Geplaatst op: 06-10-2023
Auteur: Marc Gerlings

Kompas voor ontwikkeling human capital

Kompas voor ontwikkeling human capital
Afbeelding van Dirk Wouters via Pixabay

Organisaties uit de gastvrijheid- en vrijetijdssector slaan de handen ineen voor een sterke ontwikkeling van de factor human capital in het brede gastvrijheidsdomein. Op 29 juni lanceerden zij daartoe het Hospitality Pact. Het doel van dit Pact is om met elkaar samen te werken aan duurzame oplossingen voor de arbeidsmarkt van vandaag en morgen. CELTH heeft mede aan de wieg van dit Pact gestaan, tekent mee en gaat binnen het thema Human Capital van haar Agenda Bewuste Bestemmingen actief met de arbeidsmarktuitdagingen aan de slag.

Bij het Hospitality Pact start ook de campagne ‘Be My Guest’. Be My Guest versterkt de campagnes van de afzonderlijke branches en richt zich in deze startfase vooral nog op het aantrekken van studenten en talenten op VMBO- en MBO-niveau. De bedoeling is om later ook te verbreden naar het hoger onderwijs.

Het Hospitality Pact biedt alle actoren in de Nederlandse gastvrijheid een kompas om actief te werken aan onderzoek, sociaal beleid gericht op goed werkgeverschap, sterk beroepsonderwijs voor de gehele beroepskolom (VMBO, MBO, HBO en WO), een infrastructuur voor Leven Lang Leren en arbeidsmarktpromotie. Concreet wordt het Hospitality Pact ook met een actieagenda voor 2023-2024 waar concrete doelen zijn geformuleerd.

Directe aanleiding voor de samenwerking binnen het pact zijn de grote uitdagingen waar de hospitalitysector, net als andere sectoren, mee te kampen heeft. Die zitten rond in- en uitstroom van talenten, goed werkgeverschap, zekerheid van baan en inkomen, imago en technologie en digitalisering. Daarbovenop vraagt de noodzakelijke verduurzaming van de sector andere kennis en vaardigheden. Kansen zijn er ook volop in de hospitalitysector. Zo is werk in de sector aantrekkelijk met banen voor elk opleidingsniveau, veel ontwikkelingsmogelijkheden en stijgt de vraag naar medewerkers.

Samenwerken en innoveren zijn noodzakelijk voor een succesvolle toekomst van de sector. Menno Stokman, directeur van CELTH: "De sector is belangrijk voor de Nederlandse economie en maatschappij. Economisch zijn we zeer relevant met 91,2 miljard euro aan omzet en een aandeel van 4,5% in het bruto nationaal product. Ook genereert de hospitalitysector ruim 800.000 banen, wat neerkomt op 7,5% van alle banen in Nederland. Naast verdienvermogen en werkgelegenheid bevordert deze sector de leefbaarheid en welzijn door bij te dragen aan maatschappelijke verbinding en cohesie. Kortom, een sector die in steeds grotere mate bijdraagt aan de brede welvaart van alle Nederlanders. En wie in de hospitalitysector werkt, ontwikkelt sociale skills die overal gevraagd zijn.”

Het Hospitality Pact bestaat uit vier programmalijnen waar CELTH in twee daarvan haar verantwoordelijkheid neemt: onderzoek & innovatie en onderwijsbeleid. Ten behoeve van de programmalijn onderzoek en innovatie start CELTH met een learning community human capital. In die community moeten onderzoek en best practices leiden tot anders en slimmer werken binnen de hospitalitysector, met optimalisatie van de gastvrijheidsbeleving. Ook het onderwijs moet zich blijven ontwikkelen zodat de aansluiting op de arbeidsmarktvraag optimaal blijft. Dat vereist de ontwikkeling van een passende opleidingsinfrastructuur voor de sector op alle niveaus. Voor het HBO de uitdaging om samen met de branches verder te werken aan topopleidingen met up-to-date state-of-the-art curricula en stageplekken voor de sector.

