Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-10-2021
Auteur: Marcel Baltus

Varkens in nood op Lisboa Airport

Varkens in nood op Lisboa Airport
Claustrofobie. Je vraag er niet om. Dat heb je, of niet. En fijn is het geenszins. Hele kleine liften? Ik neem de trap wel. Al is die 10 verdiepingen hoog. Grote mensenmassa’s? Ik vermijd ze liever.

Een verademing was dan ook een recent bezoek aan de Portugese regio Alentejo. Die streek beslaat een derde van het hele land – heeft vrijwel dezelfde oppervlakte als Nederland – en telt ruim 776.000 inwoners. Rust, ruimte, relaxed.

Dat gevoel verdween als sneeuw voor de zon bij terugkomst op de luchthaven van Lissabon. Hadden we op de heenweg voor een KLM-vlucht gekozen, terug opteerden wij voor transavia.com, vanwege het voor ons gunstigere vertrektijdstip in de vroege avond.

Ook op Lisbon Airport – het was mijn eerst kennismaking met deze luchthaven – worden passagiers van low-cost maatschappijen in één hal bijeengedreven – terminal 2. Omdat er in deze hal geen self-service incheckzuilen staan, moet je naar de balies. En dat deden met ons honderden anderen. Een slangenrij van mensenvlees die zich vanwege het geringe aantal incheckbalies met een slakkengang voortbewoog. Dan kom je na de security check in een soort doorloophal. Wat een miserabele aanblik. Honderden passagiers die zittend, liggend, hangend, hurkend, knielend en leunend als uitgezakte puddingen mismoedig en futloos voor zich uit starend, snaaiend, turend en loerend als varkens in een stal opgehokt waren. Een mensonterende varkens in nood aanblik.

En ook in de hal bij de gates was het een drukte van jewelste. De 1,5 meter regel werd door iedereen aan zijn laars gelapt, alle stoelen met een niet-op-gaan-zitten-kruis waren gewoon bezet en de tax-free winkels grenzen precies aan deze gates dus was het een grote krioelende megabende tussen mensen die willen winkelen en mensen die een zitplaats zochten. Zouden directieleden van transavia.com, Ryanair, easyJet en overige no-frills maatschappijen die dag bij ons in de rij hebben gestaan, dan zou het schaamrood hen op de kaken hebben gestaan.
 
Ik kreeg bewondering voor de ontwerpers van Schiphol. Hoewel ook aan onze nationale luchthaven het een en ander valt te verbeteren, hebben ze de lay-out en de passagiersstromen behoorlijk op orde. Omdat ze toch wat tijd over hebben vanwege de huidige lagere passagiersaantallen, kan er wellicht een Schiphol team naar Humberto Delgado Airport afreizen om daar in Terminal 2 orde op zaken te stellen. Want low-budget mag niet synoniem staan voor erbarmelijke omstandigheden. Mijn tip voor Lissabon-gangers – vlieg naar/van naar Terminal 1.

Marcel Baltus
Baltus Communications
Trefwoorden: vliegen, luchthaven, Lissabon, Schiphol

||| Nieuws |||

24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
23/07/25
Nieuw side event ‘Dagrecreatie Live’ tijdens Recreatie Vakbeurs 2025
Op donderdag 13 november 2025 vindt tijdens de laatste dag van de Recreatie Vakbeurs het nieuwe side event Dagrecreatie Live plaats. Dit interactieve middagprogramma richt zich op professionals in de dagrecreatie en biedt verdieping, inspiratie en netwerkmogelijkheden.
23/07/25
Exclusief voor leden
ACM geeft groen licht voor overname RCN-vakantieparken door Blackstone
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft toestemming gegeven voor de overname van vakantieparkorganisatie RCN door investeringsmaatschappij Blackstone. Het gaat hierbij om negen vakantieparken van RCN in Nederland.