Geplaatst op: 11-01-2022
Auteur: Marc Gerlings

KLM wil markt duurzame brandstof versnellen

KLM wil markt duurzame brandstof versnellen
Sinds 10 januari 0,5% duurzame brandstof toegevoegd. Foto: KLM.
KLM startte gisteren met het bijmengen van 0,5% Sustainable Aviation Fuel (SAF) voor vluchten die vertrekken vanaf Amsterdam. Daarnaast zal KLM haar klanten vanaf donderdag 13 januari de mogelijkheid bieden om daar bovenop een hoeveelheid duurzame brandstof in te kopen.  KLM moet wel want in Frankrijk geldt vanaf dit jaar een bijmengverplichting.

KLM wil op deze manier de markt voor duurzame brandstof verder stimuleren. Het reizen moet in de toekomst op een andere manier gebeuren en duurzame vliegtuigbrandstof speelt hierin een essentiële rol, meldt KLM. Naast vlootvernieuwing en verdere innovatie van ons bedrijf en de sector, is een energietransitie nodig. 

'Dankzij onze klanten die deelnemen aan het Corporate en Cargo SAF Programma heeft KLM vandaag de dag al een relatief substantieel aandeel in de wereldwijde SAF-markt. Toch is het met een aandeel van 0,18% in 2019 nog steeds minder dan 1% van ons totale brandstofverbruik. We realiseren ons dat de 0,5% standaard bijmenging op tickets van passagiers een zeer kleine stap is, maar wel een belangrijke in de goede richting. Ook voor vluchten met Transavia wordt bijgemengd en we hopen dat andere vliegtuigmaatschappijen snel zullen volgen. We zullen met alle partijen om ons heen moeten samenwerken en met ijzersterke oplossingen en innovaties moeten komen om de markt voor SAF verder open te breken,' meldt de luchtvaartmaatschappij. 

CO2-uitstoot ten minste 75% lager 

Op dit moment ligt de CO2-uitstoot van SAF die KLM nu aankoopt ten minste 75% lager dan die van fossiele kerosine. Daarom is SAF op de korte termijn het belangrijkste middel om de CO2-uitstoot drastisch te verminderen en daarmee bij te dragen aan de verdere verduurzaming van de luchtvaart. De kosten voor de duurzame brandstofvariant liggen minstens vier keer hoger en de productie blijft achter. Door de vraag te verhogen, hoopt KLM de markt voor SAF verder te ontwikkelen zodat het aanbod wordt opgeschaald en de brandstof uiteindelijk goedkoper wordt. 

Ambities SAF 

Per 1 januari geldt in Frankrijk een bijmengverplichting van duurzame brandstof. Voor Nederland geldt dat nog niet. In Europees verband ligt het voorstel dat er in 2025 een bijmengverplichting zal gelden van 2% voor alle vluchten binnen en vanaf Europa. KLM en haar partners van de Clean Skies for Tomorrow-coalitie kondigden eerder dit jaar aan dat zij in 2030 wereldwijd de ambitie hebben om 10% bij te mengen. In navolging hiervan zet KLM nu de volgende stap om vrijwillig meer SAF te gebruiken. 

Air France-KLM, KLM en Air France hebben zich tevens gecommitteerd aan het CO2-reductietraject dat door het Science Based Targets initiatief voor de luchtvaartsector is opgesteld en waarmee KLM haar doelstellingen in lijn brengt met het VN Klimaatakkoord van Parijs (Net Zero in 2050). Opschalen van het gebruik van SAF is essentieel om deze targets te behalen. 

Ticketprijs 1 tot 12 euro omhoog 

De 0,5% komt bovenop de duurzame brandstof die al wordt getankt voor klanten die met KLM samenwerken in de Corporate en Cargo SAF-programma’s. De meerprijs hiervoor komt terug in de prijs van het ticket. Zo lever je als KLM-reiziger automatisch een bijdrage aan de inkoop van duurzame brandstof. De verhoging van de ticketprijzen varieert van 1 tot 12 euro voor een ticket, afhankelijk van geboekte cabineklasse (economy/business) en de te vliegen afstand. KLM gebruikt de toeslag om standaard 0,5% SAF in te kopen voor alle vluchten vanaf Amsterdam om zo de markt voor SAF verder te ontwikkelen.

