Geplaatst op: 18-03-2021
Auteur: Thijs Vossen

Ken jij al een recreatief boetiek park?

Ken jij al een recreatief boetiek park?

In deze blog aandacht voor een nieuwe nichemarkt die we zien in de verblijfsrecreatie en die in de branding naar de gast voor een nieuw onderscheidend merk zou kunnen zorgen. We zien dit als een mooie tegenhanger van veel grootschalige ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie.

Boetiek of boutique hotel?

We werden geïnspireerd door de term boetiek in de hotellerie. Een boetiek hotel is een populaire term voor een hotel dat een luxueuze, eigenzinnige maar ook intieme sfeer heeft en vaak niet behoort tot een hotelketen. Vaak spelt men ook 'boutique hotel'. Boetiek hotels worden gekenmerkt door een eigen, persoonlijke stijl en accommodatie. Ze ontstonden in de jaren tachtig in steden als Londen, New York en San Francisco. De hotels zijn vaak kleiner dan gemiddelde ketenhotels en hebben drie tot honderd kamers.

Het boetiek recreatie park

Als herkenbaar merk zien we dit nog niet in de markt, terwijl hier wel een kans ligt. Het boetiek recreatie park zou dus gezien kunnen worden als een tegenreactie tot de schaalvergroting en ketenvorming die we momenteel zien bij de transformatie van sommige campings en oude bungalowparken. We zien er ook een kans: steeds meer consumenten zijn ook bereid fors te betalen voor verblijf met een gethematiseerd concept en een hoge belevingswaarde op een kleiner park. (we denken hierbij aan de inzichtzoekers of de stijlzoeker uit de leefstijlvinder)

Kenmerken boetiek recreatie park

Natuurlijk is elke standaard discutabel, maar we durven het wel aan om als trendsetter een set aan criteria te formuleren dat gebruikt kan worden voor de branding van een boetiek recreatie park.

  • Het park behoort niet tot een keten;
  • het park is eigendom van een eigenaar die tijdens het verblijf aanspreekbaar is;
  • het is een kleinschalig park (tot maximaal 40 verhuureenheden);
  • de verhuureenheden zijn unieke bouwsels en architectonisch verrassend;
  • het park past bij de identiteit van het gebied waar het ligt;
  • het park is economisch ingebed in de regio (men koopt lokaal indien mogelijk);
  • we zien er een bijzonder hoog niveau en service;
  • er wordt optimaal ingezet op beleving, maar bovenal betekenis.

Waarom voegen we hier ook ‘betekenis’ aan toe?

We voegen ‘betekenis ‘ toe als criterium omdat het gezien wordt als een trend die we juist vaak missen bij veel parken. We denken dat de boetiek hotels en parken zich juist op dit onderdeel zeer goed laten onderscheiden. De betekeniseconomie is een maatschappelijke ontwikkeling waarbij de menselijke behoefte aan zingeving en betekenisvol handelen steeds meer het menselijk gedrag bepaalt. In de betekeniseconomie zoeken we steeds de balans tussen wat goed is voor ons als persoon en wat goed is voor het grote geheel en het algemeen belang dient. Economische afwegingen zijn daarbij belangrijk, maar niet allesbepalend zoals nu vaak het geval is.

Branding of merk

De brand of merk van een boetiek hotel zou volgens ons dus ook te kopiëren zijn naar kleinschalige chaletparken of bungalowparken die zich richten op specifieke doelgroepen die niet op zoek zijn naar eenheidsworst. Dat gaat echter niet vanzelf, daarom vertellen we je eerst iets over branding.

Hoe geef je nu de branding weer voor je park als hier een kans ligt?

Branding bestaan al sinds mensenheugenis. Het woord brand (lees brandmerk) komt oorspronkelijk van het Oud Noorse woord brandr, wat ‘branden’ betekent. Het brandmerken van vee wat Noorse veehouders toen deden, is een manier om het vee eenvoudig te identificeren en te onderscheiden. Vandaag de dag vormen identificeren en onderscheiden nog steeds de kern van branding, maar de definitie is in de loop der jaren wel steeds veelomvattender geworden. Het woord ‘brand’ is uitgegroeid tot een verzamelnaam voor alle merkelementen. Naast dat ene ‘brandmerk’ gebruiken we nu ook kleuren, texturen, geuren en geluiden om producten of diensten te identificeren, te differentiëren en te herkennen. Het gaat verder: ook woorden, zinnen, gedragingen en rituelen die terugkomen in verschillende ‘touchpoints’ zijn onderdeel geworden van het branding proces.

