Geplaatst op: 19-04-2015
Auteur: Margaret Ann Ann McDonald

Workshop Toerisme- & Vrijetijdscongres: Verleiden met Big Data

Workshop Toerisme- & Vrijetijdscongres: Verleiden met Big Data
Vorige week organiseerde NRIT Media in samenwerking met de Nederlandse HTRO-opleidingen het jaarlijkse Toerisme- & Vrijetijdscongres. Gastlocatie was dit jaar Inholland Diemen/Amsterdam waar de ruim 140 bezoekers alles te weten kwamen over het verleiden van de gast, het thema van het congres. Naast een uitgebreid plenair programma konden de bezoekers in twee ronden uit tien verschillende workshops kiezen. In deze bijdrage van Margaret Ann McDonald verslag van de workshop van Olivier Ponti, manager research van Amsterdam Marketing over Big Data.

Ook Olivier Ponti ging in zijn sessie 'It's not about Big Data, it's about the information' in op de kunst van het verleiden. De manager Research van Amsterdam Marketing liet ons zien, hoe deze organisatie dit doet op basis van harde cijfers. Steeds meer informatiebronnen zijn beschikbaar en de toegang tot data wordt steeds goedkoper. De vraag is echter: wat doen we met al deze data en wat hebben we er aan? Olivier Ponti verleidden zijn publiek door aan te tonen dat massa’s cijfers kunnen leiden tot zeer praktische en interessante handvatten voor succes.In een wereld waar de financiering beperkt is, heeft deze organisatie vijf gouden regels opgesteld.

  1. Beginnen bij : je moet je behoeften identificeren.
  2. Betrek je je partners en de collega’s bij de onderzoeksvragen. Hierbij is het de kunst om de vraag achter de vraag bloot te leggen.
  3. De vertaling van het onderzoek naar concrete (marketing) activiteiten is heel belangrijk. De praktische doeleinden zijn altijd leidend bij zijn werkzaamheden.
  4. Focus is uitermate belangrijk in deze wereld die zich kenmerkt door een overkill aan informatie. Hierbij is het denken in processen, gekoppeld aan het midden- en lange termijn denken belangrijk om een continue stroom van verse data te genereren voor de organisatie.
  5. Ruim van te voren tijd en financiering in voor het beantwoorden van ad hoc vragen.

Aan de hand van concrete voorbeelden overtuigde Ponti de zaal van het belang van Big Data en de mogelijkheden die het concreet biedt.


De I Amsterdam Card

Deze kaart vormt een belangrijke inkomstenbron voor het bedrijf. Jaarlijks worden er 140.000 van verkocht en via de kaart komen gegevens over het waar, wanneer en frequentie van de bezoeken aan het licht. Het systeem genereerde echter te veel data. Data Mining van IBM stelde Amsterdam Marketing in staat om de enorme massa beter te analyseren. Hierdoor ontdekte men bijvoorbeeld, dat de bezoeker geografisch denkt (wat is er in deze wijk te doen?) in plaats van per categorie (welke musea zijn er nog meer?).Verder bleek dat de bezoeker één overzichtelijke plattegrond wil hebben. Deze aanpassingen, samen met een marketing campagne met meer focus, resulteerde in een stijging van 26 % in de verkoop van de kaart. IBM nam dit sprekende voorbeeld mee in de wereldwijde marketing campagne!


BOMA (Bezoekers Onderzoek Marketing Amsterdam)

Jaarlijks worden circa 11.000 bezoekers geïnterviewd via de traditionele face to face methode. Uit onderzoek is gebleken dat hier een beter beeld verkregen wordt, dan via de online interviews. Dit onderzoek helpt onder andere om de marketing campagnes aan te scherpen en de partners te adviseren.


De Barometer

Dit medium is ontstaan uit een vraag in 2006 van de Amsterdamse musea over de aantallen bezoekers. Als snel werd het duidelijk dat dit systeem ook kon worden toegepast voor attracties, hotels, congressen en andere plekken zoals bijvoorbeeld de passagiers terminals in IJmuiden. Het geeft een goed beeld van de trends en ontwikkelingen en wordt nu ook in Rotterdam toegepast, zodat een benchmark ontstaat.


