’ is onderdeel van het nieuwe cultuurbeleid ‘Stad van Creatief Talent 2025-2040’ van de gemeente. Gemeente Breda kiest met het cultuurbeleid voor een sterke basis aan culturele voorzieningen, cultuur voor jeugd en jongeren, en talentontwikkeling. Bij het vergroten van de zichtbaarheid van cultuur werkt de gemeente nauw samen met Breda Marketing en diverse partners uit de stad. 
Link: https://www.explorebreda.com/nl/zigzagcultuur
Trefwoorden: Breda, dmo, campagne, communicatie, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.