Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-01-2016
Auteur: Peter Sprenger

De 3 gamechangers van het marketingvak

De 3 gamechangers van het marketingvak
Wie zich vandaag met marketing bezig houdt, heeft met hele andere wetmatigheden te maken dan vijf jaar geleden. Klassieke marketingprincipes zijn snel veranderd onder invloed van de digitalisering van de samenleving. Marketing is altijd nauw verbonden geweest met de werking van de massamedia. Zo groeide het vak marketing afgelopen eeuw mee met de opkomst van de krant, de radio en in de jaren ‘50 de televisie. Marketeers hadden vooral verstand van creatie en van het inkopen van de juiste massamedia om hun doelgroep te bereiken. Massa betekende kassa in de marketingpraktijk van de 20e eeuw.


Meer weten over marketing 3.0? Kom dan naar de interactieve ontbijtsessie over het personaliseren van je marketing via je fanbase die NRIT Media in samenwerking met CELTH op donderdag 28 januari 2016 organiseert. Op deze sessie deelt Peter Sprenger, CEO Techonomy exclusief zijn tips en adviezen met jou. Lees hier alles over deze sessie.


De introductie van internet – voor het grote publiek in 1995 – betekende achteraf gezien maar een klein rimpeltje in het grote marketing universum. Websites werden vol gezet met advertentie banners en er werden wat nieuwe begrippen geïntroduceerd zoals click-through-rate. Ook verschoof de computer van de zolderkamer naar de keukentafel en maakten we kennis met search. Maar het nieuwe medium leidde niet tot fundamentele verschuivingen in de marketingverhoudingen. In de tien jaar richting 2005 was er eigenlijk geen serieuze disruptie aan het marketingfront te bekennen.


Hoe anders is het nu? Anno 2015 – precies weer 10 jaar later – staat de marketingwereld totaal op zijn kop. Net als in andere sectoren heeft ook in de marketing het fenomeen disruptie meedogenloos toegeslagen. Alle vaste regels zijn overboord gezet en niets lijkt meer op het verleden. Onder deze extreme omstandigheden vraagt de marketeer zich af waar hij zijn budget nog effectief moet besteden, nu de klant achter talloze mediaplatforms is verscholen. Ook de marketing analisten ervaren dat de traditionele route van een klant naar een transactie totaal gewijzigd is. Maar de tools om dit nieuwe proces in kaart te brengen heeft hij nog niet tot zijn beschikking. De mediaplatforms zelf putten elkaar uit in een concurrentieslag om de adverteerder. Ze zijn niet in staat een multimediale propositie te ontwikkelen omdat ze vaak eigenaar zijn van maar één platform.


Hoe kan het toch dat het vakgebied marketing de afgelopen jaren zo op drift is geraakt? Wat zijn de gamechangers? En welke fundamentele trends moet de marketeer begrijpen om tot de ‘best in class’ te blijven behoren?


De eerste gamechanger ligt in het feit dat informatie in onze samenleving realtime is geworden. Alles wat we doen met informatie speelt zich af in het nu. Het tijdsverschil tussen impuls, actie en reactie is min of meer nihil geworden. ‘Ik wil het en ik wil het nu’ is het uitgangspunt. In de klassieke marketing was dat tijdsframe veel ruimer. Reclamecampagnes konden vaak maanden van tevoren worden gepland. Het realiseren van voldoende mediadruk was een garantie voor een succesvolle campagne. Maar marketing moet tegenwoordig concurreren met de actualiteit en de aandacht delen met miljarden berichten die over het wereldwijde web schieten. Marketing is een 24/7 activiteit geworden, vergelijkbaar met public affairs. Juist dat aspect vraagt om een extreem detaillistische planning en het denken in verschillende scenario’s. Marketing is media geworden. Dat is iets waar de marketeer aan zal moeten wennen.


Een tweede gamechanger is de opkomst van mobiel internet. Niet het internet zelf is de disruptor geworden, maar de mobiele verschijningsvorm ervan wel. Veel marketeers hebben de disruptieve effecten van mobiele technologie niet aan zien komen of schromelijk onderschat. Daarbij bevonden ze zich in goed gezelschap van Microsoft topman Steve Ballmer die in 2006 de iPhone wegzette als onbruikbaar apparaat. Mobiel internet betekende echter veel meer dan een functionele uitbreiding van de mobiele telefoon. Het veroorzaakte een gevoel van vrijheid en onafhankelijkheid dat zijn weerga niet kende in de geschiedenis. Het individu emancipeerde zich ten opzichte van autoriteiten en instituties die altijd een informatievoorsprong hadden gehad. Sociale netwerken speelden daarbij een sleutelrol. Het bleek een onderhuidse revolutie waarin er opeens sprake was van gelijkwaardigheid tussen de aanbieder en de ontvanger van informatie. Dit proces is tot op de dag van vandaag aan de gang en verandert de genetische code van marketing.


