Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-02-2016
Auteur: Han Verheijden

Een beetje rustig aan, alsjeblieft…

Een beetje rustig aan, alsjeblieft…
Laatst was ik bij een congres waarbij de rillingen over mijn lijf liepen. Eén van de key note sprekers vertelde dat anno 2015 alle innovaties exponentieel groeien: elk half jaar verdubbelt de capaciteit van chips in onze elektronische hulpmiddelen, met alle gevolgen van dien. Uw smartphone beschikt inmiddels over meer technologische capaciteit dan alle mega computers van de Apollo-maanraket bij elkaar. En dat tempo gaat alleen maar omhoog. De congresbezoekers moesten zich goed realiseren dat zij dit tempo moeten gaan bijhouden om de concurrentiestrijd (China!) te overleven.

Ik kan niet beoordelen of de technologische ontwikkeling inderdaad zo snel verloopt, maar ik heb wel grote twijfels bij de conclusies die daaruit worden getrokken. Meebewegen met dit soort van snelheden is sowieso voor een mens niet haalbaar, maar het is ook de vraag of dat wenselijk is. Smartphones vernieuwen zich wellicht razendsnel, maar de samenleving doet dat niet. Er is daardoor sprake van overkill: 90% van alle technologische mogelijkheden van smartphone of laptop worden nooit benut.

De samenleving, dat zijn dus de klanten van uw bedrijf, uw personeel en uw leveranciers, snakt juist naar continuïteit, zekerheid en vaste waarden. Met een voortdurende verandering van aanpak en approach bouw je geen krachtig merk op en laat je je afleiden door allerhande snufjes en innovaties, met alle onrust en omschakelingsproblemen van dien. In mijn visie is er in de meeste organisaties behoefte aan een vaste koers met organische groei, gebaseerd op ene gezond stukje routine die o zo belangrijk is voor een hoge arbeidsproductiviteit.

Moet ik dan niets veranderen? Natuurlijk speelt iedere, succesvolle organisatie in op trends in zowel techniek als in samenleving (die overigens nauw met elkaar samenhangen). Maar daarvoor hoef je niet elk half jaar je hele bedrijf te reorganiseren. Bepalende trends duren doorgaans decennia en zijn eenduidig van richting. Zo zijn bijvoorbeeld individualisering en ‘oog voor de eigen gezondheid’ al sinds de jaren zestig in opmars. En dus worden teamsporten als voetbal en korfbal heel langzaam verdrongen door individuele sportbeoefening, zoals fitness, wielrennen en golf. Daarbinnen zijn er hypes, maar die bepalen het beeld alleen op korte termijn. Windsurfen, skeeleren, nordic walking passen weliswaar in de trend, maar hun levenscyclus is ultra kort. Intelligente ondernemers investeren wel in trends, maar laten de hypes aan zich voorbij gaan, tenzij dat weinig kost en tactisch uitkomt.

En zo moet je in mijn visie ook kijken naar techniek. Natuurlijk zijn er megatrends: apparatuur wordt steeds lichter, kleiner en goedkoper. Digitalisering is onmiskenbaar in opmars en blijft dat ook doen. Dus is het voor iedereen zaak om te investeren in internet. Zowel commercieel (webwinkels) als organisatorisch (via het internet of things). Maar laat je niet elke dag betoveren door allerhande nieuwigheidjes die niet alleen heel veel geld kosten, maar ook de vaart uit uw onderneming kunnen halen. Wat was het nut van touchscreens op laptops, hoeveel geld hebben al die analoge telefooncentrales wel niet gekost, ze liggen allemaal op de vuilnisbelt. En is de nieuwe iPhone 6 echt zoveel beter dan de iPhone 5?

Te veel tempo werkt vaak tegen u, want als uw klanten en medewerkers net gewend zijn aan een bepaald format, wordt dat veranderd omdat er weer iets nieuws is bedacht. Als u uw rendement wilt handhaven, gebruik dan je verstand en doe een beetje rustig aan alsjeblieft...
Trefwoorden: innovatie

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Nieuws |||

    05/06/25
    Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
    Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
    05/06/25
    6 juni beperkt treinverkeer naar luchthaven Schiphol
    Als gevolg van een staking in regio Midden-Nederland georganiseerd door vakbonden, rijden op vrijdag 6 juni in het gehele land geen NS-treinen. Treinverkeer naar luchthaven Schiphol gaat beperkt door.
    05/06/25
    Schiphol: Tarieven goedgekeurd, maar natuurvergunning vernietigd
    Schiphol beleefde op 4 juni 2025 een dag vol tegenstrijdige ontwikkelingen. Terwijl de Autoriteit Consument & Markt (ACM) groen licht gaf voor de forse tariefverhogingen van de luchthaven, vernietigde de rechtbank Den Haag de natuurvergunning van Schiphol wegens gebrekkige onderbouwing.
    02/06/25
    Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
    Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
    02/06/25
    FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
    FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
    02/06/25
    APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
    Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
    28/05/25
    1 miljoen stekkerauto's
    Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
    26/05/25
    Exclusief voor leden
    Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
    Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...