Het Continu Feedback Monitoring Systeem

De vraag is steeds: hoe kunnen we onze diensten verbeteren? Online kunnen bezoekers via de website hun mening geven over de Amsterdamse dienstverlening. Ook op de VVV Vestigingen staan enquêteurs met tablets om een beter inzicht te krijgen. Ponti noemde als voorbeeld de site voor de Duitse markt. Daarover kwamen negatieve berichten. Uiteindelijk bleek de informatie te zijn opgesteld in ‘plat Duits’ dat niet bij de bezoekers in de smaak valt!


Ad hoc onderzoek

Als voorbeeld van ad hoc onderzoek noemt de research manager het voorbeeld van het IBC congres, waar de wereld van de elektronica en de media elkaar ontmoeten. De organisatoren van dit congres met 50.000 bezoekers wilde weg uit Amsterdam. Uit onderzoek bleek dat dit te maken had met de hoge hotelprijzen tijdens het congres. Afspraken konden gemaakt worden en het IBC congres blijft voorlopig in Amsterdam.


Voor iedereen die meer wil weten over de verzamelde data in Amsterdam:

http://www.iamsterdam.com/nl/amsterdam-marketing/dienstverlening/kenniscentrum/rapporten-en-publicaties

http://www.iamsterdam.com/nl/amsterdam-marketing/dienstverlening/kenniscentrum/toeristische-barometer

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: onderzoek, big data, amsterdam

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

30/07/20
Subjectief welzijn van Nederlanders onder druk
Door de coronacrisis is de brede welvaart van Nederlanders nauwelijks veranderd. Wel zijn Nederlanders er op drie dimensies van de brede welvaart op achteruit gegaan. Daarbij staat het subjectief welzijn het meest onder druk. Hoe zit het precies in elkaar?
27/07/20
Aan welke projecten werkt het Data & Development Lab?
Het Data & Development Lab heeft een mooi overzicht gemaakt van lopende projecten.
22/07/20
Consumentenvertrouwen blijft laag, bestedingen aan diensten onderuit
Het consumentenvertrouwen blijft in juli op een laag niveau. Eerder dit jaar, in mei, kromp de consumptie van huishoudens met bijna 13%. Dat meldt het CBS vandaag.
14/07/20
Motivaction introduceert Vrijetijdsprofielen
Motivaction heeft nieuwe doelgroepsegmentatie voor de cultuur- en vrijetijdsbranche: Vrijetijdsprofielen. Hiermee biedt het marktonderzoeksbureau inzicht in wat de vrijetijdsconsument motiveert en beweegt en welke doelgroepen relevant zijn voor organisaties in deze branches.
14/07/20
Exclusief voor leden
Toeristenbelasting -237 miljoen euro
Als Nederland, zoals wordt verwacht, dit jaar veel minder toeristen ontvangt, heeft dat ook grote gevolgen voor de inkomsten die gemeenten krijgen uit de toeristenbelasting.
13/07/20
Exclusief voor leden
De keiharde realiteit van de CBS-cijfers
April 2020 was de eerste volledige coronamaand die de Nederlandse logiesaccommodaties doormaakten. Het CBS komt nu met de cijfers uit de Statistiek Logiesaccommodaties en die zijn keihard.
03/07/20
Harde CBS-cijfers: Vakanties in maart al gehalveerd
Dat Nederlanders in de piek van de coronacrisis niet op vakantie gingen, wisten we allang. Vandaag komt het CBS met de harde cijfers over de eerste coronamaand maart.
03/07/20
Exclusief voor leden
Draagkrachtonderzoek voor Giethoorn, Kinderdijk en Zaanse Schans
Hotspots Giethoorn, Kinderdijk en de Zaanse Schans zijn afgelopen week gestart met een draagkrachtonderzoek. De drie gebieden werken samen met NBTC in het project Hotspots. Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met professor Jan van der Borg van de Katholieke Universiteit Leuven.