Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-02-2015
Auteur: Ton Vermeulen

Texel, de innovatieve VVV

Texel, de innovatieve VVV
Waar een klein eiland groot of beter gezegd innovatief in kan zijn. Zo mogen we onderhand de VVV Texel wel karakteriseren. Van dit Waddeneiland komt het ene na het andere nieuwe initiatief. Soms heel logisch maar vaak ook brutaal en eigenzinnig. De verbinding met de lokale gemeenschap is de laatste maanden wel een belangrijke rode draad. En is dat ook bij het nieuwste product: Planeet Texel. Maar daarover later meer. Eerst zetten we de initiatieven van de VVV Texel van het afgelopen jaar maar eens op een rijtje. Indrukwekkend als je ze zo bij elkaar ziet en we zijn vast nog niet compleet.


WadsApp Texel

Het begon begin 2014 een tikje brutaal door mee te liften op de bekendheid van de populaire berichtendienst WhatsApp. Texel kwam in februari 2014 met haar eigen variant WadsApp Texel. Een App met dagelijkse tips voor excursies, evenementen, activiteiten en leuke adresjes. En voor de Texelse cultuur: het Texelse dialect, Wist-je-datjes, cultuurgeschiedenis en sterke verhalen. De app biedt de bezoeker ook fiets- en wandelroutes, fietsknooppunten, omschrijvingen en geluiden van vogels, filmpjes en een eigen Timeline, zodat je een mooi vakantieverslag krijgt. Zelden zo’n goed doordachte App gezien die toeristen ook na het bezoek nog kan bekoren.


STER-reclame

In 2014 was het eiland een kleine honderd keer te zien in de STER-reclame. Met het prachtige Texelse landschap begeleid door vrolijke muziek en een stem die aanmoedigt tot een bezoek: ‘Bekijk het volledige culturele aanbod van Texel en meer op Jebenterzo.nl’.


Een campagne die duidelijk vruchten afwierp want vlak voor de zomer kon de VVV Texel al melden dat het met de boekingen wel snor zat. Wie had gedacht dat ze in Den Burg vervolgens op hun lauweren gingen rusten, rekende buiten directeur Wouter de Waal. Hij stelde een internetmarketeer aan om met nog meer energie aan de toekomst te werken.


Diverse prijzen

Aan sommige zaken hoefde de VVV niet direct iets te doen. Zo werd hotel Kogerstaete uitgeroepen tot best gewaardeerde hotel van Nederland en werd Paal 17 het beste strandpaviljoen van 2014. Leuke meevallertje of een teken van een eiland dat snapt dat je toerisme allemaal moet omarmen om echt succesvol te zijn?


Digitaal magazine met de Texelaar in de hoofdrol

In december verscheen de eerste editie van De Texelaar. Niet zomaar een suf vakantieblaadje maar een digitaal magazine waar de Texelaars zelf de hoofdrol spelen en hun verhaal vertellen over het eiland.


Kaartjes voor attracties, activiteiten en evenementen

Eind december kondigde de VVV aan dat ze on- en offline kaartjes voor evenementen, activiteiten en attracties op Texel gaan verkopen. Lijkt logisch maar bij hoeveel VVV’s kan dat?


Planeet Texel

En in 2015 wordt een volgende stap gezet met Planeet Texel, een vernieuwend boek over de bijzondere ‘planeet’ die Texel heet. "Planeet Texel laat platgetreden toeristische paden en verwaaide adressen voor wat ze zijn en neemt je mee naar het Texel van bewoners en insiders die je het ware eilandleven laten zien”, schrijft de VVV enthousiast.


Eilandbinken, typisch Texelse zaken waarvan je denkt ‘Leuk! maar… wat is het?’ en veel geheime tips en bijzondere verhalen bevolken Planeet Texel. Met dit handzame boek leer je hoe je een echte eilander kunt worden en wat je op het eiland juist wel en vooral NIET moet doen. Planeet Texel is daarnaast een ode aan bijzondere eilandbewoners; van zeebioloog tot kokkelvisser en van festivaldirecteur tot laatste vuurtorenwachter. Authentieke verhalen, die niet alleen leuk, maar ook leerzaam zijn. De boerenzoon die van een koekenpan een antenne maakt, de bio-kok die vertelt waar hij de lekkerste vis haalt en de parachutiste die uitlegt waarom autorijden gevaarlijker is dan uit een vliegtuig springen.


"Texel is een wereld op zich; vol mooie mensen en mooie verhalen – dat willen we vertellen met Planeet Texel,” aldus VVV-directeur Wouter de Waal. "Ik ben trots op dit boek waarin je even ondergedompeld wordt in die wereld en tussen de regels door ook heel veel praktische informatie krijgt.”


Planeet Texel is naar het idee van VVV Texel uitgevoerd in samenwerking met Gitta de Leeuw en Albert Wiglema (van Camp Silver, nu Zeghert – buro voor storytelling en concepting), vormgegeven door Maartje Kuiper en gefotografeerd door Nynke Kouwenhoven. Woensdag 4 februari is het boek gepresenteerd en uitgereikt aan alle ‘eilandbinken’ die in het boek voorkomen. Planeet Texel is o.a. te koop bij Texelse boekhandels, bol.com, via de webshop op http://www.texel.net/nl/webshop/nieuw/planeet_texel en kost € 9,95.


Hop, hop, allemaal naar de winkel voor Planeet Texel. Ook warm aanbevolen op de vaste wal.

Topics:Marketing
Trefwoorden: waddeneilanden, texel, marketing

||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.