Het Hospitality Pact is opgesteld onder regie van de Taskforce Samenwerking Gastvrijheidseconomie en wordt gesteund door Koninklijke Horeca Nederland, ANVR, HISWA-RECRON, CLC-VECTA en Veneca, de MBO raad, het HBO en het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH), werknemersorganisatie FNV Horecabond, een collectief van landelijk opererende bedrijven en is mede met ondersteuning van met Ministerie van Economische Zaken en Klimaat tot stand gekomen. Door de samenwerking tussen de sector, het onderwijs en de overheid in deze triple helix krijg de hospitalitysector de slagkracht die nodig is om het vakgebied verder te ontwikkelen. De sector kan door met de bijdrage aan werkgelegenheid, welvaart en welzijn.

Marc Gerlings

Hoofdredacteur R&T

Trefwoorden: beleid, arbeidsmarkt, werkgelegenheid, Celth

||| Nieuws |||

10/12/25
Tweedaagse Glamping Inspiratiereis - de volgende generatie vakantiebeleving
Op 30 en 31 maart 2026 organiseren Richard Otten en Pleisureworld weer een tweedaagse Glamping Inspiratiereis. In korte tijd krijgen recreatieondernemers, projectontwikkelaars, investeerders en ontwerpers een actueel en breed beeld van de ontwikkeling van glamping en outdoor hospitality.
10/12/25
Groningen vraagt beleidsaanpassing Ontwerp-Nota Ruimte
De noordelijke provincie wil vier belangrijke punten in de Ontwerpnota laten aanpassen. Met grote rol voor onder meer erfgoed, natuur en de balans met economie.
10/12/25
KLM verbouwt Embraer 195-2
Op 6 december is de eerste vernieuwde Embraer 195-2 van KLM Cityhopper ingezet op de vlucht naar Porto. Alle 22 Embraer 195-2’s krijgen 4 extra stoelen in de Economy Class. Zo kan KLM Cityhopper meer passagiers vervoeren en daarmee meer inkomsten genereren.
10/12/25
Exclusief voor leden
Tweederde Nederlanders zet AI in als hulplijn en voor inspiratie
Gisteren berichtte NRIT over het groeiend aantal vroege boekingen voor reizen in 2026. Een van de ondersteunende trends is het gebruik van AI voor inspiratie en reisplanning. marktonderzoeksbureau MSI-ACI Europe komt vandaag met een onderbouwing van de AI-trend.
09/12/25
Activatie Vakantiebeurs op Utrecht CS
Van vandaag tot en met 13 december brengt Koninklijke Jaarbeurs, organisator van Vakantiebeurs, een unieke activatie naar Utrecht Centraal Station: het Vakantiebeurs Café.
09/12/25
HISWA-RECRON in hoger beroep voor onuitvoerbaar beleid emissieloos varen
Twee brancheorganisaties HISWA-RECRON en Watersportverbond gaan in hoger beroep bij de Raad van Stat...
09/12/25
Exclusief voor leden
AI kan veel meer uit klantinteractie halen
Hoe haalt AI de verborgen waarde uit klantenservice-interacties? Die vraag staat centraal in het promotieonderzoek van Bea Waelbers. Haar onderzoek laat zien dat klantenservicegesprekken veel meer informatie bevatten dan organisaties momenteel benutten, en dat AI kan helpen om die verborgen lagen zichtbaar te maken.
09/12/25
Exclusief voor leden
Nederlands bureau transformeert vaste tentoonstelling Haus der Geschichte
Vandaag opent het Haus der Geschichte in het Duitse Bonn zijn volledig vernieuwde vaste tentoonstelling, ontworpen door het Amsterdamse ontwerpbureau Kossmanndejong. Aan de hand van meer dan 4500 objecten word je in deze tentoonstelling meegenomen door de recente geschiedenis van Duitsland.