Geplaatst op: 21-07-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Minder buitenlandse gasten voor Europese campings

Minder buitenlandse gasten voor Europese campings
Afbeelding van Rudy and Peter Skitterians via Pixabay

Europese campings verwachten dit jaar minder buitenlandse gasten. Onduidelijkheid over de coronaregels en de kosten voor testen zijn de belangrijkste redenen voor de achterblijvende belangstelling. Wel verwachten de campings meer bezoek vanuit eigen land. Steeds meer campings faciliteren digital nomads. Dit blijkt uit het 2e jaarlijkse onderzoek van campingplatform JetCamp.com onder duizenden Europese campings en vakantieparken in Europa.

Minder boekingen voor Europese campings

Ongeveer de helft van de campings in Europa verwacht dit jaar minder boekingen dan het vorige corona jaar. Men mist, meer nog dan vorig jaar, de reguliere gasten uit Nederland (57%), België (48%), Duitsland (46%) en het Verenigd Koninkrijk (43%). Ook dit jaar wordt de bezetting opgekrikt door bezoekers uit eigen land, zo geeft de Italiaanse overheid vakantievouchers (bonus vacanze) van 500 euro uit waarmee gezinnen in eigen land op vakantie kunnen gaan. Ruim een derde (36%) van de respondenten verwacht een inhaalslag in september en oktober als de vaccinatiegraad hoger is, de Europese reis-app goed werkt en iedereen duidelijkheid heeft over de Europese reisregels. Meer dan 80% van de respondenten ziet een toename in het aantal digital nomads (remote workers) en heeft geïnvesteerd in betere en gratis Wifi.

57% heeft minder gasten uit Nederland en 48% minder vakantiegangers uit België

Meer dan de helft van campings en vakantieparken die aan de enquête deelnamen, noemden Nederland en België als landen met minder boekingen. Onduidelijkheid over de lokale corona-regels (benodigde type test, quarantaine, mondkapjesplicht) enerzijds en kosten van de benodigde tests (voor een gezin al snel een paar honderd euro) anderzijds worden als voornaamste redenen genoemd. De enquête werd afgelopen week gehouden, net voordat Nederland op de Europese Corona Kaart van de ECDC rood kleurde.  

Inhaalslag in september en oktober

36% van de ondervraagde respondenten verwacht een inhaalslag in september en oktober als de vaccinatiegraad hoger is, de 3e of 4e golf van besmettingen is afgenomen, de Europese reis-app (digital green pass) goed werkt en de reisregels duidelijk zijn en mogelijk versoepeld. Met name de campings die zicht richten op camperaars en stellen, en dus minder van schoolvakanties afhankelijk zijn, verwachten een goed najaar. "Het is bij ons heerlijk weer in september, met veel culinaire evenementen, perfect voor een weekend of weekje kamperen”, stelt een campingmanager aan de Chiemsee in Beieren, Zuid-Duitsland.

Meer glamping accommodaties en snelle en gratis Wifi

Door de toename van het aantal remote workers (digital nomads) geeft weer dan 80% van de respondenten aan te hebben geïnvesteerd in betere en gratis wifi. En zelfs 8% geeft aan in kantoorruimte, video-ruimte of bureaus te hebben geïnvesteerd. De staycation trend zet zich (noodgedwongen) door, hetgeen positief is voor de makers van glamping (safari) tenten en tiny houses. 37% van de respondenten heeft aan extra te investeren in glamping tenten en 23% doet dat in tiny hous

Trefwoorden: verblijsrecreati, campings, kampeerterreinen

CELTH



||| Nieuws |||

10/12/25
Exclusief voor leden
Tweederde Nederlanders zet AI in als hulplijn en voor inspiratie
Gisteren berichtte NRIT over het groeiend aantal vroege boekingen voor reizen in 2026. Een van de ondersteunende trends is het gebruik van AI voor inspiratie en reisplanning. marktonderzoeksbureau MSI-ACI Europe komt vandaag met een onderbouwing van de AI-trend.
28/11/25
Exclusief voor leden
Verrassende stijging gebruik Eurovelo routes
Verrassend omdat de afgelopen jaren er weinig groei of stabilisatie zat in het gebruik van deze Europese fietsroutes. Tussen januari en augustus 2025 nam het verkeer met 5,6% toe ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De EuroVelo 4 – Route Centraal-Europa, die het continent van west naar oost doorkruist, kende de hoogste groei met een indrukwekkende 26%.
10/11/25
Lichte stijging bestedingen aan recreatie en cultuur
Consumenten hebben in september 1,2 procent meer diensten afgenomen. Ze hebben, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, vooral meer uitgegeven aan vervoer en communicatie, en recreatie en cultuur dan in september 2024, meldt CBS.
06/11/25
3% stijging luchtvaartpassagiers
In het derde kwartaal van 2025 reisden 22,2 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar een van de vijf Nederlandse nationale luchthavens. Dat is bijna 3 procent meer dan in hetzelfde kwartaal van 2024.
05/11/25
Jonge arbeidsmarkt toeristische sector
In 2024 telde de Nederlandse toeristische sector ruim 560.000 banen, een stijging van 2% ten opzicht...
23/10/25
Exclusief voor leden
33% Nederlandse jongeren heeft nog nooit een reisverzekering afgesloten
Bijna alle Nederlandse jongeren gaan ten minste één keer per jaar of vaker op vakantie, maar lang niet iedereen sluit daarbij een reisverzekering af.
23/10/25
Exclusief voor leden
Consument geeft meer uit - lichte stijging onlinebetalingen
Op 1 en 2 november 2025 maakt de Clean-Up Walk haar rentree na een jaar afwezigheid! Tijdens deze vierde editie trekken duizenden wandelaars door heel Nederland eropuit om wandelpaden in hun eigen omgeving vrij te maken van zwerfafval.
10/10/25
De ijssalon blijft crisisbestendig
In vijf jaar tijd steeg het aantal ijssalons met 41% , van 728 naar 1028 zaken, zelfs tijdens de coronaperiode zette deze groei door.