Geplaatst op: 19-05-2023
Auteur: ex-cryonaut

Tik-Tok-Toerist-Taks

Tik-Tok-Toerist-Taks
Afbeelding van Ai via Pixabay

De Russen en de Belarussen zijn niet langer welkom in ons land. Niet als toeristen in Volendam en Domburg en niet als het gaat om zaken doen. Vreemd: Nederland dat geen geld wil verdienen met handel, het doet er niet toe met wie. Dat is een breuk met het verleden. En omgekeerd wordt het Nederlanders ontzettend moeilijk gemaakt om op vakantie naar Rusland te gaan: logistiek en sociaal/emotioneel. De doorgewinterde zomer-buitenlandgangers moeten dus een nieuwe bestemming vinden. Nou, die zijn er gelukkig genoeg. Brunei: ooh, kan niet met de Sultan als alleenheerser zonder parlement. Myanmar: kan niet vanwege de militaire dictatuur. Israël: helemaal niet kosher met die nieuwe ultrarechtse regering. India: overal koeienstront op straat en nooit gehoord van stikstofdepositiewaarden (leuk woord voor Scrabble als iemand dat nog speelt). Venezuela: helemaal geen eten te krijgen. Frankrijk: daar vechten ze in alle straten.

Waarom niet naar China? Er komen elk jaar genoeg Chinezen naar Giethoorn dus in het kader van een wederzijdse vriendendienst zou een vakantie in China niet misstaan. En het zijn niet de eerste Chinezen in de geschiedenis die Nederland bezoeken. De Chinezen zijn immers al zo’n 100 jaar in Nederland en deze werden niet gezien als rare communistische snuiters. Integendeel: zij ontvluchtten het communisme. Zij hebben Nederland verrijkt met Chinees ondernemerschap en de leuze ‘Pinda pinda, lekka lekka’ (https://www.youtube.com/watch?v=leFjcd5YaTM). Toen bestonden er nog geen algoritmen en ook geen Google Translate maar moest je de taal van het land leren met langspeelplaten en cassettebandjes. Wie heeft er als kind zijn buik niet vol gegeten met afhaal-loempia’s, babi pangang, fou yong hai en tjap tjoy? Staan die gerechten tegenwoordig nog op de kaart in een Chinees restaurant in China? Ga er op vakantie en kijk zelf.

De huidige angst, want die is er, voor de Chinezen is misplaatst. Ok, zij zijn met 1,4 miljard maar het is ook een heel groot land. Van noord naar zuid een afstand van 5.500 kilometer, van oost naar west 5.000 kilometer. Zij zijn nu al een economische grootmacht en helpen andere, vooral minder bedeelde en minder bekende landen zonder ze de les te lezen over de zegeningen van het communisme. Geen nieuwe communist te bekennen in café De Fanfare in Giethoorn. Charme, lange termijn-denken en geld is de strategie.

De mogelijk in te voeren vliegtaks in Nederland gaat voor vliegtickets naar China € 150 bedragen. Naar verluidt heeft het Chinese Bureau voor Toerisme, de (Westerse) ChatGpt gevraagd om een passende counter-strategie. Deze adviseert China om Nederlandse toeristen die een vliegticket naar China kopen, te vertellen dit alleen te doen voor de heenreis. De terugreis gaat per trein via de Zijderoute naar Amsterdam en Nederlandse toeristen krijgen hun € 150 vliegtaks handje contantje in Renminbi terug. Onderweg zijn er vele plaatsen waar men zijn geld kan uitgeven en de lokale economie kan steunen. Op vertoon van het one-way vliegticket kan de toerist voor vertrek de gratis nieuwste Huawei smartphone ophalen (de NOVA 10 Pro) bij de dichtstbijzijnde Chinees (nog steeds 1.600 vestigingen in ons land, met rode lampen), met daarop een speciaal eigen tiktok-kanaal voor de terugreis. Ze vragen wel: sambal bij?

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • ||| Nieuws |||

    10/07/25
    Exclusief voor leden
    Europeanen willen sneller en beter spoorvervoer
    Een ruime meerderheid van de Europeanen vindt dat het spoorvervoer tussen EU-landen dringend verbeterd moet worden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Polling Europe onder ruim 5.000 inwoners van de 27 EU-lidstaten
    09/07/25
    CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
    Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
    26/06/25
    Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
    Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
    17/06/25
    Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
    De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
    06/06/25
    Exclusief voor leden
    JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
    Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
    02/06/25
    Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
    Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
    02/06/25
    FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
    FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
    02/06/25
    APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
    Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.