Geplaatst op: 14-07-2020
Auteur: Astrid Crum

Destinatiemarketing in coronatijd

Destinatiemarketing in coronatijd
Ochtendgloren Dwingelderveld
De gastvrijheidssector wil marktpositie en omzet terugwinnen. Daarbij is de individuele aantrekkingskracht van ondernemers van belang, maar ook die van de omgeving waarin zij opereren. Wij werken bij Marketing Drenthe met veel energie en plezier aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product Drenthe. Juist nu. Graag deel ik wat specifieke inzichten en ervaringen, die hopelijk inspireren en motiveren in deze uitdagende tijd.

Focus

Drenthe, Oerprovincie van Nederland, is een positionering die echt is verankerd in het DNA van onze provincie. Wij willen het merk Drenthe van binnenuit tot leven laten komen en hebben -in plaats van een gepolijste pay-off - een omschrijving die een afspiegeling is van de natuur, bewoners en historie; en daarmee 100% geloofwaardig. Dat laatste draagt in belangrijke mate bij aan succes en effectiviteit.

De enorme urgentie van het aanjagen van bezoekersaantallen, overnachtingen en kaartverkopen - zeker nu een deel van de corona-restricties is opgeheven - kan marketeers verleiden tot het naarstig initiëren van nieuwe activiteiten zonder dat goed is vastgesteld of die passen bij het eigen DNA en bij de doelgroep. We moeten voorkomen dat we inzetten op zaken die op korte termijn geld in het laatje brengen, maar op langere termijn het imago van onderneming of regio schaden. Gedreven door omzetverlies willen veel ondernemers zo snel mogelijk terug naar ‘het oude’, maar duurzame ontwikkeling van toerisme en een goede balans tussen het belang van de ondernemer en die van de samenleving is juist nu nodig. Cruciaal zijn publiek-private samenwerking en een gedeelde lange termijn visie.

Waar het gaat om de consument: die heeft zeker nu behoefte aan consistentie, vertrouwen en een bepaalde mate van voorspelbaarheid. Een nadrukkelijk contrast met de onzekerheid en onvoorspelbaarheid van de afgelopen maanden. Om een bijdrage te leveren aan het herstel van de zwaar getroffen toeristische sector doen destinatiemarketeers er goed aan te focussen op de eigen, unieke en vooral oorspronkelijke propositie en merkessentie. Om van daaruit te bouwen aan herstel. Nieuwe marketingactiviteiten en proposities die passen bij je DNA en je doelgroepen hebben daarmee een sterke, robuuste en herkenbare basis.

Feiten

Het marketen van een provincie betekent dat je te maken hebt met een grote groep interne stakeholders. Elke individuele betrokkene - van ondernemer tot (top)ambtenaar - heeft persoonlijke doelstellingen, uitdagingen en ambities en wil bovendien gehoord worden. Vaak is er een sterke mate van persoonlijke betrokkenheid en daarmee onvermijdelijk een flinke dosis emotie. Een kundig destinatiemarketeer is in staat te manoeuvreren in deze complexe omgeving van uiteenlopende en overlappende belangen, geeft ruimte aan individuele inbreng en initiatief, én verliest geen moment de piketpaaltjes van merk en positionering uit het oog.

In een omgeving waarin er evenveel meningen als persoonlijke agenda’s zijn, zijn feiten essentieel bij het constructief houden van de dialoog en het vinden van consensus. Wij doen veel marktonderzoek en altijd weer valt mij op dat het aandragen van gemeten, objectieve data een elegante en effectieve manier is om discussies in de juiste banen te leiden. Met de kans op consensus en een uitkomst die het belang van het collectief zo goed mogelijk dient.

Ook nu gaan heldere inzichten marketeers helpen in hun bijdrage de toeristische motor weer aan het draaien te krijgen, na maanden van stilstand. Gericht onderzoek gaat ons ook nu inzichten opleveren die nodig zijn om te bepalen wat wij gezamenlijk kunnen doen - bijvoorbeeld in termen van productaanbod - om succesvol te zijn.

Faciliteer

Wat mij betreft zijn wij vooral aanjager en bewaker van een merk. We zijn er om de hoofdrolspelers in onze sector - de ondernemers op het gebied van toerisme, hospitality en horeca - te ondersteunen. Stel je als marketeer dan ook vooral op als facilitator, sparring partner en adviseur. Creëer en inspireer! We staan voor grote economische uitdagingen. Met een ingetogen, maar toegewijde opstelling en vooral met de juiste focus kunnen destinatiemarketeers op dit moment écht het verschil maken.
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, destinatiemarketing, drenthe

||| Nieuws |||

18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.
17/12/25
Elektrisch rijden is goedkoper dus maken we meer kilometers
Je ziet het wel vaker bij prijsontwikkelingen. Daalt de prijs, dan wordt er niet minder gekocht maar meer. Dit is onder meer te zien bij de verkoop van kleding. Elektrisch rijden leidt tot meer reiskilometers blijkt uit vandaag verschenen rapport van CPB en PBL.