Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-01-2021
Auteur: Menno Stokman

2021 wordt een mooi(er) jaar!

2021 wordt een mooi(er) jaar!
Menno Stokman
2020 was een bijzonder jaar. Getekend door de start van een pandemie, met stille Amsterdamse grachten, afgelaste evenementen en gesloten horeca als gevolg. Inmiddels zitten we volop in de tweede lockdown. Tóch zijn er gebieden en ondernemers die het nog nooit zo druk hebben gehad als in dit coronajaar, want de Nederlanders gingen massaal in Nederland op pad. Immers: #hiermoetjezijn

Als CELTH hebben we getracht om toch perspectief te bieden, met de scenario’s over hoe de gastvrijheidssector er na corona uit kan zien. Met de scenario’s hebben we veel partijen kunnen inspireren en handvatten kunnen bieden door voor een onzekere toekomst. De scenario’s zijn bediscussieerd met staatssecretaris Mona Keizer en de Taskforce-partijen. Met de scenario’s in de hand is een verkenning uitgevoerd van de toekomst van de (water)recreatie- en verblijfssector. Ook vormden ze de basis voor een blik op de toekomst tijdens Trendrapport Live op 7 december en in het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020. Met de Nederlandse Kamers van Koophandel in Azië en KLM zijn de scenario’s besproken, om het veranderende reis- en vlieggedrag te kunnen verkennen.

2021 wordt een mooi jaar! Het eerste jaar van een herstel van de gastvrijheidssector. Immers, het vaccin komt er aan. In diverse landen om ons heen worden groepen al ingeënt. In Nederland gaan we niet zo snel, maar ook hier worden in januari de eerste vaccins geleverd. Dat is fantastisch nieuws. Immers, een werkend vaccin wordt wereldwijd als hét middel gezien om uit de coronacrisis te komen. Dit is zeker een reddingsboei voor de gastvrijheids- en reissector die grotendeels op slot zit.

Maar is dat vaccin wel de gamechanger waar we met z’n allen op zitten te wachten? In de media is al veel discussie over hoe de Nederlander tegen vaccinatie aankijkt. "Het aantal mensen dat zich wil laten vaccineren tegen corona is de afgelopen maanden gedaald. In september was dat 65 % en dat is nu 60 %”, zo bleek recent uit onderzoek van I&O Research. Om een groepsimmuniteit te kunnen krijgen moet minstens 60% tot 70% zich laten vaccineren.

Het vaccin is dus het nieuwe mondkapje. Na maandenlange discussies over wel of geen mondkapje, is nu het vaccin waar veel Nederlanders zich nog niet aan willen branden. Zonder kennis van zaken, weet de gemiddelde Nederlander natuurlijk wel beter. Regeringspartij VVD sluit indirecte dwang niet uit: wie zich niet laat vaccineren, mag dan bijvoorbeeld niet naar binnen in overheidsgebouwen, naar evenementen of de horeca bezoeken. Via een vaccinatiebewijs kan iedere Nederlander straks aantonen gevaccineerd te zijn. Het is wel duidelijk dat – alléén als meer Nederlanders bereid zijn zichzelf te laten vaccineren – het vaccin daadwerkelijk de gamechanger voor de gastvrijheidssector wordt waar we zo naar snakken. Een noodzakelijke verandering... want alleen dán wordt 2021 ook echt een mooier jaar.

Topics:CELTH

||| Nieuws |||

26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
15/04/25
Ahoy location of the year
In Venray zijn de Live Entertainment Production Awards (LEPA) uitgereikt. Rotterdam Ahoy mocht de prestigieuze titel 'Location of the Year 2024’ in ontvangst nemen.
05/03/25
EK indoor atletiek biedt tribune voor fans met visuele beperking
Tijdens de kampioenschappen wordt op zowel zaterdag- als zondagochtend voor het eerst een speciale tribune ingericht voor mensen met een visuele beperking.
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
07/01/25
Exclusief voor leden
Apollo Reizen wordt sponsor Sparta
Apollo Reizen heeft vandaag aangekondigd sponsor te worden van voetbalclub Sparta Rotterdam. Deze nieuwe sponsoring markeert voor Apollo Reizen het versterken van de band tussen sport en reizen.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.