Geplaatst op: 11-01-2024
Auteur: Menno Stokman

Navigeren door de wind van verandering

Navigeren door de wind van verandering

Op het moment van schrijven van deze column, hebben net de parlementsverkiezingen plaatsgevonden. Op de dag na de verkiezingen, in Breda University of Applied Sciences, een plek waar dagelijks veel studenten uit binnen- en buitenland samenkomen om te leren en ontmoeten, hing een ijzige sfeer. Ik had het gevoel dat er wat veranderd was. Onzekerheid hing in de lucht. De PVV is immers de partij van anti-immigratie, anti-Europese Unie en nationalistische sentimenten. De overwinning van de partij betekent een belangrijke verschuiving in de Nederlandse politiek. En wellicht veel meer.

De uitslag is bekend, maar wat gaat dit betekenen voor het land en voor delen van onze samenleving die zich buitengesloten voelen? Naarmate het politieke landschap evolueert, zijn de uitkomsten niet alleen van belang voor het bestuur van het land, maar ook voor sectoren die cruciaal zijn voor de kwaliteit van leven, zoals de gastvrijheidssector. De nadruk die door de verkiezingswinnaar wordt gelegd op nationalisme zal het gastvrije imago van Nederland nadelig beïnvloeden. Dat kan van invloed zijn op het internationale toerisme, bijvoorbeeld de zakelijke (congres)markt. Maar de impact gaat verder want wie gaat de niet gedekte plannen van de populisten betalen? Wordt dat gedaan door belastingen op vrijetijds- of sportaanbod te verhogen? En nog belangrijker, omdat populistische partijen sceptisch staan tegenover klimaatbeleid, roept de overwinning van de PVV zorgen op over de toekomst van het klimaatbeleid in Nederland. Zetten we weer stappen terug?

De impact van de verkiezingen gaat veel verder. De populistische agenda omvat vaak de wens om te bezuinigen op onderzoek en onderwijs, vanuit een scepsis tegenover kennisontwikkeling. Ook internationale samenwerking en de aanwezigheid van buitenlandse studenten aan de Nederlandse hogescholen en universiteiten kunnen in gevaar komen. Het standpunt van de PVV en NSC over het terugdringen van het aantal internationale studenten vormt een extra bedreiging voor het diverse en levendige onderzoek klimaat in Nederland. Sterker nog, het is een bedreiging voor het voortbestaan van opleidingen in het hoger onderwijs, ook voor opleidingen op het gebied van toerisme en hospitality. Studies die bij uitstek internationaal georiënteerd zijn, waarbij haar afzetmarkt de grootste economische sector wereldwijd is: het toerisme.

Nederlandse universiteiten, bekend om hun hoogwaardige onderwijs en multiculturele studentenpopulatie, kunnen voor uitdagingen komen te staan bij het behouden van hun internationale reputatie. De potentiële vermindering van de financiering voor onderzoeks- en academische programma’s zal de ontwikkeling van innovaties binnen de toeristische sector belemmeren.

De uitslag van de Nederlandse verkiezingen en de opkomst van de PVV brengen onzekerheid in verschillende aspecten van de Nederlandse samenleving. Terwijl het land door dit nieuwe politieke landschap navigeert, moeten belanghebbenden in de toeristische sector en kennisinstellingen zoals CELTH, de hogescholen en universiteiten de ontwikkelingen nauwlettend volgen en pleiten voor beleid dat internationale samenwerking, onderzoek & innovatie en duurzame praktijken ondersteunt.

De Nederlandse verkiezingen hebben een reeks veranderingen in gang gezet die hun weerklank zullen vinden in verschillende sectoren, waaronder het toerisme en het onderwijs. De samenwerking tussen overheidsinstanties, toerismeprofessionals en kennisinstellingen zal van cruciaal belang zijn om het land naar een duurzame en bloeiende toekomst te sturen, waarbij de charme en allure behouden blijft die Nederland tot een baken maken voor zowel toeristen als wetenschappers.

||| Nieuws |||

20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."