Geplaatst op: 30-03-2020
Auteur: Goof Lukken

VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis

VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Photo by Jeremy Bishop from Pexels

Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. We verschuiven van entertainment buiten ons huis naar thuisentertainment. Ons lokale vrijetijdsaanbod is veel prominenter in beeld gekomen, de wereld is weer letterlijk kleiner geworden. De nadruk ligt zowel qua werken als vrije tijd veelal online, maar ook daardoor bewuster offline. Bijna alle bedrijven in de gastvrijheidsindustrie zijn gesloten (zelfs alle Disneyresorts sluiten voor de langste tijd ooit).


De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is? Krijgen we fors herstel (mensen gaan hun hedonistische gedrag weer volop vertonen) of krijgen we een crisis? Door minder besteedbaar inkomen bij de consumenten en diverse gastvrijheidsbedrijven die in de (financiële) problemen komen, is deze optie ook zeer reëel. De gastvrijheidsindustrie is een grote economische factor met 82,1 miljard euro aan bestedingen (2018).


Thuisentertainment

Door de coronacrisis zijn we meer aan huis gebonden dan voorheen. Thuisentertainment groeit daardoor harder en sneller dan verwacht. Online streamingdiensten zoals Netflix, Disney+ en Videoland zien het gebruik toenemen. ‘Uit eten gaan’ betekent nu vaak eten laten bezorgen of afhalen. Ook gaan we meer in huis culinair genieten. De supermarkten maken hierdoor ‘gouden tijden’ door. We zijn aangewezen op onze eigen familie of buurt. Live contacten worden waardevoller en krijgen meer betekenis. Offline bordspellen waren vóór de coronacrisis al populair, maar zullen binnen het gezin nu nog belangrijker worden. Media (zowel voor de massa als sociale media) beleven weer hogere kijkcijfers. Naast een behoefte aan nieuws is er ook een grotere groep die verstrooiing en afleiding zoekt. Diverse vrijetijdsbedrijven proberen relevant te blijven door het aanbieden van content thuis. Zo geeft Safaripark Beekse Bergen, via videorangers, les over dieren, deelt de Efteling onride videos, kun je in musea virtueel op bezoek en verzorgen culturele instellingen online voorstellingen.


Lokalisering

Onze lokale omgeving is nu veel belangrijker geworden. Vakanties en reizen is voorlopig niet mogelijk. Onze leefwereld is voornamelijk lokaal georiënteerd. De opties voor vrijetijdsbesteding zijn beperkt. Als we naar buiten gaan, moet dit met inachtneming van de regels van het RIVM (o.a. 1,5 meter afstand houden van elkaar). Wandelen en fietsen in de natuur lijkt nu populair, de druk op natuurgebieden blijkt echter direct weer problemen op te leveren. We moeten wegblijven van de grotere natuurpoorten en ons bezoek beter spreiden over minder bekende gebieden. Als de crisis straks afneemt, bestaat een grote kans dat vrijetijdsbedrijven zich in eerste instantie ook op de lokale markt moeten richten. Voor kleinere bedrijven is dit een kans. Grote ondernemingen die het van de nationale of internationale markt moeten hebben, zullen hun strategie meer moeten aanpassen.


Online versus ‘Uit-staan’

Online genieten lijkt een enorme groei te gaan doormaken. Naast het diverse thuisentertainment kunnen we online ook ons ‘oude’ sociale leven oppakken. De eerste vrijdagmiddagborrels online zijn een feit. Skype en Facetime vervangen een bezoek aan opa of oma. Shoppen gebeurt bijna alleen nog op het internet, omdat fysieke winkels sluiten. Daarnaast zetten we onszelf graag een tijdje ‘uit’ of zijn niet continu online of bereikbaar. Onthaasten kan door wandelen en fietsen in de natuur. Ook ontspanningsactiviteiten zoals yoga en meditatie nemen in populariteit toe.


Scenarios: Herstel of crisis?

De grootste vraag is: ‘wat brengt de toekomst?’. Twee scenario’s zijn denkbaar, er komt op de middenlange termijn een herstel. De consument gaat weer terug naar het ‘geniet-gedrag’ van vóór de coronacrisis. Hierbij is hij wel afhankelijk van het aanbod van de gastvrijheidsindustrie en beperkingen in bewegingsvrijheid. De consument zal voorzichtiger gaan handelen, méér gericht op korte termijn, bijvoorbeeld door last-minute boekingen. Voor bedrijven in de gastvrijheidsindustrie zal een transformatie van hun businessmodel nodig zijn. Veel bedrijven hebben nu een (inter)nationale strategie en die is op korte termijn niet haalbaar. Het andere scenario is donkerder. We belanden in een crisis, veel bedrijven in toerisme en recreatie verdwijnen en het aanbod verschraalt. De consument houdt ‘de hand op de knip’ en verandert zijn huidige gedrag niet. De visie van Goof Lukken is op dit moment dat het eerste scenario het meest reëele is.

Trefwoorden: trends, vrije tijd, crisis

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/02/21
Perceptie reputatie steden verandert door coronamaatregelen
De perceptie van sterkste reputatie van steden verandert door de invloed van een jaar lang aan coronamaatregelen. Amsterdam was altijd de favoriete stad in de ogen van de Nederlanders maar dat verandert. Utrecht neemt die koppositie over en de hoofdstad daalt zelfs twee plaatsen in een top 1 overzicht.
22/02/21
Floriade krijgt primeur met brug van cementloos beton
De Floriade 2022 krijgt veel nieuwe infrastructuur. Het levert meteen kansen op om innovaties toe te passen. Primeurs zijn het materiaal cementloos beton en de bekisting wordt meteen gebruikt voor de groene zijkant in de toekomst.
18/02/21
Meer dan 100.000 aanmeldingen voor testevents
Al meer dan 100.000 mensen hebben zich aangemeld voor de testconcerten en -festivals die in maart worden georganiseerd. De Alliantie van Evenementenbouwers is zeer verheugd over deze massale belangstelling, zelfs zonder dat er een programma bekend is gemaakt.
17/02/21
Pieter Cloo vertrekt bij Floriade
Pieter Cloo heeft besloten zijn werk als statutair directeur Floriade Almere 2022 BV na april 2021 niet voort te zetten. Pieter Cloo ziet geen mogelijkheid voor een verdere constructieve samenwerking met het gemeentebestuur van Almere.
17/02/21
Easyfairs start vakbeurs Tuin & Park Expo
Tuin & Park Expo is het tweejaarlijkse kennis en product event voor de beslissers in de groene branche, gericht op trends, innovatie, materiaal en design. De beurs wordt een combinatie van exposanten, kennissessies, product pitches, demonstraties en netwerkmomenten. De eerste editie van Tuin & Park Expo is op dinsdag 31 augustus en woensdag 1 september 2021 in Evenementenhal Gorinchem.
17/02/21
Ticket voor evenement mag je langer bewaren
De cultuur- en evenementenbranche verlengt de regeling ‘Bewaar je ticket, geniet later’. Dit heb...
15/02/21
Eerste experiment Fieldlab Evenementen van start
In Utrecht is vandaag het eerste testevenement georganiseerd door het Fieldlab Evenementen. Het ging om een zakelijk congres in het Beatrix Theater.
11/02/21
Vakantiebeurs wordt voor één keer online evenement
Een fysieke Vakantiebeurs in april is gezien de maatregelen en internationale reisrestricties rondom het coronavirus niet mogelijk. Daarom gaat Vakantiebeurs voor één keer online. Dit voorjaar komt de beurs naar de bezoekers toe, met een online vakantiebeleving, meldt de Jaarbeurs.