Geplaatst op: 13-12-2021
Auteur: Marcel Baltus

DITCH THE PITCH

DITCH THE PITCH
Je zal ze de kost moeten geven. Mensen die in artikelen en interviews stellen ‘de leukste baan van de wereld te hebben’. Dat zijn er best veel. Ook ik schaar me onder deze groep. Met reizen en vakanties promoten in je onderhoud voorzien, is in zekere zin een privilege. Maar uiteraard kent de coolste baan ter wereld ook zijn mindere momenten. Dat gaat voor ons als PR-bureau in de reisindustrie eveneens op. 

De grootste frustratie en ergernis in onze bedrijfstak... pitchen. Oftewel in onze moerstaal meedoen aan een aanbesteding. Wikipedia omschrijft het als een beknopte presentatie voor een aanbesteding. Zoals vaak zit Wikipedia er naast. Van de 50+ pitches waar wij sinds de start van ons bedrijf in 2000 in geparticipeerd hebben, was het merendeel allesbehalve beknopt. Het hemd wordt van je lijf gevraagd, je moet vaak hele dossiers doornemen, soms in de landstaal van de bestemming, je bent dagen en dagen bezig met het opstellen van een plan de campagne, je concurreert met veel te veel collega’s, de goedkoopste wint het te vaak en als je mazzel hebt, krijg je een Dank je maar je bent het niet gewordenmailtje in twee volzinnen. 

Het gemak waarmee de buitenlandse reisindustrie PR-bureaus benadert, de immense hoeveelheid gegevens en input die je gratis moet aanleveren en de batterij aan condities waar je je aan moet houden, is soms stuitend. In een eerdere blog die ik in 2016 schreef, uitte ik reeds mijn frustratie hierover en er is nu - vijf jaar later - geen zier veranderd. 

Of eigenlijk wel. Wij doen namelijk niet meer mee aan deze methodiek. Pal voor de Covid uitbraak wederom een verbijsterend staaltje onbeschoftheid mogen ervaren. Meedoen aan een pitch en vervolgens na een hoop inspanningen en tijd niets meer horen. Nada, niente, noppes, zero. E-mails en telefoontjes bleven onbeantwoord – we werden compleet genegeerd. 

Het was de spreekwoordelijke druppel. Wat zou het fijn zijn als collega PR-bureaus zich ook wat behoudender gaan opstellen inzake dit ouderwetse systeem van pitchen. In plaats van zich er veel te vaak als aasgieren op storten. We zouden met zijn allen wat algemene spelregels en voorwaarden moeten opstellen. Wat meer openheid naar en meer afstemming met elkaar. Meedoen aan een pitch met 2 of 3 collega’s, prima. Worden meer dan vijf bureaus benaderd, dan bedanken voor de eer. 

Covid dwingt ons toch tot een heroriëntatie en een herbezinning… die is bij ons begonnen. Ditch de pitch. Eindelijk verlost van deze nare pitchcultuur. Wat een opluchting. Prettige wedstrijd dus aan de talrijke bureaus die ook benaderd zijn voor de Tourism Ireland pitch. Jullie hebben één concurrent minder.
Trefwoorden: marketing, pr, inkomend toerisme, uitgaand toerisme, verkeersbureaus,

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

29/11/22
Exclusief voor leden
Internationaal veel reisplannen
Internationaal zit reizen weer helemaal in het systeem van de consument. Maar liefst 63% plant de komende twaalf maanden een vakantiereis. Zij hebben een duidelijke voorkeur voor duurzame en sociaal verantwoorde merken en bestemmingen.
25/11/22
Holidayguru.nl wint award voor Beste Website van het Jaar 2022 in categorie Reizen
Dit jaar is de award voor Beste Website van het Jaar 2022 in de categorie Reizen gewonnen door Holidayguru.
23/11/22
EuroParcs lanceert nieuwe televisiecampagne
‘Je hebt ‘t gevonden’ wordt de nieuwe slogan van EuroParcs in de commercial die vanaf deze week te zien zal zijn op televisie.
21/11/22
Exclusief voor leden
Booking.com verbetert Duurzaam Reizen-programma met footprint over luchtvaart
Booking.com voegt productfuncties toe aan het Duurzaam Reizen-programma. Het programma is een jaar geleden gestart zodat consumenten bewustere keuzes kunnen maken voor hun reis. Onder meer is een filter toegevoegd over de belasting van vliegreizen naar het vakantiehuis. Als vernieuwing zijn ook drie niveaus gemaakt in het programma.
16/11/22
Vakantieparken op de vingers getikt door ACM over prijsweergave
Acht grote aanbieders van vakantiehuizen vermelden nu de prijzen inclusief alle verplichte bijkomende kosten. Na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben zij hun prijsweergave aangepast. Niet overal waren verplichte kosten zoals schoonmaakkosten, bedlinnen en toeristenbelasting in de prijs opgenomen. Dat mag niet.
15/11/22
Exclusief voor leden
FlixBus noteert recordaantal passagiers in de zomer van 2022
FlixBus meldt een recordaantal van meer dan 34 miljoen passagiers in het zomerseizoen (Q2/Q3 van 2022) in de 39 landen waar zij actief is. Het aantal passagiers ligt zelfs boven het niveau van vóór de pandemie.
15/11/22
Exclusief voor leden
Nederland volgend jaar in recessie, omzet vrijetijdssector -1%
ABN AMRO verwacht dat Nederland volgend jaar in een lichte recessie terecht komt. Dat heeft ook gevolgen voor de leisure die in totaliteit met 1% zal krimpen. En dat na een jaar waar ondernemers hun omzet flink zagen stijgen door een forse inhaalvraag. Maar ook een jaar waar de kosten flink toenamen. Daarnaast krijgen ondernemers ook te maken met een veranderend bestedingsgedrag van consumenten die vanwege fors stijgende prijzen hun koopkracht zien afnemen. Dat schrijven leisure-experts van ABN AMRO in hun nieuwste Sectorprognose Leisure die daarin per deelsector hun omzetverwachting uitspreken.
13/11/22
Veel plannen voor buitenlandse stedentrips
De helft van de Nederlanders is van plan om de komende drie jaar op stedentrip te gaan. Toeristische hotspots als Barcelona, Londen en New York zijn het meest in trek maar tegelijkertijd groeit de belangstelling voor minder bekende steden. Naar dichtbij bestemmingen gaat men bij voorkeur met de auto; op enige afstand gevolgd door trein en vliegtuig.