Geplaatst op: 24-03-2020
Auteur: Marcel Baltus

Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?

Leidt het coronavirus straks tot een reset in ons denken en handelen?
Afbeelding van Jill Wellington via Pixabay

En dan nu wat positief nieuws over het coronavirus


2020. Alleen al om de allitererende getallen zou je dit jaar willen omarmen. Reeds in 2019 zagen wij al reikhalzend naar dit kalenderjaar want voor ons zou twintigtwintig een jubileumjaar worden: het 20-jarig bestaan van ons PR-bureau. Wat een feestelijk jaar met dito omzet had moeten worden, is inmiddels hard op weg om hét annus horribilus van de afgelopen 2 decennia te worden. Met dank aan een kleine vieze etterbak, zo minuscuul dat we hem niet eens met het blote oog kunnen waarnemen. Alleen onder de microscoop laat hij zijn ware gedaante zien en hoe, een soort golfballetje met tientallen tentakels die zich als zuignappen aan jou willen vastklampen.


Het voelt of de wereld momenteel in een soort dwangbuis zit, geketend als we zijn aan ons huis. Een van onze meest elementaire grondrechten – bewegingsvrijheid – is behoorlijk aan banden gelegd, wereldwijd. Economieën zijn lamgeslagen, duizenden mensen overlijden, onzekerheid en angst vieren hoogtij, honderdduizenden banen staan op de tocht, die frustrerende machteloosheid. De ‘ikke ikke ikke, schijt aan de rest’ houding van enkele landgenoten manifesteert zich in de meest naargeestige vorm denkbaar: het hamsteren van pleepapier – misschien is anus horribilis beter van toepassing op deze zielenpoten.


Valt er nou echt niets positiefs over het coronavirus te melden? Zeker wel. Tussen alle malaiseberichten die we 24 uur per dag te incasseren krijgen, lees je hier en daar wel een positieve noot. Zo schijnt de luchtkwaliteit – zeker boven China - met sprongen vooruit te zijn gegaan. Files zijn passé, sommige bedrijfstakken vieren juist nu hoogtijdagen, online bestellingen verviervoudigen, we zien weergaloze humor en grappen voorbijkomen, thuiswerken wordt populairder, we lezen weer meer, ik hoor meer vogels in mijn tuin fluiten, we denken massaal om, en komen met inventieve oplossingen. Prettige bijkomstigheid: inbrekers balen als een stekker, iedereen zit thuis. En in verschillende bedrijfstakken – waaronder mijn bedrijfstak toerisme - zie je een ongeëvenaarde inzet om medelanders uit alle hoeken van de wereld te repatriëren. En natuurlijk de diepste kniebuiging voor de tomeloze krachtinspanningen van alle werkpaarden in de zorgsector.


De wc-papier hamsterwoede krijgt volop aandacht in de media, de enorme saamhorigheid in onze samenleving veel minder: zo werkt nieuws nu eenmaal. Er zijn honderden aandoenlijke hulpacties, zeker ook op straat- en buurtniveau. Een positief neveneffect van een crisis: ze verbindt.

Gelukkig is het aantal Toorn des Gods, Apocalyps en Armageddon artikelen en voorspellingen -voorover ik kan beoordelen- beperkt gebleven, maar het spreekt voor zich dat er wel een angstzaadje in ons brein is geplant – zeer goed nieuws. Het besef begint door te dringen dat deze verbijsterende episode in onze geschiedenis gevolgen moet gaan hebben voor hoe de wereld gerund wordt. Komt er een reset in ons denken en handelen wanneer deze ellende achter de rug is? Moeten er grenzen (op)gelegd gaan worden aan onze meer meer meer consumptiedrift, vaker vaker vaker reisdrift, hoger hoger hoger groeidrift?

Terwijl ik dit stukje typ, kijk ik uit op onze kantoortuin. De boompjes, planten en blauwe regen staan op het punt uit te barsten in bloei. De natuur heeft geen enkele last van het virus. Zijn wij mensen misschien toch niet zo slim als we zelf stellen? Indien we na afloop van deze rampspoed geen enkele verandering in ons handelen zien, dan zijn wij inderdaad de domste wezens op aarde.


Wanneer deze horrorfilm is afgelopen, voorzie ik ook weer een bloeiperiode voor PR-bureaus. We gaan een kentering zien in het vakantiegedrag, m.a.w. meer vakanties in eigen land en dichtbij bestemmingen, een toename van het aantal autovakanties ten koste van vliegvakanties, meer cocon vakanties in bungalows, huisjes en campers ten koste van grote hotels en China laten we voorlopig even links liggen. Dus zullen veel verkeersbureaus en andere toeristische organisaties hun China/long-haul PR- en marketing budgetten weer gaan overhevelen naar Europese markten. Zie ik daar licht gloren aan het einde van de tunnel?
Eind goed al goed.

Trefwoorden: toerisme, vakanties, reset, reisbranche, marketing

||| Nieuws |||

28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
28/05/25
Exclusief voor leden
Fietsersbond wil overbodige paaltjes weg
Paaltjes op wegen en fietspaden zijn bedoeld om auto’s van het fietspad te houden, maar in de praktijk zorgen ze juist voor gevaar voor fietsers. Elk jaar raken duizenden fietsers gewond door een botsing met een paaltje. Daarom lanceert de Fietsersbond de Paaltjesmelder.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
27/05/25
Dagattractie Top 50: Dierentuinen noteren sterkste groei
De grootste Nederlandse dagattracties hebben vorig jaar 2% meer bezoekers geteld. Dierentuinen deden het relatief beter dan attractieparken en musea. De Zaanse Schans is in 2024 gestegen naar de tweede plaats op de ranglijst van best bezochte dagattracties in Nederland.
27/05/25
Exclusief voor leden
Kamperen in Nederland in 2025: Prijzen stijgen licht, maar blijven betaalbaar
Kamperen blijft ook in de zomer van 2025 een relatief betaalbare vakantieoptie, al stijgen de prijzen licht. Volgens de jaarlijkse prijsanalyse van PiNCAMP, het kampeerplatform van onder andere de ANWB, betalen kampeerders in Nederland dit jaar gemiddeld €55 per nacht voor een gezin van drie personen. Dat is een stijging van ongeveer 6 procent ten opzichte van vorig jaar.
27/05/25
Exclusief voor leden
Maastricht populairste gemeente van Nederland in 2025
Voor het eerst in veertien jaar is niet Amsterdam, maar Maastricht de favoriete gemeente van Nederland. Ook Flevoland scoort heel verrassend sterk.
27/05/25
Exclusief voor leden
Instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie
Minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening heeft de instructieregel voor bewoning recreatiewoningen in consultatie gedaan. De instructieregel heeft een looptijd van 10 jaar.
26/05/25
Exclusief voor leden
Moons wordt voorzitter Van Gogh Nationaal Park
Met ingang van 1 juni 2025 start Annemarie Moons als voorzitter van Van Gogh Nationaal Park.