Geplaatst op: 13-01-2022
Auteur: Menno Stokman

Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen

Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen

Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van onderwijs Van Engelshoven: Praktijkgericht onderzoek als kennisversneller. In de plannen staan 12 nationale thema’s centraal, zoals Gezondheid & Welzijn, Onderwijs & Talentontwikkeling en Energietransitie & Duurzaamheid. Met praktijkgericht onderzoek op deze thema's zorgen de hogescholen voor innovatie van bedrijfsleven en actualisatie van het onderwijs.

Succes voor het gastvrijheidsdomein: Toerisme & Gastvrijheid is toegevoegd als nieuw thema in de onderzoeksstrategie. "Een thema wat maatschappelijk en economisch zeer relevant is en waarop een van de pilots voor de Professional Doctorate wordt ontwikkeld”, zo geeft de Vereniging Hogescholen aan. Het praktijkgericht onderzoek in het hbo heeft een duidelijke plek gekregen in het onderzoekslandschap van Nederland en het gastvrijheidsdomein is -eindelijk-
(h)erkend en heeft daarin voet aan de grond gekregen.

Volop kansen dus! Het is nu zaak om het toegepaste en academische onderzoek in het gastvrijheidsdomein verder uit te bouwen. De hogescholen in het domein hebben gezamenlijk zo’n 75 fte aan onderzoekscapaciteit beschikbaar om het domein te helpen bij haar transitie naar een duurzame ontwikkelings-, beheer- en exploitatieaanpak en bijpassende arbeidsmarktaanpak. Veel onderzoeksresultaten raken het werkveld nog onvoldoende; taak voor zowel het onderwijs als het werkveld om elkaar nadrukkelijker op te zoeken.

CELTH is in het leven geroepen om deze match tussen werkveld en onderwijs te maken. Dat doet dit kenniscentrum onder meer door met NBTC en CBS samen te werken in het Data & Development Lab en de Landelijke Data Alliantie en met het brede werkveld de krachten te bundelen in de nationale Taskforce Gastvrijheidssector. En door te investeren in relevante onderzoeksprojecten. Dat is nodig, want zo concludeert de Vereniging Hogescholen ook: "De complexiteit en dynamiek binnen de toerisme- en vrijetijdssector neemt toe door de wereldwijde verbinding met andere sectoren in combinatie met duurzaamheidsvraagstukken, digitalisering, gebiedsontwikkeling en de COVID-19 impact. Het onderzoek richt zich op zowel negatieve invloeden van toerisme zoals overtoerisme en drukte als de positieve invloeden op de samenleving.”

Op de Nationale Toerisme Top 2021 is de nieuwe ‘Actieagenda Perspectief 2030 Bestemming Nederland’ gepresenteerd. CELTH draagt -als kennispartner van de Taskforce- met de aangesloten hogescholen BUas, NHL Stenden en HZ en de onderzoeksinstituten European Tourism Futures Institute en het Kenniscentrum Kusttoerisme fors bij aan deze Actieagenda. 

We werkten met sectorpartijen en het Ministerie van EZK samen om een visie te ontwikkelen op een duurzame arbeidsmarkt, wat dit betekent voor werknemers, werkgevers en natuurlijk ook: het onderwijs. Ook heeft CELTH in samenwerking met Gastvrij Nederland de brede maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie in beeld gebracht, schetst het rapport een totaaloverzicht van de relevante duurzaamheidsthema’s en de mogelijke acties voor de sector om de milieubelasting te verminderen en brengt CELTH de overheidsinstrumenten in beeld om ondernemers te ondersteunen bij verduurzaming, innovatie en digitalisering. Belangrijke stappen, maar er moeten nog héél wat heilige huisjes worden afgebroken om de sector écht te verduurzamen!

Trefwoorden: Celth, onderzoek

||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.