Geplaatst op: 12-09-2014
Auteur: Marcel Baltus

En wie komt er op voor de reisindustrie?

En wie komt er op voor de reisindustrie?

Stelt u zich eens voor. U gaat ’s ochtends naar de bakker, wijst een heel brood met een prijsstickertje van 2 euro 10 cent dat u wilt hebben en bij het afrekenen hoort u: ‘Dat is dan 2 euro en 80 cent’. Uiteraard bent u verbaasd... en reageert u enigszins verbolgen: ‘Maar er staat toch € 2,10!?'


‘Ja ....,’ zegt de verkoopster schamper, ‘maar er komt 0,20 cent bij voor de verpakking, 0,10 cent voor het snijden, 0,10 cent voor de kassabon, 0,10 cent slijtagetarief van mijn schoenen, 0,05 cent voor het sluitingslipje en 0,05 cent voor milieubelasting vanwege de plastic verpakking.’ Slik.


Dit soort praktijken bestond ook jaren in de bedrijfstak waar ik werkzaam in ben. De reisindustrie. Maar mede door node inspanningen van het Ministerie van Economische Zaken en het ANVR ging in 2007 de zogenaamde ‘Reclamecode Reisaanbiedingen’ van kracht: de consument moet voor de getoonde vlieg/pakketprijs in een advertentie ook daadwerkelijk weg kunnen. Terecht. Eerlijkheid duurt het langst. Maar warempel. De Consumentenbond stelt in hun maandblad ‘De Reisgids’ van september 2014 dat de Reclamecode Reisaanbiedingen ‘nog steeds massaal wordt overtreden’. Programma’s als De Groeten van Max, Red Mijn Vakantie en Helse Vakanties (de naam alleen al…) vullen er dankbaar hun uitzendingen mee. Nee. Het mag niet. Terecht dat er dan weer aan de bel wordt getrokken. Regels zijn regels.


Maar toch. Het lijkt een sport – reisindustrietje pesten. Wie komt er nu eens op voor de reisindustrie zelf? Wie gaat die consument nu een keer aan de schandpaal nagelen. Klaas en Truus (fictieve namen hoor) die voor een appel en een ei een paar weken aan de Middellandse Zee kust willen verpozen. Voor een lachwekkende prijs van 399 euro inclusief vlucht en verblijf, het is te gek voor woorden. Voor dit soort stuntprijzen kan toch geen enkele onderneming een gezonde bedrijfsvoering voeren.


De verslaving van consumenten om het web af te struinen naar absolute bodemprijzen moet een halt worden toegeroepen. Ik zag laatst op omroep Max zo’n ‘ik-vind-het-een-sport-om-de-aller-aller-aller-goedkoopste-aanbieding-op-internet-te-vinden’ specimen en de enorme grijns om haar mond toen ze dezelfde vakantie voor een paar tientjes elders goedkoper kon boeken. Maar die lach kan een traan worden als blijkt dat de aanbieder geen lid is van de ANVR of SGR en er onverhoopt een probleem optreedt.


Goedkoop blijkt dan toch helaas duurkoop. Niet alleen worden veel zonvakanties tegen bespottelijke dumpprijzen aangeboden, we zien ook nog eens een andere ontwikkeling. Hoe minder men betaalt, hoe meer Klaas en Truus verlangen, eisen, zeuren en klagen. Vrij paradoxaal: je zou verwachten, hoe duurder een product/service/dienst, hoe veeleisender de klant. Niet in de reissector.


Het is de wereld op zijn kop. Aan de pomp betalen we – weliswaar mokkend – gemiddeld zo’n 75 euro voor een volle tank, wanneer een zomervakantie van een paar weken meer dan 400 euro kost roept de consument moord en brand en bestempelt het als (te) duur. Waar is het verkeerd gegaan dat in de perceptie van de klant de buitensporige prijs van een liter benzine ‘geaccepteerd’ wordt, terwijl een normale prijs voor een mooie vakantie door diezelfde afnemer als duur wordt ervaren. Mag de reiswereld – zoals iedere andere industrie - ook wat verdienen. De winstmarges zijn zo dun als kaasschaafplakjes geworden. Reisorganisaties zijn tot op het bot gefileerd en zetten noodgedwongen het instrument prijs in. Kappen daarmee. Laten we een gezonde prijsstelling hanteren zodat er onderaan de streep nog wat over blijft - winst. Misschien moeten we advertenties van Wakker Dier eens in gaan zetten om de beeldvorming over vakantieprijzen wat bij te stellen - een eerlijke prijs bedingen voor een (h)eerlijk product.


Lees meer blogs van Marcel Baltus op: www.baltuscom.nl/nl/blog-baltus-communications#.VBMGcaPJDwM

Trefwoorden: reisbranche, vakanties, reclame

||| Nieuws |||

10/12/25
Tweedaagse Glamping Inspiratiereis - de volgende generatie vakantiebeleving
Op 30 en 31 maart 2026 organiseren Richard Otten en Pleisureworld weer een tweedaagse Glamping Inspiratiereis. In korte tijd krijgen recreatieondernemers, projectontwikkelaars, investeerders en ontwerpers een actueel en breed beeld van de ontwikkeling van glamping en outdoor hospitality.
10/12/25
Groningen vraagt beleidsaanpassing Ontwerp-Nota Ruimte
De noordelijke provincie wil vier belangrijke punten in de Ontwerpnota laten aanpassen. Met grote rol voor onder meer erfgoed, natuur en de balans met economie.
10/12/25
KLM verbouwt Embraer 195-2
Op 6 december is de eerste vernieuwde Embraer 195-2 van KLM Cityhopper ingezet op de vlucht naar Porto. Alle 22 Embraer 195-2’s krijgen 4 extra stoelen in de Economy Class. Zo kan KLM Cityhopper meer passagiers vervoeren en daarmee meer inkomsten genereren.
10/12/25
Exclusief voor leden
Tweederde Nederlanders zet AI in als hulplijn en voor inspiratie
Gisteren berichtte NRIT over het groeiend aantal vroege boekingen voor reizen in 2026. Een van de ondersteunende trends is het gebruik van AI voor inspiratie en reisplanning. marktonderzoeksbureau MSI-ACI Europe komt vandaag met een onderbouwing van de AI-trend.
09/12/25
Activatie Vakantiebeurs op Utrecht CS
Van vandaag tot en met 13 december brengt Koninklijke Jaarbeurs, organisator van Vakantiebeurs, een unieke activatie naar Utrecht Centraal Station: het Vakantiebeurs Café.
09/12/25
HISWA-RECRON in hoger beroep voor onuitvoerbaar beleid emissieloos varen
Twee brancheorganisaties HISWA-RECRON en Watersportverbond gaan in hoger beroep bij de Raad van Stat...
09/12/25
Exclusief voor leden
AI kan veel meer uit klantinteractie halen
Hoe haalt AI de verborgen waarde uit klantenservice-interacties? Die vraag staat centraal in het promotieonderzoek van Bea Waelbers. Haar onderzoek laat zien dat klantenservicegesprekken veel meer informatie bevatten dan organisaties momenteel benutten, en dat AI kan helpen om die verborgen lagen zichtbaar te maken.
09/12/25
Exclusief voor leden
Nederlands bureau transformeert vaste tentoonstelling Haus der Geschichte
Vandaag opent het Haus der Geschichte in het Duitse Bonn zijn volledig vernieuwde vaste tentoonstelling, ontworpen door het Amsterdamse ontwerpbureau Kossmanndejong. Aan de hand van meer dan 4500 objecten word je in deze tentoonstelling meegenomen door de recente geschiedenis van Duitsland.