Geplaatst op: 07-07-2022
Auteur: redactie
Uitgever: NRIT Media

EuroParcs neemt deel aan landelijke campagne ter voorkoming van verdrinking

EuroParcs neemt deel aan landelijke campagne ter voorkoming van verdrinking

Ieder jaar verdrinken in Nederland zo’n honderd mensen in open water. Veel vaker nog redden hulporganisaties zoals de KNRM en de Reddingsbrigade zwemmers die in de problemen zijn geraakt. Vandaag wordt door een groot aantal betrokken partijen een landelijke campagne gelanceerd om het aantal verdrinkingen in Nederland terug te dringen. Met de slogan ‘Wie checkt jou? – Veilig in en uit het water’ willen de deelnemende partijen zwemmers in open water bewust maken van de risico’s die dat met zich mee brengt en hen ertoe aanzetten hun gedrag aan te passen. EuroParcs neemt met 5 locaties deel aan deze campagne.

 

Deze zomer zal de campagne op een aantal locaties in het land worden ingezet. EuroParcs neemt deel met de vakantieparken Bad Hoophuizen in Hulshorst, Brunssummerheide in Brunssum, Kraaijenbergse Plassen in Linden, Resort Limburg in Susteren en Resort Zuiderzee in Biddinghuizen. Verder nemen onder meer deel de posten van de Reddingsbrigade, het strand bij Kijkduin en de recreatiegebieden van Leisurelands waaronder Strand Horst en Strand Nulde.

 

Nederland kent een rijke water- en zwemcultuur. Activiteiten in en om het water vormen een onlosmakelijk onderdeel van ons leven, zeker in het zomerseizoen. Als gevolg van bijvoorbeeld onverwachte stroming, temperatuurverschillen en/of een overschatting van de eigen zwemvaardigheid, kúnnen zwemmers in open water (in zee maar ook in meren of plassen) echter in de problemen komen. Met deze campagne willen partijen hen ertoe aanzetten even te ‘checken’ onder welke omstandigheden zij het water in gaan en wie er mogelijk even een oogje op hen houdt. Daarbij worden handelingsperspectieven geboden en worden tips gegeven wat te doen als je zelf of een ander toch in de problemen komt. Het gedrag en risicobewustzijn van zwemmers heeft de grootste invloed op het ontstaan én voorkomen van problemen in het water. De ondertitel van de campagne is dan ook ‘Veilig in en uit het water’. Voor de campagne wordt van diverse middelen gebruikgemaakt, variërend van posters en flyers tot de inzet van social media.

 

‘Veilig in en uit het water’ heeft als doel mensen bewust te maken van de risico’s van zwemmen in open water. De komende jaren worden onder deze naam verschillende campagnes over zwemveiligheid gelanceerd. ‘Wie checkt jou?’ is de eerste. De campagne vormt onderdeel van de uitvoering van het bredere ‘Nationaal Plan Zwemveiligheid’ dat eerder door betrokken partijen onder aanvoering van de Nationale Raad Zwemveiligheid is opgesteld. In dit kader is ook aandacht voor de zwemvaardigheid en zwemveiligheid van diverse doelgroepen alsmede de kwaliteit van het toezicht en de inrichting van zwemlocaties. 

Link: https://veiliginenuithetwater.nl
Trefwoorden: Campagne, veilig zwemmen, Reddingsbrigade

CELTH
 






||| Nieuws |||

26/04/24
Beerze Bulten viert 75-jarig bestaan met blik op de toekomst
In 75 jaar Beerze Bulten is er heel veel veranderd, maar het park blijft zich ontwikkelen. Van een huuske en een waterpomp op een kale zandvlakte, naar een 5-sterren Vakantiepark met luxe faciliteiten.
26/04/24
SEA LIFE Scheveningen opent interactieve tentoonstelling ‘Kracht van de Natuur’
SEA LIFE opent een nieuwe interactieve tentoonstelling over het windpark Hollandse Kust Zuid dat voor de kust van het Scheveningse aquarium ligt. Kinderen leren van de karakters Milly en Windston meer over het onderwaterleven in de Noordzee, de bouw van een windpark en over onderzoek om ecologie te versterken.
26/04/24
Nieuwe webapplicatie Explore Gouda feestelijk in gebruik genomen
Vanaf nu kan jong en oud de stad Gouda te voet ontdekken met Explore Gouda, een webapplicatie met gesproken routeaanwijzingen die informatie geeft over interessante punten onderweg.
26/04/24
Kom naar Buuten in mei
Buuten, een nieuw merk voor het oostelijke natuur- en recreatiegebied in Leeuwarden. Het gebied biedt een scala aan buitenbelevenissen voor toeristen, dagjesmensen en inwoners van Leeuwarden en omgeving en is 365 dagen per jaar toegankelijk.
26/04/24
Recreatie Vakbeurs 2024: eerste twee segmenten volgeboekt
De eerste twee segmenten Recreatietechniek en Digitalisering en Marketing in hal 3 en 4 zijn volledig volgeboekt tijden de jaarlijkse recreatie Vakbeurs in Evenementenhal Hardenberg. De belangstelling is groot.
26/04/24
Panorama Hanze: Een Historische Reis nadert zijn Grand Finale
De laatste kans om Panorama Hanze te bezoeken. Het hoogtepunt van het Zwolse Hanzejaar sluit op 30 juni de deuren.
26/04/24
Nieuwe Europa-Park-achtbaan ‘Voltron Nevera’ met steilste lancering ter wereld open voor publiek
Vandaag opent de 14de achtbaan van het nieuwe 17de themagebied van het park, Voltron Nevera powered by Rimac. Een totaalpakket aan storytelling, thematisering, innovatieve technieken en bijzondere achtbaan-elementen.
19/04/24
ZooParc in Overloon biedt bezoekers bijzondere kans: word een dag dierenverzorger
Vanaf mei kunnen bezoekers in de dierentuin een halve dag meelopen met een dierenverzorger en helpen met dagelijkse werkzaamheden bij de verzorging van de dieren.

||| Agenda |||

14/05/24
14/05/24 t/m 14-05-24: Bekendmaking ‘Top 10 Meest Innovatieve Vakantieparken van de Benelux’
Op dinsdag 14 mei organiseert Pleisureworld bij Yala in Emmeloord de bekendmaking van de ‘Top 10 M...
11/06/24
11/06/24 t/m 11-06-24: Openhuis Posta7 - FEC & Retailtainment
Op dinsdag 11 juni organiseert Pleisureworld Openhuis bij FEC Posta7. Dat is dé hotspot ...
24/06/24 t/m 26-06-24
24/06/24 t/m 26-06-24: CBTS 2024
Van 24 tot en met 26 juni organiseert de Breda University of Applied Sciences de jaarlijkse CBTS-con...
25/06/24 t/m 28-06-24
25/06/24 t/m 28-06-24: Atlas Annual Conference 2024
Onder het thema 'Navigating the Future' organiseert de Breda University of Applied Sciences van 25 t...