Geplaatst op: 18-06-2013
Auteur: Laurien van der Vaart

Meerwaarde bieden met een belevenis

Meerwaarde bieden met een belevenis
Hoe ontwerp je een belevenis? Hoe kan een belevenis extra waarde toevoegen? Hoe kan ik aan belevenissen geld verdienen? Allemaal vragen die me bezighouden. Want ik wil wandelen of fietsen tot een belevenis maken, met een verhaal als rode draad. Zodat toeristen en recreanten een leuke dag beleven en even helemaal wegdromen naar een andere wereld of verhaal. En ondernemers en organisaties kunnen verdienen aan hun mooie locatie. Vorige week las ik een interessant artikel over het ontwerpen van belevenissen, Imagineering (NRIT Magazine nr. 2, p.36, te lezen via deze link). Het artikel was vrij theoretisch, net als het onderliggende studieboek waarop het artikel was gebaseerd. De komende weken wil ik de theorie praktisch gaan toepassen in concrete ideeën.  

Samenwerking
Maar dit kan ik niet alleen. Daarom zoek ik samenwerking met anderen om kennis en ervaring uit te wisselen. Graag hoor ik van zo veel mogelijk mensen welke onderwerpen ze op deze plek behandeld willen zien. Van ondernemers of werknemers in het toerisme en de recreatie, van medewerkers van organisaties voor natuur of erfgoed, of gewoon van mensen die graag buiten zijn. Wat wilt u als recreant als u een dagje op stap bent, ergens in Nederland? Wat verwacht u van hotel/camping/bungalowpark/horecagelegenheid op dit gebied? Hoe speelt u als ondernemer hier op in? Wat doet uw organisatie op dit gebied? Zijn er wensen voor belevingsroutes voor mensen met een beperking (scootmobiel, rolstoel)? Wat zijn verder wensen en ideeën voor de toekomst? Wat ziet u als belemmering? Wat zou u uw gasten of bezoekers willen laten zien of meemaken? En, tot slot niet onbelangrijk,  hoe kan die beleving waarde toevoegen aan uw bedrijf of organisatie? Wat heeft u daarvoor nodig? Wat zijn de belangrijkste struikelblokken om dit te realiseren?  

Praktijk
In de komende edities van dit Buitenpaden-Blog  wil ik ideeën en vorderingen met belangstellende delen. Zodat de Blogs handvatten geven hoe je in de praktijk belevenissen kan ontwerpen, en hoe je er ook nog eens geld aan kan verdienen Graag verneem ik uw reactie via   laurien@buitenpaden.nl.  Ik stel het erg op prijs als u hieraan mee zou willen werken en denken. Heeft u nog vragen, neem dan contact me me op. Voor alle inzenders organiseer ik een gratis belevingsexcursie met verhaal  op vrijdagmiddag 28 juni en/of vrijdagmiddag 5 juli. De excursie vindt plaats in de Haarlemmerhout in Haarlem en gaat over de Hollandse jaren van onze eerste koning, Lodewijk Napoleon.
Trefwoorden: wandelen, fietsen, beleving, imagineering, storytelling

||| Nieuws |||

19/08/25
Booking.com berekent voorlopig commissie over laag btw-percentage
Booking.com merkt de onrust in de markt van hotels door de komende btw-verandering van 9 naar 21%. D...
19/08/25
Aanmelden Duurzame KampeerAwards
De Duurzame KampeerAwards zetten bedrijven in het zonnetje die de kampeerbranche verduurzamen. Of het nu gaat om een innovatief kampeermiddel, een natuurvriendelijke kampeerplek of een slim concept dat de sector verder helpt. Aanmelden voor deze awards kan nog tot 29 augustus.
19/08/25
Exclusief voor leden
Programma B&B Vol liefde stimuleert boekingen
Nederlandse Bed & Breakfasts doen deze zomer goede zaken, blijkt uit de nieuwste cijfers van Bedandbreakfast.nl. Het aantal reserveringsaanvragen op de website ligt deze zomer 13% hoger ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
19/08/25
Wat is een creditcard en hoe werkt het?
Een creditcard is een handig financieel instrument dat je in staat stelt om aankopen te doen zonder direct geld uit te geven. In plaats daarvan leen je tijdelijk geld van de bank, dat je later terugbetaalt. Dit biedt niet alleen gemak, maar ook een zekere mate van financiële vrijheid. Veel mensen gebruiken een creditcard voor online aankopen, vakanties of onverwachte uitgaven.
19/08/25
Exclusief voor leden
Rol accountant verandert
Jaarlijks zitten veel recreatiebedrijven met hun accountant om tafel. De rol van de accountant veran...
18/08/25
Jacqueline Lijs nieuwe directeur-bestuurder Visit Flevoland
Per 15 september van dit jaar zal Jacqueline Lijs de rol van directeur-bestuurder van Visit Flevoland vervullen. Hiermee volgt zij Brigitte Daalder op.
18/08/25
Dagrecord voor stranden Leisurelands
Op 13 augustus trokken duizenden mensen naar de recreatiegebieden van Leisurelands. In totaal bezochten zo’n 180.000 mensen de Gelderse stranden – een absoluut dagrecord voor dit jaar.
18/08/25
Exclusief voor leden
Coosto biedt integratie Bluesky aan
Beheerplatform voor sociale media Coosto breidt zijn aanbod uit met een integratie van Bluesky, het snelgroeiende socialmediaplatform dat inzet op openheid, privacy en inhoudelijke interactie.