Geplaatst op: 30-03-2020
Auteur: Goof Lukken

VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis

VrijetijdsTrends 2020 en de invloed van Corona: Thuisentertainment, lokalisering, on- en offline, herstel of crisis
Photo by Jeremy Bishop from Pexels

Het Coronavirus heeft een grote impact op ons vrijetijdsgedrag. In een paar weken tijd zijn ons gedrag en de VrijetijdTrends 180 graden gedraaid. We verschuiven van entertainment buiten ons huis naar thuisentertainment. Ons lokale vrijetijdsaanbod is veel prominenter in beeld gekomen, de wereld is weer letterlijk kleiner geworden. De nadruk ligt zowel qua werken als vrije tijd veelal online, maar ook daardoor bewuster offline. Bijna alle bedrijven in de gastvrijheidsindustrie zijn gesloten (zelfs alle Disneyresorts sluiten voor de langste tijd ooit).


De vraag is: wat gebeurt er als deze crisis weer op zijn retour is? Krijgen we fors herstel (mensen gaan hun hedonistische gedrag weer volop vertonen) of krijgen we een crisis? Door minder besteedbaar inkomen bij de consumenten en diverse gastvrijheidsbedrijven die in de (financiële) problemen komen, is deze optie ook zeer reëel. De gastvrijheidsindustrie is een grote economische factor met 82,1 miljard euro aan bestedingen (2018).


Thuisentertainment

Door de coronacrisis zijn we meer aan huis gebonden dan voorheen. Thuisentertainment groeit daardoor harder en sneller dan verwacht. Online streamingdiensten zoals Netflix, Disney+ en Videoland zien het gebruik toenemen. ‘Uit eten gaan’ betekent nu vaak eten laten bezorgen of afhalen. Ook gaan we meer in huis culinair genieten. De supermarkten maken hierdoor ‘gouden tijden’ door. We zijn aangewezen op onze eigen familie of buurt. Live contacten worden waardevoller en krijgen meer betekenis. Offline bordspellen waren vóór de coronacrisis al populair, maar zullen binnen het gezin nu nog belangrijker worden. Media (zowel voor de massa als sociale media) beleven weer hogere kijkcijfers. Naast een behoefte aan nieuws is er ook een grotere groep die verstrooiing en afleiding zoekt. Diverse vrijetijdsbedrijven proberen relevant te blijven door het aanbieden van content thuis. Zo geeft Safaripark Beekse Bergen, via videorangers, les over dieren, deelt de Efteling onride videos, kun je in musea virtueel op bezoek en verzorgen culturele instellingen online voorstellingen.


Lokalisering

Onze lokale omgeving is nu veel belangrijker geworden. Vakanties en reizen is voorlopig niet mogelijk. Onze leefwereld is voornamelijk lokaal georiënteerd. De opties voor vrijetijdsbesteding zijn beperkt. Als we naar buiten gaan, moet dit met inachtneming van de regels van het RIVM (o.a. 1,5 meter afstand houden van elkaar). Wandelen en fietsen in de natuur lijkt nu populair, de druk op natuurgebieden blijkt echter direct weer problemen op te leveren. We moeten wegblijven van de grotere natuurpoorten en ons bezoek beter spreiden over minder bekende gebieden. Als de crisis straks afneemt, bestaat een grote kans dat vrijetijdsbedrijven zich in eerste instantie ook op de lokale markt moeten richten. Voor kleinere bedrijven is dit een kans. Grote ondernemingen die het van de nationale of internationale markt moeten hebben, zullen hun strategie meer moeten aanpassen.


Online versus ‘Uit-staan’

Online genieten lijkt een enorme groei te gaan doormaken. Naast het diverse thuisentertainment kunnen we online ook ons ‘oude’ sociale leven oppakken. De eerste vrijdagmiddagborrels online zijn een feit. Skype en Facetime vervangen een bezoek aan opa of oma. Shoppen gebeurt bijna alleen nog op het internet, omdat fysieke winkels sluiten. Daarnaast zetten we onszelf graag een tijdje ‘uit’ of zijn niet continu online of bereikbaar. Onthaasten kan door wandelen en fietsen in de natuur. Ook ontspanningsactiviteiten zoals yoga en meditatie nemen in populariteit toe.