Derhalve is een brand of een merk anno nu veel meer een verzameling van alle expressies waarmee een entiteit (persoon, organisatie, bedrijf, stad, product, land, et cetera) zich herkenbaar maakt.

Wij dagen uit

Wij dagen als bureau kleinschalige parken uit om samen met ons nadere invulling te geven aan het concept boetiek recreatie park. Wellicht is het wel een idee een samenwerkingsverband op te zetten om samen de markt op te gaan. Vraag is er genoeg, wie vult samen met ons het aanbod in?

Wil je dat we meedenken over de conceptuele invulling of optimale branding van jouw recreatiebedrijf dan horen we het graag. Ideeën hebben we genoeg.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, innovatie, kleinschalig

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/05/21
Ondernemersorganisaties willen geen vertraging in Omgevingswet
VNO-NCW en MKB-Nederland zien het liefst dat de Omgevingswet op 1 januari 2022 in werking treedt. Maar dan moet wel het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) goed werken, en moeten gebiedsontwikkelingen in de tussentijd mogelijk blijven. Dat schrijven de ondernemingsorganisaties in een brief aan de Eerste Kamer, die komende dinsdag over de wet debatteert.
12/05/21
Stormloop op vakanties na persconferentie
Na de persconferentie van dinsdagavond, waarin werd aangekondigd dat vanaf zaterdag het generieke reisadvies gaat vervallen, zien reisorganisaties een stormloop op vakanties. In de aanloop naar de persconferentie trokken de boekingen ook al aan. We steken de thermometer in de sector.
12/05/21
Pride Amsterdam gaat door maar zonder beroemde botenparade
Dit jaar wordt uitgebreid stilgestaan bij 25 jaar Pride Amsterdam dat plaats zal vinden van 31 juli tot en met 8 augustus 2021. Het programma is op dit moment in ontwikkeling en zal afhangen van de coronamaatregelen die nu en straks gelden. Voor de botenparade is de 1,5 meter-maatregel niet werkbaar en daarom wordt deze doorgeschoven naar 2022.
12/05/21
Restaurant toegevoegd aan Golden Tulip Zevenbergen
De afgelopen maanden heeft Golden Tulip Zevenbergen een geheel nieuw restaurant gebouwd in het hotel. Bovendien heeft de lobby een metamorfose ondergaan en is een deel van de kamers vernieuwd. Als de corona-maatregelen het toelaten, kan het nieuwe restaurant ‘Auberge 1953’ open.
12/05/21
Exclusief voor leden
Concurrenten ACSI en camping.info samen in online campingboekingen
Twee grote Europese spelers op de campingmarkt ACSI en camping.info bundelen op het gebied van online campingboekingen hun krachten. Door de lancering van ACSI camping.info Booking zijn campings voortaan met één contract aangesloten bij de twee grootste campingplatforms van Europa. Vanaf vanaf vandaag is het platform online.
11/05/21
Vanaf 15 mei weer op vakantie
Nederlanders kunnen vanaf 15 mei weer internationaal voor het plezier op reis. Het generieke reisadvies voor de hele wereld wordt dan per land of gebied verschillend. Dat heeft het Nederlandse kabinet besloten. Reizen kan alleen naar landen met een laag besmettingsniveau. Die zet het kabinet op ‘geel’.
11/05/21
Kabinet zet stap 2 van openingsplan met noodknop
Het kabinet heeft de knoop doorgehakt. Stap twee van het openingsplan gaat op woensdag 19 mei in. Er is nog wel een noodknop als de nieuwe ic- en ziekenhuisopnames niet verder dalen. Die wordt dan op maandag 17 mei ingedrukt. Dan gaan de versoepelingen niet door. Stap 2 betekent dat er ruimere openingstijden komen voor terrassen, doorstroomlocaties buiten weer open mogen en buiten van kunst en cultuur kan worden genoten.
11/05/21
Dag van het kasteel zet app in
Op 24 mei, 2e Pinksterdag, biedt de Nederlandse Kastelenstichting een geheel Covid-proof wandelconcept aan in heel Nederland. De kastelenstichting maakte nieuwe content voor de Spacetime Layers app. “In februari zagen we al aankomen dat ons landelijk evenement ook dit jaar niet gepaard kon gaan met een fysiek bezoek aan kastelen en buitenplaatsen”, zegt Dag van het Kasteel projectleider Janneke van Dijk. “Daarom hebben we het roer omgegooid”.