Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-06-2024
Publicatie: Vrijetijdstudies 2024-1

Redactioneel bij Vrijetijdstudies 2024-1: Thema Food

Redactioneel bij Vrijetijdstudies 2024-1: Thema Food

Elk nummer van Vrijetijdstudies kent een eigen thema. Met de redactie bedenken we per idee of we experts en/of ervaringsdeskundigen kennen die aan een thema zouden kunnen bijdragen. Enkele maanden geleden opperde een collega om het volgende thema food te laten zijn. Ik veerde meteen op, want van eten word ik altijd blij! Van de supermarkt tot de delicatessewinkel en van de koffiebar tot unieke restaurants (dat hoeven voor mij zeker geen sterrenrestaurants te zijn), ze intrigeren mij allemaal om wat ze aanbieden en hoe wij daar als consument mee omgaan.

De combinatie van eten en vrijetijd vind ik extra interessant. Als vrijetijdsbesteding langere tijd in beslag neemt, komt er altijd eten bij kijken, of het nou een dagje strand, een bezoek aan een museum of een stad of natuurgebied is. Eten doen we nu eenmaal meerdere keren per dag. En ook het eten zelf – een avondlang dineren in een restaurant - is in onze cultuur al lang een vorm van vrijetijdsbesteding die concurreert met andere vormen van vrijetijdsbesteding. Onze toekomst, ook die van het eten, staat onder druk en zal in de toekomst gaan veranderen als gevolg van verschillende trends en ontwikkelingen. Professor Ian Yeoman bespreekt dit in zijn artikel Changing eating habits.

We zijn anders gaan eten dan dat we in onze (verre) geschiedenis deden; de huidige veranderende tijden noopt tot anders nadenken over ons eten. Malu Boerwinkel en Dai-In Danny Han bespreken in hun artikel of multisensorische ervaringen ertoe kunnen bijdragen dat mensen meer bewust en betere keuzes (gaan) maken met betrekking tot hun eten.

Eten is van iedereen, maar niet iedereen heeft evenveel met eten. Binnen de vrijetijdsector wordt er wel steeds meer over nagedacht hoe eten, lokale productie en de storytelling van een specifiek geografisch gebied bijdraagt aan de ontstane cultuur en de plek die eten daarin inneemt. Richard de Bruin van Bureau Toerisme vertelt over de lokale producten in de Betuwe in een interview en Ben Wielenga heeft onderzoek gedaan naar het belang van foodroutes in het waddengebied.

Ik was meteen mee in dit thema en door mijn huidige werk, waarbij ik mij gelukkig prijs veel met food te mogen doen, wist ik ook wel een aantal bijzondere mensen te bedenken die we zouden kunnen vragen ons dit nummer te vullen. Er zijn steeds meer mensen die een positieve bijdrage willen leveren aan het beter gaan eten, beter voor natuur, dier en mens en in onze sector wordt daar steeds meer actief op ingezet. Met trots zeg ik dat dit nummer boordevol inspirerende verhalen en onderzoeken zit. Het zet aan tot nadenken over iets dat we dagelijks doen en velen van ons nog te veel onnadenkend doen; eten!

Word jij ook blij van dit thema en heb je aanvullend – of helemaal anders – een leuk onderwerp of thema, deel het met ons! Inspirerende verhalen en mooie onderzoeken zijn altijd welkom.

Anke Arts


Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH



    ||| Nieuws |||

    17/06/25
    Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
    De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
    06/06/25
    Exclusief voor leden
    JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
    Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
    02/06/25
    Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
    Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
    02/06/25
    FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
    FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
    02/06/25
    APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
    Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
    26/05/25
    Nieuwe route in Nationaal Park De Alde Feanen verbindt natuur, gezondheid en toerisme
    Op 23 mei is in Nationaal Park De Alde Feanen een bijzondere nieuwe wandelroute geopend die bezoekers uitnodigt om bewust te vertragen, tot rust te komen en zich te verbinden met de omgeving. De minfulness Route.
    21/05/25
    Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
    CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
    13/05/25
    Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
    CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.