Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-09-2024
Auteur: Redactie
NRIT

Veel Italiaanse restaurants in Nederland

Veel Italiaanse restaurants in Nederland
Afbeelding van zuzana gazdikova via Pixabay

Nederland telt minder Italiaanse, Griekse en Turkse restaurants dan vijf jaar geleden. Het aantal Spaanse en Portugese restaurants is juist toegenomen. Van de Zuid-Europese keuken is de Italiaanse veruit het populairst. Opvallend is de opmars van de fast casual concepten. Op elke 100.000 inwoners telt ons land 8,2 Italiaanse restaurants. Dit en meer blijkt uit de publicatie van ‘Het Italiaanse restaurant in beeld’ van Van Spronsen & Partners.

Van alle Zuid-Europese restaurants in ons land is de Italiaanse keuken goed voor een aandeel van 56%. De afgelopen vijf jaar is het aantal Italiaanse restaurants in Nederland licht afgenomen (-2%) naar 1.469 restaurants. Iets minder dan het totaal aantal restaurants met Zuid-Europese keuken (1,7%). In de onderzochte periode is het aantal vestigingen van Domino’s en NY Pizza met bijna 50% gegroeid.

Noord-Holland heeft de hoogste dichtheid van Italiaanse restaurants in Nederland, met 13,6 restaurants per 100.000 inwoners. Zonder Amsterdam daalt deze dichtheid echter naar 5,4, wat lager is dan het landelijke gemiddelde van 8,2. Per 100.000 inwoners hebben Limburg (11,5), Zeeland (11,2) en Friesland (10,0) relatief veel Italiaanse restaurants. In absolute zin vinden we na Noord-Holland in de provincies Zuid-Holland, Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Utrecht de meeste Italiaanse restaurants.

De sterkste groei zien we in Utrecht (+28%), dat inmiddels 113 Italiaanse restaurants telt en een dichtheid van 8,1 heeft. Ook in Limburg groeide het aantal restaurants sterk (+20%). Veel minder in Flevoland (-25%) en Groningen (-16%).

Figuur 1: Aantal Italiaanse restaurants in Nederland, naar provincie, 2024

ItaliaanseRestaurants
Bron: van Spronsen en Partners
Link: https://www.spronsen.com/wordpress/wp-content/uploads/Het-Italiaanse-restaurant-in-beeld-2024.pdf
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, restaurants, aanbod, italiaanse keuken

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Trend minder alcohol drinken
In de horeca is het al duidelijk zichtbaar, de non-alcoholische dranken worden vaker besteld. Die trend is nu ook zichtbaar in de CBS-cijfers. Het is een belangrijke trend die van invloed is op de horeca in toeristische bedrijven.
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.