Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-01-2024
Auteur: Menno Stokman

Navigeren door de wind van verandering

Navigeren door de wind van verandering

Op het moment van schrijven van deze column, hebben net de parlementsverkiezingen plaatsgevonden. Op de dag na de verkiezingen, in Breda University of Applied Sciences, een plek waar dagelijks veel studenten uit binnen- en buitenland samenkomen om te leren en ontmoeten, hing een ijzige sfeer. Ik had het gevoel dat er wat veranderd was. Onzekerheid hing in de lucht. De PVV is immers de partij van anti-immigratie, anti-Europese Unie en nationalistische sentimenten. De overwinning van de partij betekent een belangrijke verschuiving in de Nederlandse politiek. En wellicht veel meer.

De uitslag is bekend, maar wat gaat dit betekenen voor het land en voor delen van onze samenleving die zich buitengesloten voelen? Naarmate het politieke landschap evolueert, zijn de uitkomsten niet alleen van belang voor het bestuur van het land, maar ook voor sectoren die cruciaal zijn voor de kwaliteit van leven, zoals de gastvrijheidssector. De nadruk die door de verkiezingswinnaar wordt gelegd op nationalisme zal het gastvrije imago van Nederland nadelig beïnvloeden. Dat kan van invloed zijn op het internationale toerisme, bijvoorbeeld de zakelijke (congres)markt. Maar de impact gaat verder want wie gaat de niet gedekte plannen van de populisten betalen? Wordt dat gedaan door belastingen op vrijetijds- of sportaanbod te verhogen? En nog belangrijker, omdat populistische partijen sceptisch staan tegenover klimaatbeleid, roept de overwinning van de PVV zorgen op over de toekomst van het klimaatbeleid in Nederland. Zetten we weer stappen terug?

De impact van de verkiezingen gaat veel verder. De populistische agenda omvat vaak de wens om te bezuinigen op onderzoek en onderwijs, vanuit een scepsis tegenover kennisontwikkeling. Ook internationale samenwerking en de aanwezigheid van buitenlandse studenten aan de Nederlandse hogescholen en universiteiten kunnen in gevaar komen. Het standpunt van de PVV en NSC over het terugdringen van het aantal internationale studenten vormt een extra bedreiging voor het diverse en levendige onderzoek klimaat in Nederland. Sterker nog, het is een bedreiging voor het voortbestaan van opleidingen in het hoger onderwijs, ook voor opleidingen op het gebied van toerisme en hospitality. Studies die bij uitstek internationaal georiënteerd zijn, waarbij haar afzetmarkt de grootste economische sector wereldwijd is: het toerisme.

Nederlandse universiteiten, bekend om hun hoogwaardige onderwijs en multiculturele studentenpopulatie, kunnen voor uitdagingen komen te staan bij het behouden van hun internationale reputatie. De potentiële vermindering van de financiering voor onderzoeks- en academische programma’s zal de ontwikkeling van innovaties binnen de toeristische sector belemmeren.

De uitslag van de Nederlandse verkiezingen en de opkomst van de PVV brengen onzekerheid in verschillende aspecten van de Nederlandse samenleving. Terwijl het land door dit nieuwe politieke landschap navigeert, moeten belanghebbenden in de toeristische sector en kennisinstellingen zoals CELTH, de hogescholen en universiteiten de ontwikkelingen nauwlettend volgen en pleiten voor beleid dat internationale samenwerking, onderzoek & innovatie en duurzame praktijken ondersteunt.

De Nederlandse verkiezingen hebben een reeks veranderingen in gang gezet die hun weerklank zullen vinden in verschillende sectoren, waaronder het toerisme en het onderwijs. De samenwerking tussen overheidsinstanties, toerismeprofessionals en kennisinstellingen zal van cruciaal belang zijn om het land naar een duurzame en bloeiende toekomst te sturen, waarbij de charme en allure behouden blijft die Nederland tot een baken maken voor zowel toeristen als wetenschappers.

||| Nieuws |||

23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
14/07/25
Ludieke campage van Twente Marketing: De Tukker Test
Deze zomer worden inwoners en bezoekers van Twente uitgedaagd om hun innerlijke Tukker te ontdekken. Met de ludieke campagne houdt Twente Marketing mensen letterlijk en figuurlijk een spiegel voor met als centrale vraag ‘Hoeveel % Tukker zit er in jou?’. Op basis van een paar vragen krijg je ook een tip voor Twents vrijetijdsaanbod dat bij je past.
10/07/25
RBT Heuvelrug & Vallei heeft veel bereikt in 2024 maar ook uitdagingen in jubileumjaar
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei heeft een prima 2024 achter de rug. Dat blijkt uit het onlangs gepubliceerde jaarverslag.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.
25/06/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs geeft opdracht branding en campagnes aan Van Straaten
Koninklijke Jaarbeurs heeft Van Straaten per 1 juli 2025 benoemd tot preferred supplier voor alle eventbranding en media-exposure op en rondom het Jaarbeursterrein.