Geplaatst op: 10-07-2023
Auteur: Jasper Heslinga

ChatGPT en de gastvrijheidssector; vloek of zegen?

ChatGPT en de gastvrijheidssector; vloek of zegen?
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Wie de afgelopen tijd niet van ChatGPT heeft gehoord, heeft zeer waarschijnlijk onder een steen gelegen. Deze toepassing van kunstmatige intelligentie werd afgelopen november door het bedrijf OpenAI gelanceerd en heeft het nodige maatschappelijke stof doen opwaaien. Zelf ben ik uit nieuwsgierigheid met een aantal collega’s er al het nodige mee wezen experimenteren om te kijken wat de gastvrijheidssector hier mogelijk aan heeft en de mogelijkheden zijn enorm. Een 14-daagse rondreis in Thailand plannen? Geen probleem. Teksten schrijven voor een website van een touroperator. Zo gedaan. Niet bestaande afbeeldingen generen? Enkele seconden. De ontwikkelingen roepen legio vragen op over de implicaties die deze techniek heeft voor de gastvrijheidssector. Wat betekent dit voor de banen? Welke gaan mogelijk verdwijnen? Welke nieuwe banen komen er bij? Wat voor mensen moeten we in de toekomst gaan opleiden voor de sector? En welke competenties en vaardigheden moeten zij dan hebben?

Te veel grote vragen om te beantwoorden in een enkele column. Om toch een klein inzicht te geven, zijn hier enkele manieren waarop ChatGPT de sector kan beïnvloeden:

Klantenservice en ondersteuning: ChatGPT kan worden gebruikt om de klantenservice te verbeteren door snelle en nauwkeurige antwoorden te geven op vragen van toeristen. Het kan worden ingezet op websites, mobiele apps en sociale media om reizigers te helpen bij het plannen van hun reis, het vinden van accommodatie, het verkrijgen van informatie over bezienswaardigheden en attracties, en het oplossen van problemen tijdens hun verblijf.

Reisplanning en aanbevelingen: ChatGPT kan reizigers helpen bij het plannen van hun reis door gepersonaliseerde aanbevelingen te doen op basis van hun voorkeuren en behoeften. Het kan suggesties geven voor bestemmingen, bezienswaardigheden, restaurants, activiteiten en meer. Door middel van natuurlijke taalverwerking kan ChatGPT reizigers helpen bij het filteren en selecteren van de meest relevante informatie uit een overvloed aan beschikbare gegevens.

Vertaling en taalondersteuning: Voor internationale reizigers kan ChatGPT dienen als een betrouwbare vertaler en taalgids. Het kan helpen bij het vertalen van tekst en gesproken taal in real-time, zodat toeristen gemakkelijk kunnen communiceren met lokale bewoners, hotels, restaurants en andere dienstverleners.

Virtuele reisbegeleiding: Met behulp van ChatGPT kunnen toeristische organisaties virtuele reisbegeleiding aanbieden. Reizigers kunnen via chatinteracties vragen stellen aan een virtuele gids die hen door bezienswaardigheden leidt, historische context biedt, verhalen vertelt en nuttige informatie deelt.

Marketing en promotie: ChatGPT kan worden ingezet voor marketing- en promotiedoeleinden in de toeristische sector. Het kan helpen bij het creëren van gepersonaliseerde marketingcampagnes en advertenties op basis van de interesses en voorkeuren van potentiële reizigers. Bovendien kan ChatGPT als virtuele assistent fungeren op sociale mediaplatforms, waar het reizigers kan helpen bij het plannen van hun reis en hen kan inspireren met relevante content.

Tot slot, is het belangrijk om op te merken dat ChatGPT technologie aanvult, maar geen volledige vervanging is voor menselijke interactie en expertise in de toeristische sector. Het kan echter de efficiëntie verbeteren, de toegankelijkheid vergroten en de algehele reiservaring voor toeristen verrijken. De oplettende lezer zal het misschien opgevallen zijn dat een deel van deze column door ChatGPT is geschreven. Dat ChatGPT kan een aanzienlijke invloed hebben op de toeristische sector moge duidelijk zijn, maar wat dit precies gaat betekenen is nog niet helemaal duidelijk. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Onderzoek over wat kan en wat juist niet kan en daarmee de vinger aan de pols houden is dan ook ontzettend belangrijk. 

Trefwoorden: innovatie, ai, artificial intelligence

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

29/08/24
Exclusief voor leden
Interactieve beleving fort Nigtevecht
Hoe werkt een waterlinie? Hoe vuur je een kanon af? Hoe was het soldatenleven in de Eerste Wereldoorlog op het fort? De antwoorden op deze vragen krijg je in de multimediale en interactieve beleving ‘Bewapend met water’ van Natuurmonumenten op Fort bij Nigtevecht bij Abcoude.
23/08/24
Zuid-Limburg in Europees project duurzaam toerisme meetbaar maken
Europese samenwerking Tourism4SDG, waar provincie Limburg bij betrokken is, doet onderzoek om duurzaam toerisme meetbaar. Met betere meetmethoden en data hoopt het initiatief duurzaam toerisme te ontwikkelen.
16/08/24
Weinig draagvlak voor btw-verhoging betaalde sport
Onder Nederlanders is weinig draagvlak voor de verhoging van de btw op sport. Een deel gaat minder sporten of stopt met betaalde sport. Dat blijkt uit onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van het Platform Ondernemende Sportaanbieders (POS).
14/08/24
Meer voorlichting bij Utrechtse evenementen over alcohol
Jongerenvoorlichters gaan in opdracht van provincie Utrecht op pad om voorlichting te geven tijdens alcoholcontroles van de politie. Deze BOB-teams van Responsible Young Drivers zijn ook te vinden bij festivals en evenementen, waar ze met de bezoekers in gesprek gaan over de gevaren van rijden onder invloed.
12/08/24
Zwemverbod plas bij camping De Betteld
Provincie Gelderland vaardigde op 9 augustus een zwemverbod uit voor de zwemlocatie van camping en recreatiepark De Betteld in Zelhem.
05/08/24
Exclusief voor leden
Amsterdam verbindt parken
In een aantal Amsterdamse parken komen meer bomen en planten. Ook zal Amsterdam parken met elkaar verbinden.
17/07/24
Exclusief voor leden
Hoe Strava voor beleidsmakers werkt
Nederlanders zijn fervente wandelaars, maar waar wandelen ze precies? Dankzij Strava Metro, een app die fiets-, hardloop- en wandelprestaties bijhoudt, is het nu mogelijk om dit te achterhalen. Wandelnet heeft samen met Track-landscapes en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de mogelijkheden van Strava’s wandel- en hardloopdata onderzocht.
15/07/24
Utrecht zet eigen adviesraad voor leefomgeving op
Nu Gedeputeerde Staten vijf leden hebben benoemd voor de adviesraad, kan deze van start gaan. Op 28 mei 2024 werd Klaas Verschuure al benoemd als voorzitter van de adviesraad. De overige leden zijn: Hugo Hegeman, Thessa Fonds, Els van Grol, Jan van Kuijk en Alexander van der Vooren.