Geplaatst op: 18-03-2021
Auteur: Frank Verkoijen

Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen

Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen

Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie. Het komt helaas voor dat we zien dat een wethouder een lintje doorknipt op een park dat volgens ons beter nooit gebouwd had moeten worden.

Cowboys

Projectontwikkelaars in de verblijfsrecreatie hebben niet altijd allemaal een goede naam. Cowboys worden sommigen zelfs genoemd. Het is ons inziens echter te gemakkelijk om ze allemaal over een kam te scheren, maar op sommige ontwikkelingen is vanuit kwaliteit en visie zeker fors af te dingen. Nee, we gaan hier geen namen noemen, maar we willen je als lezer wel meenemen in onze visie op dit fenomeen.  Als je als eigenaar overweegt je camping te verkopen aan een ontwikkelaar of wanneer je als gemeente benaderd wordt voor een nieuwe toeristisch-recreatieve ontwikkeling, is het ons advies te letten op de volgende aspecten.

Is het concept gebaseerd op een juiste missie?

Wat ons opvalt aan alle slechte plannen die we zien is dat er geen enkele missie aan vooraf gaat. Waar staat de ontwikkelaar voor? Geen enkel idee? Advies van ons: vraag hier op door. Als een ontwikkelaar alleen staat en gaat voor het behalen van een goed rendement is daar vanuit de ontwikkelaar niets mis mee, maar je moet je afvragen of dat een toegevoegde waarde heeft voor een regio of een gemeente of het bedrijf dat je voor je nazaten achter wil laten.

Past de ontwikkeling bij de identiteit van een gebied?

Bestaande concepten worden vaak klakkeloos gekopieerd, zonder dat er nagedacht wordt wat echt thuis hoort bij de identiteit van een gebied. Of de link naar de lokale identiteit is zo flinterdun en slecht vorm gegeven dat de tranen je al aan de tekentafel in de ogen springen. Vraag naar referenties voor je met een partij definitief in zee gaat. Wat op de tekentafel fout gaat kan met de beste marketeer niet goed worden gemaakt. 

Welk exploitatiemodel heeft men voor ogen?

Is een nieuw project gestoeld op een duurzaam verdienmodel of is het "na mij de zondvloed”. Dat laatste is naar onze mening mogelijkerwijs iets te vaak aan de orde. Als het nieuwe concept niet geschikt is voor recreanten, och, dan wordt het maar permanente bewoning of huisvesting arbeidsmigranten. Ook hier geldt dat het erg gemakkelijk is om te vragen naar referenties. Waarom zou een ontwikkelaar het in jouw gemeente anders doen dan op andere plaatsen? Als iets niet goed aanvoelt, is het dat meestal ook niet.

Ontwikkeling versus exploitatie

Hoe mooi een ontwikkeling ook vorm is gegeven, als deze niet afgestemd wordt met de toekomstige exploitatie dan is het fundament al rot bij de start. We zien helaas heel veel fouten bij de start: een verkeerde rechtsvorm bij het opzetten van een vereniging van eigenaren, verkaveling zonder visie, bouwen zonder na te denken over het onderhoud, contracten die niet uitvoerbaar zijn voor een exploitant, et cetera. Waarom zou je alle beginnersfouten maken als het wiel al vaak is uitgevonden?

Begin met het einde voor ogen

Begin als gemeente of ondernemer met het einde voor ogen en zoek daar een geschikte ontwikkelaar bij. Er zijn nog altijd veel verouderde vakantieparken in Nederland en nieuwe (project)ontwikkelingen kunnen prima bijdragen een deel van deze bedrijven te vitaliseren. Ondernemers, overheden, ontwikkelaars en adviseurs in de sector moeten er echter voor waken geen problemen voor de toekomst te creëren.

We hebben daarbij een gedeelde verantwoordelijkheid.Wij delen in elk geval graag onze kennis.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, vitale vakantieparken, projectontwikkeling

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/07/24
Exclusief voor leden
7 ton voor extra brandveiligheid in Gelderse natuur
Provincie Gelderland stelt €700.000 extra beschikbaar om de aanpak van natuurbrandveiligheid sneller te verbeteren. Dat ia ook nodig om risicovolle locatie zoals vakantieparken te beschermen.
12/07/24
Spoorpark in Amsterdam officieel geopend
De Amsterdammers krijgen er een nieuw buurtpark bij in stadsdeel West. Het park ligt naast het spoor van metro 51, en heeft daarom de toepasselijke naam Spoorpark. Meer recreatiegroen was nodig door nieuwe woningbouw.
11/07/24
Travel Challenge scoort hoog in samenspel studenten en reisbedrijven
De recente Travel Challenge van Reiswerk scoort gemiddeld een 8,7 bij deelnemende bedrijven, studenten en onderwijsinstellingen. Reiswerk dat het door die hoge score meteen gemotiveerd is om de Travel Challenge voor 2025 op te zetten.
11/07/24
Efteling Danse Macabre opent op 31 oktober
De Efteling heeft de naam van de nieuwe grote attractie bekend gemaakt. Het wordt: Danse Macabre. Deze attractie vervangt het oude spookslot en open op 31 oktober. Deze spectaculaire attractie is een combinatie van een zogenaamde thrill ride en immersieve showtechniek, die nog nergens ter wereld bestaat.
11/07/24
Exclusief voor leden
Robert Simons “Horeca is hét visitekaartje van Rotterdam
Met de vaststelling van de nieuwe horecagebiedsplannen zet Rotterdam een stap richting een nog bruisendere stad. Op 2 juli jl. heeft het college van B&W de nieuwe horecagebiedsplannen voor Centrum, Delfshaven, Feijenoord, Kralingen-Crooswijk, Noord en de Centraal Aangestuurde Gebieden vastgesteld.
11/07/24
HISWA-RECRON start petitie tegen BTW-verhoging
HISWA-RECON is een petitie gestart om het nieuwe kabinet te bewegen de aanstaande btw-verhoging op de verblijfsrecreatie terug te draaien. Die petitie is inmiddels al 1.200 keer ondertekend. Er staat voor ondernemers in de verblijfsrecreatie heel wat op het spel. Uit onderzoek blijkt dat een als gevolg van de btw-verhoging verwachtte prijsstijging kan leiden tot een 10% lagere bezetting.
11/07/24
Exclusief voor leden
FNV ziet werkdruk te hoog worden op Schiphol
Na een jaar van relatieve rust over de drukte op Schiphol trekt vakbond FNV aan de bel voor de zomervakantie. Werknemers van Schiphol maken zich ernstige zorgen over de werkdruk, het ziekteverzuim en de veiligheidsrisico’s voor werknemers op Schiphol tijdens de aankomende zomerdrukte.
11/07/24
Udo Delfgou volgt Dirk Beljaarts op als algemeen directeur
Udo Delfgou volgt per 1 oktober 2024 Dirk Beljaarts op als algemeen directeur van Koninklijke Horeca Nederland. Delfgou is momenteel directeur van INretail, de branchevereniging voor ondernemers in de non-foodsector.