Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-05-2013
Auteur: Annemarie Kuijer

Survival of the fitness

Survival of the fitness
Hoe creatief bent u als fitnessondernemer? Want creativiteit is een bittere noodzaak om je in deze verzadigde markt te blijven onderscheiden. Dát die markt verzadigd is, hoef ik u niet te vertellen. Grote partijen als Achmea Health Centers, Health City en Basic Fit hebben afgelopen jaren het aantal vestigingen verder uitgebreid. Daarnaast blijkt Anytime Fitness – met 2000 fitnessvestigingen wereldwijd – de Nederlandse markt te willen veroveren, hoewel ze beseffen dat het een verdringingsmarkt is. Alleen al dit jaar wil Anytime Fitness 10 tot 15 nieuwe filialen openen.

Wat betekent die toename van het aanbod voor uw bedrijf? Precies: dat u creatief moet zijn om u te kunnen onderscheiden. En ik sta soms versteld van de innoverende ideeën die ik tegenkom. Zoals sportscholen waar je 24 uur per dag en 7 dagen in de week terecht kunt. Of waar je minder betaalt naarmate je vaker komt. En heeft u al gehoord van ‘groene fitnessapparatuur’? In vier Nederlandse sportscholen staan sinds kort fitnessautomaten waarop sporters hun bewegingen omzetten in elektriciteit. Ook zie ik steeds meer outdooractiviteiten, zoals The Bootcamp Club, die inspelen op een groepsgevoel bij de deelnemers.

Allemaal hartstikke goede ideeën. Maar hoe gaat ú zich onderscheiden? Hoe past ú zich aan de verzadigde markt aan? Zoals Charles Darwin schreef: ‘It’s not the strongest of species that survive, nor the most intelligent. It is the one most adaptable to change.’ Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze Rabobank Horeca & Recreatie netwerkgroep op LinkedIn.
Topics:Sport
Trefwoorden: fitness

||| Nieuws |||

17/06/25
Exclusief voor leden
Pocketpark Houthavens Botanique open
Prinses Margarita opende in de Amsterdamse Houthavens het Houthavens Botanique. Dit groene pocketpark, een samenwerking van Heren2, Boomkwekerij Ebben en Erwin Stam Tuinstudio, benadrukt het belang van groenbeleving.
17/06/25
Caroline Belt wordt directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation.
Met ingang van 1 juli start Caroline Belt als directeur-bestuurder voor de Van Gogh Sites Foundation. Caroline neemt hiermee het stokje over van Frank van den Eijnden die in de afgelopen 15 jaar Van Gogh in Brabant op de kaart heeft gezet en Simone van der Heiden die vanaf 2022 mede de directie heeft gevoerd.
17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.