Geplaatst op: 18-03-2021
Auteur: Thijs Vossen

Ken jij al een recreatief boetiek park?

Ken jij al een recreatief boetiek park?

In deze blog aandacht voor een nieuwe nichemarkt die we zien in de verblijfsrecreatie en die in de branding naar de gast voor een nieuw onderscheidend merk zou kunnen zorgen. We zien dit als een mooie tegenhanger van veel grootschalige ontwikkelingen in de verblijfsrecreatie.

Boetiek of boutique hotel?

We werden geïnspireerd door de term boetiek in de hotellerie. Een boetiek hotel is een populaire term voor een hotel dat een luxueuze, eigenzinnige maar ook intieme sfeer heeft en vaak niet behoort tot een hotelketen. Vaak spelt men ook 'boutique hotel'. Boetiek hotels worden gekenmerkt door een eigen, persoonlijke stijl en accommodatie. Ze ontstonden in de jaren tachtig in steden als Londen, New York en San Francisco. De hotels zijn vaak kleiner dan gemiddelde ketenhotels en hebben drie tot honderd kamers.

Het boetiek recreatie park

Als herkenbaar merk zien we dit nog niet in de markt, terwijl hier wel een kans ligt. Het boetiek recreatie park zou dus gezien kunnen worden als een tegenreactie tot de schaalvergroting en ketenvorming die we momenteel zien bij de transformatie van sommige campings en oude bungalowparken. We zien er ook een kans: steeds meer consumenten zijn ook bereid fors te betalen voor verblijf met een gethematiseerd concept en een hoge belevingswaarde op een kleiner park. (we denken hierbij aan de inzichtzoekers of de stijlzoeker uit de leefstijlvinder)

Kenmerken boetiek recreatie park

Natuurlijk is elke standaard discutabel, maar we durven het wel aan om als trendsetter een set aan criteria te formuleren dat gebruikt kan worden voor de branding van een boetiek recreatie park.

  • Het park behoort niet tot een keten;
  • het park is eigendom van een eigenaar die tijdens het verblijf aanspreekbaar is;
  • het is een kleinschalig park (tot maximaal 40 verhuureenheden);
  • de verhuureenheden zijn unieke bouwsels en architectonisch verrassend;
  • het park past bij de identiteit van het gebied waar het ligt;
  • het park is economisch ingebed in de regio (men koopt lokaal indien mogelijk);
  • we zien er een bijzonder hoog niveau en service;
  • er wordt optimaal ingezet op beleving, maar bovenal betekenis.

Waarom voegen we hier ook ‘betekenis’ aan toe?

We voegen ‘betekenis ‘ toe als criterium omdat het gezien wordt als een trend die we juist vaak missen bij veel parken. We denken dat de boetiek hotels en parken zich juist op dit onderdeel zeer goed laten onderscheiden. De betekeniseconomie is een maatschappelijke ontwikkeling waarbij de menselijke behoefte aan zingeving en betekenisvol handelen steeds meer het menselijk gedrag bepaalt. In de betekeniseconomie zoeken we steeds de balans tussen wat goed is voor ons als persoon en wat goed is voor het grote geheel en het algemeen belang dient. Economische afwegingen zijn daarbij belangrijk, maar niet allesbepalend zoals nu vaak het geval is.

Branding of merk

De brand of merk van een boetiek hotel zou volgens ons dus ook te kopiëren zijn naar kleinschalige chaletparken of bungalowparken die zich richten op specifieke doelgroepen die niet op zoek zijn naar eenheidsworst. Dat gaat echter niet vanzelf, daarom vertellen we je eerst iets over branding.

Hoe geef je nu de branding weer voor je park als hier een kans ligt?

Branding bestaan al sinds mensenheugenis. Het woord brand (lees brandmerk) komt oorspronkelijk van het Oud Noorse woord brandr, wat ‘branden’ betekent. Het brandmerken van vee wat Noorse veehouders toen deden, is een manier om het vee eenvoudig te identificeren en te onderscheiden. Vandaag de dag vormen identificeren en onderscheiden nog steeds de kern van branding, maar de definitie is in de loop der jaren wel steeds veelomvattender geworden. Het woord ‘brand’ is uitgegroeid tot een verzamelnaam voor alle merkelementen. Naast dat ene ‘brandmerk’ gebruiken we nu ook kleuren, texturen, geuren en geluiden om producten of diensten te identificeren, te differentiëren en te herkennen. Het gaat verder: ook woorden, zinnen, gedragingen en rituelen die terugkomen in verschillende ‘touchpoints’ zijn onderdeel geworden van het branding proces.

