Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-01-2022
Auteur: Marc Gerlings

KLM wil markt duurzame brandstof versnellen

KLM wil markt duurzame brandstof versnellen
Sinds 10 januari 0,5% duurzame brandstof toegevoegd. Foto: KLM.
KLM startte gisteren met het bijmengen van 0,5% Sustainable Aviation Fuel (SAF) voor vluchten die vertrekken vanaf Amsterdam. Daarnaast zal KLM haar klanten vanaf donderdag 13 januari de mogelijkheid bieden om daar bovenop een hoeveelheid duurzame brandstof in te kopen.  KLM moet wel want in Frankrijk geldt vanaf dit jaar een bijmengverplichting.

KLM wil op deze manier de markt voor duurzame brandstof verder stimuleren. Het reizen moet in de toekomst op een andere manier gebeuren en duurzame vliegtuigbrandstof speelt hierin een essentiële rol, meldt KLM. Naast vlootvernieuwing en verdere innovatie van ons bedrijf en de sector, is een energietransitie nodig. 

'Dankzij onze klanten die deelnemen aan het Corporate en Cargo SAF Programma heeft KLM vandaag de dag al een relatief substantieel aandeel in de wereldwijde SAF-markt. Toch is het met een aandeel van 0,18% in 2019 nog steeds minder dan 1% van ons totale brandstofverbruik. We realiseren ons dat de 0,5% standaard bijmenging op tickets van passagiers een zeer kleine stap is, maar wel een belangrijke in de goede richting. Ook voor vluchten met Transavia wordt bijgemengd en we hopen dat andere vliegtuigmaatschappijen snel zullen volgen. We zullen met alle partijen om ons heen moeten samenwerken en met ijzersterke oplossingen en innovaties moeten komen om de markt voor SAF verder open te breken,' meldt de luchtvaartmaatschappij. 

CO2-uitstoot ten minste 75% lager 

Op dit moment ligt de CO2-uitstoot van SAF die KLM nu aankoopt ten minste 75% lager dan die van fossiele kerosine. Daarom is SAF op de korte termijn het belangrijkste middel om de CO2-uitstoot drastisch te verminderen en daarmee bij te dragen aan de verdere verduurzaming van de luchtvaart. De kosten voor de duurzame brandstofvariant liggen minstens vier keer hoger en de productie blijft achter. Door de vraag te verhogen, hoopt KLM de markt voor SAF verder te ontwikkelen zodat het aanbod wordt opgeschaald en de brandstof uiteindelijk goedkoper wordt. 

Ambities SAF 

Per 1 januari geldt in Frankrijk een bijmengverplichting van duurzame brandstof. Voor Nederland geldt dat nog niet. In Europees verband ligt het voorstel dat er in 2025 een bijmengverplichting zal gelden van 2% voor alle vluchten binnen en vanaf Europa. KLM en haar partners van de Clean Skies for Tomorrow-coalitie kondigden eerder dit jaar aan dat zij in 2030 wereldwijd de ambitie hebben om 10% bij te mengen. In navolging hiervan zet KLM nu de volgende stap om vrijwillig meer SAF te gebruiken. 

Air France-KLM, KLM en Air France hebben zich tevens gecommitteerd aan het CO2-reductietraject dat door het Science Based Targets initiatief voor de luchtvaartsector is opgesteld en waarmee KLM haar doelstellingen in lijn brengt met het VN Klimaatakkoord van Parijs (Net Zero in 2050). Opschalen van het gebruik van SAF is essentieel om deze targets te behalen. 

Ticketprijs 1 tot 12 euro omhoog 

De 0,5% komt bovenop de duurzame brandstof die al wordt getankt voor klanten die met KLM samenwerken in de Corporate en Cargo SAF-programma’s. De meerprijs hiervoor komt terug in de prijs van het ticket. Zo lever je als KLM-reiziger automatisch een bijdrage aan de inkoop van duurzame brandstof. De verhoging van de ticketprijzen varieert van 1 tot 12 euro voor een ticket, afhankelijk van geboekte cabineklasse (economy/business) en de te vliegen afstand. KLM gebruikt de toeslag om standaard 0,5% SAF in te kopen voor alle vluchten vanaf Amsterdam om zo de markt voor SAF verder te ontwikkelen.

Ontwikkeling SAF 

In 2011 voerde KLM ‘s werelds eerste commerciële vlucht op bijgemengde biofuel uit. In februari van dit jaar vlogen we voor het eerst met bijgemengde duurzame synthetische brandstof. Voor SAF richt KLM zich op alle technologieën naast elkaar: op basis van gebruikt kookvet, bosbouwresiduen en duurzame synthetische SAF. KLM is op dit moment bezig relatief grote volumes SAF aan te kopen en er zijn inmiddels diverse afname-commitments met leveranciers aangegaan. Hierdoor is de bijmenging vanuit Amsterdam geborgd en kan KLM voldoen aan de aanvullende vraag van passagiers via het CO2ZERO-programma, van partners in het KLM Corporate SAF Programma en het Air France-KLM-Martinair Cargo SAF Programma en draagt het bij aan het behalen van de CO2-reductiedoelstellingen van KLM. 
Trefwoorden: vliegen, duurzaam, kerosine, SAF

CELTH



||| Nieuws |||

04/07/25
Exclusief voor leden
Petitie: informeer passagiers over tromboserisico
De Trombosestichting is een petitie gestart om luchtvaartmaatschappijen te bewegen passagiers beter te informeren over het risico op trombose tijdens lange vluchten.
04/07/25
Waar genieten Nederlanders deze zomer van hun vakantie?
De zomervakantie staat voor de deur en veel Nederlanders maken zich op voor een welverdiende reis naar het buitenland. Volgens reisorganisatie TUI blijven Spanje, Griekenland en Turkije de populairste Europese vliegbestemmingen.
04/07/25
Air France-KLM wil meerderheidsbelang in SAS
Air France-KLM wil haar belang in het aandelenkapitaal van SAS verhogen van 19,9% naar 60,5% door de volledige overname van de aandelen van Castlelake en Lind Invest.
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
27/06/25
Exclusief voor leden
Gratis handbagage in aantocht
De Europese Unie wil nieuwe regels invoeren die luchtvaartmaatschappijen verplichten om passagiers gratis een handbagagekoffer toe te staan, naast een persoonlijk item zoals een handtas of laptoptas. Luchtvaartmaatschappijen zijn niet blij.
24/06/25
Exclusief voor leden
Rust en avontuur populair in zomer 2025
Reizigers die deze zomer op het laatste moment nog een vakantie boeken, kiezen opvallend vaak voor rust, veiligheid en actieve rondreizen. De belangstelling voor Europa groeit, de VS valt uit de top 10 en Thailand blijft populair.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.