Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-05-2023
Auteur: ex-cryonaut

Tik-Tok-Toerist-Taks

Tik-Tok-Toerist-Taks
Afbeelding van Ai via Pixabay

De Russen en de Belarussen zijn niet langer welkom in ons land. Niet als toeristen in Volendam en Domburg en niet als het gaat om zaken doen. Vreemd: Nederland dat geen geld wil verdienen met handel, het doet er niet toe met wie. Dat is een breuk met het verleden. En omgekeerd wordt het Nederlanders ontzettend moeilijk gemaakt om op vakantie naar Rusland te gaan: logistiek en sociaal/emotioneel. De doorgewinterde zomer-buitenlandgangers moeten dus een nieuwe bestemming vinden. Nou, die zijn er gelukkig genoeg. Brunei: ooh, kan niet met de Sultan als alleenheerser zonder parlement. Myanmar: kan niet vanwege de militaire dictatuur. Israël: helemaal niet kosher met die nieuwe ultrarechtse regering. India: overal koeienstront op straat en nooit gehoord van stikstofdepositiewaarden (leuk woord voor Scrabble als iemand dat nog speelt). Venezuela: helemaal geen eten te krijgen. Frankrijk: daar vechten ze in alle straten.

Waarom niet naar China? Er komen elk jaar genoeg Chinezen naar Giethoorn dus in het kader van een wederzijdse vriendendienst zou een vakantie in China niet misstaan. En het zijn niet de eerste Chinezen in de geschiedenis die Nederland bezoeken. De Chinezen zijn immers al zo’n 100 jaar in Nederland en deze werden niet gezien als rare communistische snuiters. Integendeel: zij ontvluchtten het communisme. Zij hebben Nederland verrijkt met Chinees ondernemerschap en de leuze ‘Pinda pinda, lekka lekka’ (https://www.youtube.com/watch?v=leFjcd5YaTM). Toen bestonden er nog geen algoritmen en ook geen Google Translate maar moest je de taal van het land leren met langspeelplaten en cassettebandjes. Wie heeft er als kind zijn buik niet vol gegeten met afhaal-loempia’s, babi pangang, fou yong hai en tjap tjoy? Staan die gerechten tegenwoordig nog op de kaart in een Chinees restaurant in China? Ga er op vakantie en kijk zelf.

De huidige angst, want die is er, voor de Chinezen is misplaatst. Ok, zij zijn met 1,4 miljard maar het is ook een heel groot land. Van noord naar zuid een afstand van 5.500 kilometer, van oost naar west 5.000 kilometer. Zij zijn nu al een economische grootmacht en helpen andere, vooral minder bedeelde en minder bekende landen zonder ze de les te lezen over de zegeningen van het communisme. Geen nieuwe communist te bekennen in café De Fanfare in Giethoorn. Charme, lange termijn-denken en geld is de strategie.

De mogelijk in te voeren vliegtaks in Nederland gaat voor vliegtickets naar China € 150 bedragen. Naar verluidt heeft het Chinese Bureau voor Toerisme, de (Westerse) ChatGpt gevraagd om een passende counter-strategie. Deze adviseert China om Nederlandse toeristen die een vliegticket naar China kopen, te vertellen dit alleen te doen voor de heenreis. De terugreis gaat per trein via de Zijderoute naar Amsterdam en Nederlandse toeristen krijgen hun € 150 vliegtaks handje contantje in Renminbi terug. Onderweg zijn er vele plaatsen waar men zijn geld kan uitgeven en de lokale economie kan steunen. Op vertoon van het one-way vliegticket kan de toerist voor vertrek de gratis nieuwste Huawei smartphone ophalen (de NOVA 10 Pro) bij de dichtstbijzijnde Chinees (nog steeds 1.600 vestigingen in ons land, met rode lampen), met daarop een speciaal eigen tiktok-kanaal voor de terugreis. Ze vragen wel: sambal bij?

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Nieuws |||

    15/05/25
    Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
    Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
    15/05/25
    Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
    Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
    13/05/25
    Klimaatrisico’s voor toeristische bestemmingen ontrafeld
    CELTH onderzoekt samen met de Travel Foundation en Risklayer de klimaatrisico’s die bestemmingen lopen. Inmiddels doen wereldwijd zes bestemmingen mee aan de pilot die nog open staat voor meer deelnemers.
    12/05/25
    Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
    Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
    09/05/25
    Subsidies uit regiodeal 'Veluwe in Balans' voor toeristische toegangspoorten Eerbeek en Nunspeet
    De provincie Gelderland heeft de eerste twee subsidies toegekend vanuit de regiodeal ‘Veluwe in Balans’. Dit maakt de herinrichting van het stationsgebied in Eerbeek tot toeristisch overstappunt en de ontwikkeling van het bezoekerscentrum in Nunspeet mogelijk.
    08/05/25
    Fietscampagne Heuvelrug & Vallei verbindt erfgoed, natuur en duurzaamheid
    RBT Heuvelrug & Vallei koppelt fietsrecreatie aan actuele thema's als gezondheid, duurzaamheid en erfgoed en speelt in op de groeiende behoefte aan groene, bewuste beleving.
    06/05/25
    Jongeren en kunstenaars verbeelden vrijheid en onvrijheid in bijzondere kunstinstallatie
    Burgemeester Theo Weterings van Tilburg heeft op 3 mei in de LocHal de audiovisuele kunstinstallatie Het Geheugen geopend. Dit is een project van Brabant Herinnert, een Brabants samenwerkingsverband dat zich inzet om de herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog levend te houden en door te geven aan nieuwe generaties.
    02/05/25
    Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
    CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.