Derhalve is een brand of een merk anno nu veel meer een verzameling van alle expressies waarmee een entiteit (persoon, organisatie, bedrijf, stad, product, land, et cetera) zich herkenbaar maakt.

Wij dagen uit

Wij dagen als bureau kleinschalige parken uit om samen met ons nadere invulling te geven aan het concept boetiek recreatie park. Wellicht is het wel een idee een samenwerkingsverband op te zetten om samen de markt op te gaan. Vraag is er genoeg, wie vult samen met ons het aanbod in?

Wil je dat we meedenken over de conceptuele invulling of optimale branding van jouw recreatiebedrijf dan horen we het graag. Ideeën hebben we genoeg.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, innovatie, kleinschalig

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

22/10/21
Natuurtop 2022 op terrein Floriade
Op 17 juni 2022 wordt de vierde Natuurtop gehouden. Namens Flevoland is de gedeputeerde Harold Hofstra trots en blij om de gastprovincie te zijn voor de Natuurtop, die zal plaatsvinden op het terrein van de Floriade. Op de top wordt de Agenda Natuurinclusief gepresenteerd.
22/10/21
10 speerpunten vertellen het verhaal van de Maas
Langs de Limburgse Maas komen tien nieuwe speerpunten op plekken van grote archeologische betekenis. Het zijn opvallende markeringen in het landschap, letterlijk in de vorm van een speer. Ze vertellen samen één overkoepelend verhaal over ‘Leven langs de Maas’. In Beegden is op 21 oktober het eerste nieuwe speerpunt geopend. Daarmee krijgt de bestaande Archeo route een innovatieve opvolging.
22/10/21
Horeca kan weer ondernemen
Van 19 tot en met 21 september vond de vakbeurs Gastvrij Rotterdam plaats. Het was een van de eerste vakbeurzen die weer gehouden werd. De aftermovie geeft een beeld hoe de horeca aankijkt tegen de herstart. Vooral het optimisme heerst dat ondernemers weer echt toekomen aan ondernemen.
22/10/21
Exclusief voor leden
Aan vakantiedagen geen gebrek en de reislust neemt toe
Als de wereld buiten Europa langzaam opengaat, wil een groot deel van de jongeren zo snel mogelijk weer een verre reis maken. Maar liefst 42% pakt zijn of haar backpack zodra het weer kan. Dat blijkt uit onderzoek van online vergelijker Pricewise, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht. Uit het onderzoek blijkt ook dat de keuze voor eigen land nog steeds hoog ligt.
21/10/21
John Sijmonsbergen stapt over van volkenkundige musea naar defensiemusea
John Sijmonsbergen wordt per 1 januari 2022 de nieuwe algemeen directeur-bestuurder van de Stichting Koninklijke Defensiemusea. De organisatie omvat het Nationaal Militair Museum in Soesterberg, het Marinemuseum in Den Helder, het Mariniersmuseum in Rotterdam en het Marechausseemuseum in Buren. Sijmonsbergen volgt Paul van Vlijmen op die met pensioen gaat.
21/10/21
Exclusief voor leden
Royal HaskoningDHV schrapt groot deel reizen om CO2-neutraal doelstelling te halen
In aanloop naar de VN-klimaatconferentie (COP26) heeft ingenieursbureau Royal HaskoningDHV strengere klimaatdoelstellingen geformuleerd om de CO2-uitstoot van haar 65 kantoren wereldwijd en zakelijke reizen van haar 6.000 mensen verder te verminderen. Naast meer hybride kilometers die de medewerkers moeten maken wordt 50% bespaart in de vliegreizen.
21/10/21
ARTZUID wrerd veilige plek voor ontmoeting en kunst in de zomer van 2021
Op zondag 17 oktober kwam er na 3.5 maand een einde aan de 7e editie van de Amsterdam Sculptuur Biënnale ARTZUID. Vanwege de coronapandemie was lang onduidelijk of de beeldenroute op de lanen van Berlages Plan Zuid in Amsterdam Zuid van start kon gaan.
21/10/21
Investering 32 miljoen euro in beperking aantasten natuur en landschap
Het klinkt fantastisch, het Nederlandse bedrijfsleven investeerde ruim 900 miljoen euro meer in duurzaamheid dan in 2019. De keerzijde van het goede nieuws is dat het overgrote deel van de duurzame investeringen is gedaan door de grote energiebedrijven. Dit blijkt uit cijfers van het CBS. Voor de recreatieve sector is het goede nieuws dat 32 miljard is geïnvesteerd om de aantasting van natuur en landschap te beperken.