Ontwikkeling SAF 

In 2011 voerde KLM ‘s werelds eerste commerciële vlucht op bijgemengde biofuel uit. In februari van dit jaar vlogen we voor het eerst met bijgemengde duurzame synthetische brandstof. Voor SAF richt KLM zich op alle technologieën naast elkaar: op basis van gebruikt kookvet, bosbouwresiduen en duurzame synthetische SAF. KLM is op dit moment bezig relatief grote volumes SAF aan te kopen en er zijn inmiddels diverse afname-commitments met leveranciers aangegaan. Hierdoor is de bijmenging vanuit Amsterdam geborgd en kan KLM voldoen aan de aanvullende vraag van passagiers via het CO2ZERO-programma, van partners in het KLM Corporate SAF Programma en het Air France-KLM-Martinair Cargo SAF Programma en draagt het bij aan het behalen van de CO2-reductiedoelstellingen van KLM. 
Trefwoorden: vliegen, duurzaam, kerosine, SAF

||| Blogs |||

12/09/22
Janken om personeel
De gastvrijheidssector zucht na de coronacrisis onder de personeelscrisis. Kunnen ze na de pandemie ...
31/03/22
Build Back Better
Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele ver...
13/12/21
DITCH THE PITCH
DITCH THE PITCH
13/12/21 · Marketing · Reis & vervoer · Marcel Baltus | Lees meer
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van...
08/11/21
Gooi je oude schoenen niet te vroeg weg
Bij de oprichting van je bedrijf is je concept cruciaal. Wat is je product, wie behoort tot de doelgroep, welke prijs vraag je, wat is het onderscheidend vermogen, wat is de toegevoegde waarde van je bedrijf? En nog 10 vragen uit het boekje voor beginners. Als een bedrijf eenmaal draait lijkt het allemaal vanzelf te gaan toch? Niet is minder waar natuurlijk. Waar wij de echte uitdaging zien is als een bestaand bedrijf wil of moet transformeren naar een ander of aanvullend concept. De winkel verbouwen als het ware, terwijl die wel open moet blijven.
14/10/21
Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever. - Marcel Baltus komt terecht in terminal 2 van Lisbon Airport en krijgt veel waardering voor Schiphol.

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

05/10/22
Exclusief voor leden
Europa leert van lessen coronapandemie
In Nederland stijgt weer het aantal mensen met een coronabesmetting. Op Europees niveau wordt net ingezet op betere afstemming van procedures met de lidstaten. Europa wil via de in 2020 gestarte Gezondheidsunie laten zien dat het leert van de coronaperiode.
03/10/22
4 SEO tips voor je vakantiewoningwebsite
Er zijn tal van tools die je kunt gebruiken om snel en eenvoudig je eigen website te bouwen. Als je dat eenmaal hebt gedaan, is het tijd om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Eventueel kun je hiervoor een SEO bureau inzetten, maar het is ook mogelijk zelf de volgende tips toe te passen. Zo kun je je vakantiewoningwebsite verbeteren voor de zoekmachines!
30/09/22
Topdrukte bij ECC door vluchtannuleringen
Het Europees Consumenten Centrum (ECC) kijkt terug op recorddrukte in de zomerperiode. De consumentenorganisatie ontving in de zomermaanden van dit jaar 63 procent meer hulpvragen van Nederlandse vliegpassagiers dan in dezelfde periode vorig jaar.
26/09/22
Exclusief voor leden
Lastige campagneboodschap: stuur geen app naar bestuurder
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat lanceert vandaag de campagne ‘Mij Nie Appen!’. Die moet het aantal verkeersslachtoffers en ongelukken tijdens het reizen door smartphonegebruik verminderen.
21/09/22
Transavia voegt vluchten Eindhoven - Bordeaux toe aan zomerprogramma 2023
Transavia vliegt in zomerseizoen 2023 tussen Eindhoven en de Franse stad Bordeaux.
21/09/22
TUI bijna weer op niveau van voor de pandemie, Nederland presteert prima
Hoe heeft TUI de afgelopen zomer gepresteerd? Het bedrijf komt met tussentijdse cijfers.
19/09/22
Exclusief voor leden
Gratis OV voor 66-jarige inwoners Utrecht met laag inkomen
Reizen naar een leuk uitje of familie kost geld. Door het koopkrachtverlies ontvlamt het debat om he...
19/09/22
Toeristische economie in 2021 nog lang niet op niveau
Hoe heeft in 2021, toen het herstel van de pandemie al inzette, de toeristische economie gepresteerd? Het CBS zocht het uit.