Geplaatst op: 04-02-2015
Auteur: Ton Vermeulen

Texel, de innovatieve VVV

Texel, de innovatieve VVV
Waar een klein eiland groot of beter gezegd innovatief in kan zijn. Zo mogen we onderhand de VVV Texel wel karakteriseren. Van dit Waddeneiland komt het ene na het andere nieuwe initiatief. Soms heel logisch maar vaak ook brutaal en eigenzinnig. De verbinding met de lokale gemeenschap is de laatste maanden wel een belangrijke rode draad. En is dat ook bij het nieuwste product: Planeet Texel. Maar daarover later meer. Eerst zetten we de initiatieven van de VVV Texel van het afgelopen jaar maar eens op een rijtje. Indrukwekkend als je ze zo bij elkaar ziet en we zijn vast nog niet compleet.


WadsApp Texel

Het begon begin 2014 een tikje brutaal door mee te liften op de bekendheid van de populaire berichtendienst WhatsApp. Texel kwam in februari 2014 met haar eigen variant WadsApp Texel. Een App met dagelijkse tips voor excursies, evenementen, activiteiten en leuke adresjes. En voor de Texelse cultuur: het Texelse dialect, Wist-je-datjes, cultuurgeschiedenis en sterke verhalen. De app biedt de bezoeker ook fiets- en wandelroutes, fietsknooppunten, omschrijvingen en geluiden van vogels, filmpjes en een eigen Timeline, zodat je een mooi vakantieverslag krijgt. Zelden zo’n goed doordachte App gezien die toeristen ook na het bezoek nog kan bekoren.


STER-reclame

In 2014 was het eiland een kleine honderd keer te zien in de STER-reclame. Met het prachtige Texelse landschap begeleid door vrolijke muziek en een stem die aanmoedigt tot een bezoek: ‘Bekijk het volledige culturele aanbod van Texel en meer op Jebenterzo.nl’.


Een campagne die duidelijk vruchten afwierp want vlak voor de zomer kon de VVV Texel al melden dat het met de boekingen wel snor zat. Wie had gedacht dat ze in Den Burg vervolgens op hun lauweren gingen rusten, rekende buiten directeur Wouter de Waal. Hij stelde een internetmarketeer aan om met nog meer energie aan de toekomst te werken.


Diverse prijzen

Aan sommige zaken hoefde de VVV niet direct iets te doen. Zo werd hotel Kogerstaete uitgeroepen tot best gewaardeerde hotel van Nederland en werd Paal 17 het beste strandpaviljoen van 2014. Leuke meevallertje of een teken van een eiland dat snapt dat je toerisme allemaal moet omarmen om echt succesvol te zijn?


Digitaal magazine met de Texelaar in de hoofdrol

In december verscheen de eerste editie van De Texelaar. Niet zomaar een suf vakantieblaadje maar een digitaal magazine waar de Texelaars zelf de hoofdrol spelen en hun verhaal vertellen over het eiland.


Kaartjes voor attracties, activiteiten en evenementen

Eind december kondigde de VVV aan dat ze on- en offline kaartjes voor evenementen, activiteiten en attracties op Texel gaan verkopen. Lijkt logisch maar bij hoeveel VVV’s kan dat?


Planeet Texel

En in 2015 wordt een volgende stap gezet met Planeet Texel, een vernieuwend boek over de bijzondere ‘planeet’ die Texel heet. "Planeet Texel laat platgetreden toeristische paden en verwaaide adressen voor wat ze zijn en neemt je mee naar het Texel van bewoners en insiders die je het ware eilandleven laten zien”, schrijft de VVV enthousiast.


Eilandbinken, typisch Texelse zaken waarvan je denkt ‘Leuk! maar… wat is het?’ en veel geheime tips en bijzondere verhalen bevolken Planeet Texel. Met dit handzame boek leer je hoe je een echte eilander kunt worden en wat je op het eiland juist wel en vooral NIET moet doen. Planeet Texel is daarnaast een ode aan bijzondere eilandbewoners; van zeebioloog tot kokkelvisser en van festivaldirecteur tot laatste vuurtorenwachter. Authentieke verhalen, die niet alleen leuk, maar ook leerzaam zijn. De boerenzoon die van een koekenpan een antenne maakt, de bio-kok die vertelt waar hij de lekkerste vis haalt en de parachutiste die uitlegt waarom autorijden gevaarlijker is dan uit een vliegtuig springen.


"Texel is een wereld op zich; vol mooie mensen en mooie verhalen – dat willen we vertellen met Planeet Texel,” aldus VVV-directeur Wouter de Waal. "Ik ben trots op dit boek waarin je even ondergedompeld wordt in die wereld en tussen de regels door ook heel veel praktische informatie krijgt.”


Planeet Texel is naar het idee van VVV Texel uitgevoerd in samenwerking met Gitta de Leeuw en Albert Wiglema (van Camp Silver, nu Zeghert – buro voor storytelling en concepting), vormgegeven door Maartje Kuiper en gefotografeerd door Nynke Kouwenhoven. Woensdag 4 februari is het boek gepresenteerd en uitgereikt aan alle ‘eilandbinken’ die in het boek voorkomen. Planeet Texel is o.a. te koop bij Texelse boekhandels, bol.com, via de webshop op http://www.texel.net/nl/webshop/nieuw/planeet_texel en kost € 9,95.


Hop, hop, allemaal naar de winkel voor Planeet Texel. Ook warm aanbevolen op de vaste wal.

Topics:Marketing
Trefwoorden: waddeneilanden, texel, marketing

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/04/24
Liberationroutes in Salland & Twente met persoonlijke verhalen
De Liberation Route Europe die een schakel vormt tussen de belangrijkst regio's tijdens de opmars an de geallieerden, is een steeds uitbreidende internationale herdenkingsroute die mijlpalen uit de moderne Europese geschiedenis met elkaar verbindt.
19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
12/04/24
Bas Maes gedeputeerde Brabant voor vrijetijdseconomie
Bas Maes (SP) is benoemd als gedeputeerde voor de provincie Noord-Brabant. Bas Maes zal zich voor de komende 3 jaar van deze bestuursperiode inzetten voor de portefeuille Energie, Cultuur, Sport, Erfgoed en voor de Vrijetijdseconomie.
12/04/24
Exclusief voor leden
Ierse succesroute bestaat tien jaar Wild Atlantic Way
Ierlands populaire toeristische route de Wild Atlantic Way is een echt succesverhaal in de toeristische sector. Opvallend, de route viert nu pas zijn tiende verjaardag.
11/04/24
NIEUWE ROUTES AMSTEL GOLD RACE 365
Vanaf8 april een nieuwe vierde lus toegevoegd aan de bewegwijzerde routes van de Amstel Gold Race 365 dagen peer jaar te fietsen.
11/04/24
Tilburg, Big Rivers Dordrecht en Utrecht Pride winnaars Nationale Evenementenprijzen
Allereerste Event Impact Award gaat naar Utrecht Pride. Big Rivers ervan door met de hoofdprijs van de Nationale Evenementenprijzen 2024
09/04/24
Lakenhal bestaat op 1 mei 150 jaar
Op 1 mei 2024 bestaat Museum De Lakenhal in Leiden 150 jaar: in 1874 werd de oude Laecken-Halle omgedoopt tot stadsmuseum van Leiden en geopend voor het grote publiek.
04/04/24
Technologie en transitie met smart hospitality
Op donderdag 18 april is de dag voor het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024. Het thema is transitie en dan heb je het al snel over technologie. Nicolette Bolté mag die interactieve sessie leiden.