Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-07-2023
Auteur: ex-cryonaut

Een hardnekkig misverstand

Een hardnekkig misverstand
Afbeelding van AdelinaZw via Pixabay

In tijden van economische en klimatologische malaise neemt de oproep aan de bevolking toe om de eigen economie en de eigen natuur zo veel mogelijk te helpen. Hoe meer, hoe duurzamer en hoe sneller de hulp, hoe sneller de economie en de natuur herstellen.

Laat ik focussen op de economie. De bevolking wordt aangeraden om minder buitenlandse en dus meer producten van eigen bodem te kopen want dat versterkt de eigen economie en niet te vergeten ons diep verlangen om overal democratie naar Westers model in te voeren. Of beter gezegd: te laten blijken dat we afwijkende modellen van democratie afkeuren. Dat klinkt logisch maar is met de toenemende globalisering, internetisering, logistiekisering en webshopisering niet zo eenvoudig. De mens, ook de Nederlandse, is van huis uit lui, krenterig en gemakzuchtig. Meer Nederlandse producten kopen is leuk maar het moet wel net zo gemakkelijk zijn als buitenlandse producten kopen, net zo goed en net zo goedkoop. Dus niet met de auto, laat staan de fiets, naar de plaatselijke markt of naar een boer in het buitengebied om verse eieren, zelfgemaakte kaas en biologische groenten te kopen, zoals ik heel vroeger deed.

Maar hoe zit dat nu met het toerisme? Moeten we nu allemaal in eigen land op vakantie om de economie, en ook het klimaat, te helpen, gesteld dat er voldoende accommodatie is op basis van een perfecte vakantiespreiding? Een verbod op buitenlandse vakanties: een soort vakantie-lockdown van juni tot september? Zal ik mij dan beschikbaar stellen als de nieuwe vakantieman, Bom Engel, met mijn organisatie ‘holiday-madness’? 

Dat binnenlandse vakanties de Nederlandse economie meer helpen dan buitenlandse vakanties is echter een hardnekkig misverstand. Een cryonaut als ik kan zich nog levendig de autoloze zondagen herinneren. Toen riep de overheid op om vooral in het binnenland op vakantie te gaan vanwege de positieve economische effecten. Er waren echter economen, wetenschappers (jawel, uit Breda) die twijfelden of het wel waar was en die gingen op onderzoek uit. De uitgaven voor een buitenlandse vakantie werden geanalyseerd, niet alleen hoeveel geld werd besteed maar vooral waar en bij wie. De resultaten waren onthutsend maar werden niet gepubliceerd. Buitenlandse vakanties bleken veel meer bij te dragen aan de Nederlandse economie dan men dacht omdat: 

Vliegtickets naar een buitenlandse bestemming vanuit het lokale reisbureau (die bestonden toen nog, internet niet) werden gekocht. Het effect was nog eens groter als men met een Nederlandse maatschappij als KLM of Transavia vloog; 

Allerlei nieuwe spullen voor een leuke vakantie (zwem- en zomerkleding, zonne- en skibrillen, zonnebrand, ski’s, reis- en ongevallenverzekering, een extra autobeurt, een caravan of tent, andere kampeerspullen, vreemde valuta, internationaal rijbewijs, parkeergelden op het vliegveld, treinkaartjes naar Schiphol, een volle tank benzine, misschien een nieuw paspoort) in eigen land worden gekocht; 

Een groot deel van het geld voor vakantie-pakketreizen (14 dagen Indonesië etc.), de commissie, in eigen land, dat wil zeggen die bij Nederlandse touroperators blijft hangen.

De resultaten waren een spijker op zijn kop. Een hardnekkig misverstand was uit de wereld. Voor even dan.

||| Nieuws |||

26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
26/05/25
Nieuwe route in Nationaal Park De Alde Feanen verbindt natuur, gezondheid en toerisme
Op 23 mei is in Nationaal Park De Alde Feanen een bijzondere nieuwe wandelroute geopend die bezoekers uitnodigt om bewust te vertragen, tot rust te komen en zich te verbinden met de omgeving. De minfulness Route.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.