Scenarios: Herstel of crisis?

De grootste vraag is: ‘wat brengt de toekomst?’. Twee scenario’s zijn denkbaar, er komt op de middenlange termijn een herstel. De consument gaat weer terug naar het ‘geniet-gedrag’ van vóór de coronacrisis. Hierbij is hij wel afhankelijk van het aanbod van de gastvrijheidsindustrie en beperkingen in bewegingsvrijheid. De consument zal voorzichtiger gaan handelen, méér gericht op korte termijn, bijvoorbeeld door last-minute boekingen. Voor bedrijven in de gastvrijheidsindustrie zal een transformatie van hun businessmodel nodig zijn. Veel bedrijven hebben nu een (inter)nationale strategie en die is op korte termijn niet haalbaar. Het andere scenario is donkerder. We belanden in een crisis, veel bedrijven in toerisme en recreatie verdwijnen en het aanbod verschraalt. De consument houdt ‘de hand op de knip’ en verandert zijn huidige gedrag niet. De visie van Goof Lukken is op dit moment dat het eerste scenario het meest reëele is.

Trefwoorden: trends, vrije tijd, crisis

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/04/21
Risico op invoer coronavirus verkleinen met quarantaineplicht reizigers
Vandaag heeft het kabinet het wetsvoorstel waarin de quarantaineplicht voor reizigers uit zeer hoogrisicogebieden wordt geregeld naar de Tweede Kamer gestuurd. De quarantaineplicht is één van de maatregelen die het kabinet neemt om het risico op verspreiding van het virus door de komst van nieuwe virusmutaties tegen te gaan. Onderzoek toont aan dat reizigers zich slecht aan de quarantaineregels houden, laat het Ministerie voor Volksgezondheid weten.
15/04/21
Onderzoek Booking.com: Vaccinatie is de sleutel tot buitenlandse reizen
Veel Nederlanders hebben, mede door de vaccins, de hoop op een vakantie in 2021 nog niet opgegeven. Door het lange thuiszitten is vakantie voor velen belangrijker dan ooit. De reisintenties zijn serieus want veel Nederlanders hebben vakantiedagen gespaard en de tijd thuis benut om toekomstige reizen te plannen. Dat blijkt uit onderzoek van Booking.com die nog veel meer resultaten delen die aanknopingspunten bieden voor uw marketingactiviteiten.
14/04/21
Testreis Gran Canaria waarbij gasten wel uit het resort mogen
De reisbranche en het kabinet organiseren begin mei een tweede proefreis naar het Spaanse Gran Canaria. Samen met de bevindingen van de eerste proefreis naar Rhodos moet die leren onder welke voorwaarden mensen straks weer veilig en verantwoord op vakantie kunnen. TUI, Corendon en ANVR organiseren de reis. Het grote verschil met de testreis naar Rhodos, op Gran Canaria mogen de toeristen wél hun resort verlaten
12/04/21
Exclusief voor leden
Oasis verandert merknaam
Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten.
08/04/21
Exclusief voor leden
Verschuiving in bungalowparken groei boekingen onafhankelijke vakantieparken
Vakantie in eigen land is vanwege de reisbeperkingen door het coronavirus populairder dan ooit. Bungalowparken zijn niet alleen in trek in vakantieperioden, maar ook eromheen. Uit de reserveringen van website Bungalows.nl blijkt dat het coronavirus het boekingsgedrag van de Nederlanders sterk heeft veranderd. We combineren meer werk en vakantie en de onafhankelijke vakantieparken ontvangen meer boekingen.
08/04/21
13e vakantiepark voor Roompot in Noord-Holland
De grootste aanbieder van vakantieparken in Nederland, Roompot, kondigt vandaag een 13de park in Noord-Holland aan. Gasten kunnen sinds vandaag hun vakantie op het kleinschalige en comfortabele park Strand49 in Sint Maartenszee bij Roompot boeken.
07/04/21
Regio zet Taskforce op versterken verblijfsrecreatie Noord-Holland Noord
Noord-Holland Noord is een populaire bestemming voor toeristen en recreanten. Om de toppositie van d...
07/04/21
Kampeerder gaat voor laagseizoen en kleine campings
Kampeerders in heel Europa staan te springen om weer te kamperen. Ondanks dat in veel landen nog str...