De derde gamechanger is de toenemende invloed van data in onze samenleving. We zijn tegenwoordig in staat om datastromen te verwerken die we enkele jaren geleden niet voor mogelijk hielden. Marketing is daardoor verschoven van intuïtie naar kennis. N=1 geworden in de moderne marketingwereld. De aanpak richt zich op de kleinst mogelijke entiteit: het individu. Iedere klant of prospect is uniek. Data vormen de basis voor het opbouwen van klantprofielen en het personaliseren van boodschappen. De technologie ondersteunt dit nieuwe marketingproces. De meerderheid van de IT investeringen binnen bedrijven zal daarom de komende jaren aan de marketingkant worden gedaan. Het gevolg is dat marketeers zich een meer analytische denkwijze eigen moeten maken. Een vaardigheid die nog altijd sterk ondervertegenwoordigd is binnen marketingafdelingen.


Deze drie ontwikkelingen bepalen het nieuwe speelveld voor marketing. Het is in alle opzichten een breuk met de traditionele denkwijzen waarmee marketeers zijn opgegroeid. De onafhankelijke klant is de nieuwe norm geworden. Dat is de echte mindshift waaraan ook marketing zal moeten wennen. Het gevaar voor organisaties is dat het oude denken nog diep verankerd zit in hun systeem, terwijl de revolutie al heeft plaats gevonden. Wat dat betreft was de eerste reactie van Mark Rutte op de affaire Mark Verheijen of die van de ABN commissarissen op de bonussen kenmerkend voor de traagheid waarmee organisaties meegroeien met de nieuwe werkelijkheid. Ook de politieke marketeers kunnen nog wel wat leren de komende jaren.


Marshall McLuhan verklaarde al waarom we grote veranderingen vaak veel te laat zien: we kijken naar de toekomst door de achteruitkijkspiegel. Oftewel we interpreteren fundamentele veranderingen altijd in functie van datgene wat we al kennen. Daardoor missen we de essentiële dimensie van een nieuwe ontwikkeling, de werkelijke gamechanger zien we vaak veel te laat. Wie zich als marketeer wel in de digitale veranderingen durft te verdiepen en deze leert begrijpen, ziet een hele nieuwe wereld ontstaan. Een wereld met hele nieuwe wetten en unieke kansen om de eigen organisatie naar de top in het leveren van marketingprestaties te brengen.


Deze blog is eerder op DigitalEconomics gepubliceerd.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, online marketing, big data, fanbase marketing

||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
23/07/25
Exclusief voor leden
Sterk eerste kwartaal voor Ryanair, vooruitzichten onzeker door externe factoren
Ryanair heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2025/2026 een winst na belastingen van €820 miljoen geboekt, een forse stijging ten opzichte van €360 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal passagiers groeide met 4% tot 57,9 miljoen, terwijl de gemiddelde ticketprijs met 21% steeg naar €51.
23/07/25
Exclusief voor leden
JA21 presenteert luchtvaartplan: investeren in bereikbaarheid, betaalbaarheid en innovatie
JA21 heeft haar ‘Luchtvaartplan 2030’ gepresenteerd, waarin de partij pleit voor een koerswijziging in het Nederlandse luchtvaartbeleid. Betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, realistische verduurzaming en het behoud van banen staan centraal.
18/07/25
Koelere bestemmingen populair bij last-minute zomervakanties
Nederlandse vakantiegangers die deze zomer nog snel een reis boeken, kiezen opvallend vaak voor koelere bestemmingen. Uit recente boekingsdata van reisorganisatie Riksja Travel blijkt dat 15% van de last-minuteaanvragen gericht is op landen als IJsland, Noorwegen, Schotland, Canada en de Azoren.
17/07/25
easyJet boekt sterke winstgroei in derde kwartaal 2025 en blijft optimistisch over toekomst
Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het derde kwartaal achter de rug met meer winst, capaciteit en bezetting.
16/07/25
Exclusief voor leden
Hoe gaat Nederland last minute op vakantie?
Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.
15/07/25
Laadnetwerk voor elektrische vliegtuigen naar Lelystad
Duurzame luchtvaartstartup NRG2fly heeft een investering opgehaald voor de uitrol van een laadnetwer...
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.