Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-07-2020
Auteur: Astrid Crum

Destinatiemarketing in coronatijd

Destinatiemarketing in coronatijd
Ochtendgloren Dwingelderveld
De gastvrijheidssector wil marktpositie en omzet terugwinnen. Daarbij is de individuele aantrekkingskracht van ondernemers van belang, maar ook die van de omgeving waarin zij opereren. Wij werken bij Marketing Drenthe met veel energie en plezier aan een toekomstbestendige positionering, ontwikkeling en zichtbaarheid van het toeristische product Drenthe. Juist nu. Graag deel ik wat specifieke inzichten en ervaringen, die hopelijk inspireren en motiveren in deze uitdagende tijd.

Focus

Drenthe, Oerprovincie van Nederland, is een positionering die echt is verankerd in het DNA van onze provincie. Wij willen het merk Drenthe van binnenuit tot leven laten komen en hebben -in plaats van een gepolijste pay-off - een omschrijving die een afspiegeling is van de natuur, bewoners en historie; en daarmee 100% geloofwaardig. Dat laatste draagt in belangrijke mate bij aan succes en effectiviteit.

De enorme urgentie van het aanjagen van bezoekersaantallen, overnachtingen en kaartverkopen - zeker nu een deel van de corona-restricties is opgeheven - kan marketeers verleiden tot het naarstig initiëren van nieuwe activiteiten zonder dat goed is vastgesteld of die passen bij het eigen DNA en bij de doelgroep. We moeten voorkomen dat we inzetten op zaken die op korte termijn geld in het laatje brengen, maar op langere termijn het imago van onderneming of regio schaden. Gedreven door omzetverlies willen veel ondernemers zo snel mogelijk terug naar ‘het oude’, maar duurzame ontwikkeling van toerisme en een goede balans tussen het belang van de ondernemer en die van de samenleving is juist nu nodig. Cruciaal zijn publiek-private samenwerking en een gedeelde lange termijn visie.

Waar het gaat om de consument: die heeft zeker nu behoefte aan consistentie, vertrouwen en een bepaalde mate van voorspelbaarheid. Een nadrukkelijk contrast met de onzekerheid en onvoorspelbaarheid van de afgelopen maanden. Om een bijdrage te leveren aan het herstel van de zwaar getroffen toeristische sector doen destinatiemarketeers er goed aan te focussen op de eigen, unieke en vooral oorspronkelijke propositie en merkessentie. Om van daaruit te bouwen aan herstel. Nieuwe marketingactiviteiten en proposities die passen bij je DNA en je doelgroepen hebben daarmee een sterke, robuuste en herkenbare basis.

Feiten

Het marketen van een provincie betekent dat je te maken hebt met een grote groep interne stakeholders. Elke individuele betrokkene - van ondernemer tot (top)ambtenaar - heeft persoonlijke doelstellingen, uitdagingen en ambities en wil bovendien gehoord worden. Vaak is er een sterke mate van persoonlijke betrokkenheid en daarmee onvermijdelijk een flinke dosis emotie. Een kundig destinatiemarketeer is in staat te manoeuvreren in deze complexe omgeving van uiteenlopende en overlappende belangen, geeft ruimte aan individuele inbreng en initiatief, én verliest geen moment de piketpaaltjes van merk en positionering uit het oog.

In een omgeving waarin er evenveel meningen als persoonlijke agenda’s zijn, zijn feiten essentieel bij het constructief houden van de dialoog en het vinden van consensus. Wij doen veel marktonderzoek en altijd weer valt mij op dat het aandragen van gemeten, objectieve data een elegante en effectieve manier is om discussies in de juiste banen te leiden. Met de kans op consensus en een uitkomst die het belang van het collectief zo goed mogelijk dient.

Ook nu gaan heldere inzichten marketeers helpen in hun bijdrage de toeristische motor weer aan het draaien te krijgen, na maanden van stilstand. Gericht onderzoek gaat ons ook nu inzichten opleveren die nodig zijn om te bepalen wat wij gezamenlijk kunnen doen - bijvoorbeeld in termen van productaanbod - om succesvol te zijn.

Faciliteer

Wat mij betreft zijn wij vooral aanjager en bewaker van een merk. We zijn er om de hoofdrolspelers in onze sector - de ondernemers op het gebied van toerisme, hospitality en horeca - te ondersteunen. Stel je als marketeer dan ook vooral op als facilitator, sparring partner en adviseur. Creëer en inspireer! We staan voor grote economische uitdagingen. Met een ingetogen, maar toegewijde opstelling en vooral met de juiste focus kunnen destinatiemarketeers op dit moment écht het verschil maken.
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, destinatiemarketing, drenthe

||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
16/05/25
Landal neemt tien parken van Alp Resorts op in aanbod
Landal breidt haar aanbod fors uit met tien nieuwe luxe resorts in Oostenrijk, dankzij een strategisch partnerschap met Alps Resorts. Hiermee komt het totaal aantal Oostenrijkse Landal-bestemmingen op 25. De nieuwe accommodaties zijn direct boekbaar via de Landal-platforms.
16/05/25
Pontjesdagen 2025 populairder dan ooit
De Pontjesdagen, het jaarlijkse fietsevenement langs en over de Maas, beleven dit jaar een ware groeispurt. Waar in 2024 nog 252 fietspakketten werden verspreid, zijn dat er dit jaar al 3.000. De pakketten, met routes, voordeelbonnen en tips, zijn populair bij recreatieve fietsers.
15/05/25
Exclusief voor leden
Fenix, de nieuwe blikvanger van Rotterdam
Op donderdag 15 mei opent Koningin Máxima Fenix: het nieuwe kunstmuseum over migratie in Rotterdam. Blikvanger is de dubbel gedraaide trap van blinkend roestvrijstaal in het hart van het gebouw en boven het dak uitmondt in een panoramadak.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.