Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-02-2015
Auteur: Ton Vermeulen

Texel, de innovatieve VVV

Texel, de innovatieve VVV
Waar een klein eiland groot of beter gezegd innovatief in kan zijn. Zo mogen we onderhand de VVV Texel wel karakteriseren. Van dit Waddeneiland komt het ene na het andere nieuwe initiatief. Soms heel logisch maar vaak ook brutaal en eigenzinnig. De verbinding met de lokale gemeenschap is de laatste maanden wel een belangrijke rode draad. En is dat ook bij het nieuwste product: Planeet Texel. Maar daarover later meer. Eerst zetten we de initiatieven van de VVV Texel van het afgelopen jaar maar eens op een rijtje. Indrukwekkend als je ze zo bij elkaar ziet en we zijn vast nog niet compleet.


WadsApp Texel

Het begon begin 2014 een tikje brutaal door mee te liften op de bekendheid van de populaire berichtendienst WhatsApp. Texel kwam in februari 2014 met haar eigen variant WadsApp Texel. Een App met dagelijkse tips voor excursies, evenementen, activiteiten en leuke adresjes. En voor de Texelse cultuur: het Texelse dialect, Wist-je-datjes, cultuurgeschiedenis en sterke verhalen. De app biedt de bezoeker ook fiets- en wandelroutes, fietsknooppunten, omschrijvingen en geluiden van vogels, filmpjes en een eigen Timeline, zodat je een mooi vakantieverslag krijgt. Zelden zo’n goed doordachte App gezien die toeristen ook na het bezoek nog kan bekoren.


STER-reclame

In 2014 was het eiland een kleine honderd keer te zien in de STER-reclame. Met het prachtige Texelse landschap begeleid door vrolijke muziek en een stem die aanmoedigt tot een bezoek: ‘Bekijk het volledige culturele aanbod van Texel en meer op Jebenterzo.nl’.


Een campagne die duidelijk vruchten afwierp want vlak voor de zomer kon de VVV Texel al melden dat het met de boekingen wel snor zat. Wie had gedacht dat ze in Den Burg vervolgens op hun lauweren gingen rusten, rekende buiten directeur Wouter de Waal. Hij stelde een internetmarketeer aan om met nog meer energie aan de toekomst te werken.


Diverse prijzen

Aan sommige zaken hoefde de VVV niet direct iets te doen. Zo werd hotel Kogerstaete uitgeroepen tot best gewaardeerde hotel van Nederland en werd Paal 17 het beste strandpaviljoen van 2014. Leuke meevallertje of een teken van een eiland dat snapt dat je toerisme allemaal moet omarmen om echt succesvol te zijn?


Digitaal magazine met de Texelaar in de hoofdrol

In december verscheen de eerste editie van De Texelaar. Niet zomaar een suf vakantieblaadje maar een digitaal magazine waar de Texelaars zelf de hoofdrol spelen en hun verhaal vertellen over het eiland.


Kaartjes voor attracties, activiteiten en evenementen

Eind december kondigde de VVV aan dat ze on- en offline kaartjes voor evenementen, activiteiten en attracties op Texel gaan verkopen. Lijkt logisch maar bij hoeveel VVV’s kan dat?


Planeet Texel

En in 2015 wordt een volgende stap gezet met Planeet Texel, een vernieuwend boek over de bijzondere ‘planeet’ die Texel heet. "Planeet Texel laat platgetreden toeristische paden en verwaaide adressen voor wat ze zijn en neemt je mee naar het Texel van bewoners en insiders die je het ware eilandleven laten zien”, schrijft de VVV enthousiast.


Eilandbinken, typisch Texelse zaken waarvan je denkt ‘Leuk! maar… wat is het?’ en veel geheime tips en bijzondere verhalen bevolken Planeet Texel. Met dit handzame boek leer je hoe je een echte eilander kunt worden en wat je op het eiland juist wel en vooral NIET moet doen. Planeet Texel is daarnaast een ode aan bijzondere eilandbewoners; van zeebioloog tot kokkelvisser en van festivaldirecteur tot laatste vuurtorenwachter. Authentieke verhalen, die niet alleen leuk, maar ook leerzaam zijn. De boerenzoon die van een koekenpan een antenne maakt, de bio-kok die vertelt waar hij de lekkerste vis haalt en de parachutiste die uitlegt waarom autorijden gevaarlijker is dan uit een vliegtuig springen.


"Texel is een wereld op zich; vol mooie mensen en mooie verhalen – dat willen we vertellen met Planeet Texel,” aldus VVV-directeur Wouter de Waal. "Ik ben trots op dit boek waarin je even ondergedompeld wordt in die wereld en tussen de regels door ook heel veel praktische informatie krijgt.”


Planeet Texel is naar het idee van VVV Texel uitgevoerd in samenwerking met Gitta de Leeuw en Albert Wiglema (van Camp Silver, nu Zeghert – buro voor storytelling en concepting), vormgegeven door Maartje Kuiper en gefotografeerd door Nynke Kouwenhoven. Woensdag 4 februari is het boek gepresenteerd en uitgereikt aan alle ‘eilandbinken’ die in het boek voorkomen. Planeet Texel is o.a. te koop bij Texelse boekhandels, bol.com, via de webshop op http://www.texel.net/nl/webshop/nieuw/planeet_texel en kost € 9,95.


Hop, hop, allemaal naar de winkel voor Planeet Texel. Ook warm aanbevolen op de vaste wal.

Topics:Marketing
Trefwoorden: waddeneilanden, texel, marketing

||| Nieuws |||

18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
04/06/25
Barbara Oomen bij afscheid: praktijkgericht onderzoek belangrijk voor de regio
Barbara Oomen nam op dinsdag 3 juni afscheid als voorzitter van het College van Bestuur van HZ University of Applied Sciences. Ze deed dat met studenten, collega’s en relaties uit het werkveld in het atrium van de HZ in Vlissingen.