Geplaatst op: 03-02-2020
Auteur: Hans van Leeuwen

Overtoerisme!

Overtoerisme!
Afbeelding van Pexels via Pixabay

Overtoerisme zal ongetwijfeld als een van de meest prominente nieuwkomers in de Dikke Van Dale worden vermeld. Hoe kan het toch dat wij schijnbaar dit zogenaamde onheil niet hebben zien aankomen? Het zijn vooral de beleidsmakers zelf, bij gemeenten, maatschappelijke organisatie en stakeholders als Schiphol aan de knoppen gedraaid hebben en zij hebben boter op hun hoofd. 


Amsterdam bijvoorbeeld heeft een projectgroep gefinancierd dat jarenlang internationaal gejaagd heeft op nieuwe hotelformules. Natuurlijk hebben daar de musea handig op ingespeeld met internationaal gerichte exposities waar de consument graag op af komt. Gevolgd door slimme disruptors als Airbnb die voor extra inkomsten zorgt voor huiseigenaren door privé-bezit op de verhuurmarkt te dumpen. 


NBTC heeft het binnenlands toerisme enkele jaren terug voor gezien gehouden en zich volledig heeft gefocusseerd op het inkomend toerisme. De toeristische provincies gelegen aan de Noordzee hebben door een kustpact de legitimiteit om de stranden vol te bouwen met luxe strandtenten en vakantiehuisjes. En dan onze nationale trots Schiphol weet telkens de politiek over de hoofden van de bewoners het record jaar op jaar te verbreken wat betreft het aantal vliegbewegingen. Zie daar het palet aan inspanningen dat er aan bijdraagt dat Nederland een soort toeristische hotspot is verworden met een aantrekkelijk klimaat voor buitenlandse commerciële roofdieren die het land leegplukken om het vervolgens internationaal uit te ponden en daarna te verkwanselen aan de hoogste bieders. 


Hoe anders kan je vaststellen dat Roompot Vakanties, Landal GreenParks en de vele pretparken in ons land buitenlandse eigenaren kennen. Ook onze camping trots staat in de etalage en zien wij Franse ketens onze Nederlandse parels opkopen. Wat is er aan de hand zult u zich afvragen. 


Nederland is wat mij betreft een 17e deelstaat van Duitsland! Immers binnen enkele jaren zijn 10 miljoen meer Oosterburen op vakantie in unserem Land. Het stikstof probleem zou meteen opgelost zijn en we zouden gewoon 130 kilometer kunnen rijden. Neen, twee ambtenaren moeten dit hele circus managen vanuit Den Haag. Toerisme & Travel zijn economie geworden en hebben de industrie en de landbouw al op achterstand gezet. Van een diensteneconomie naar een toeristische (desti)natie is mede door de mondialisering een onomkeerbaar feit. Wij zullen het moeten omarmen in plaats van bestrijden en kiezen voor een heus departement met een sterke regierol voor de politiek. 


Kijk alleen al naar de toeristenbelasting.  Je kunt niet alles maar wegkijken als landelijke politiek door een decentrale aanpak. Het is ook niet voor niets dat na het verschijnen van het laatste Trendrapport van PleisureWorld NRIT veel media contact zochten voor een reactie! Ik heb alleen al in de afgelopen week de Stentor, NRC, FD uitgebreid gesproken omdat redacties ook constateren dat de groei in Toerisme & Travel die nieuwe brandstof zijn voor de BV Nederland. Men ontkomt niet aan het reguleren van het aanbod. Een mooi voorbeeld is het eiland Texel met hun "bedden” plafond. Dit zorgt ervoor dat men grip heeft op de kwaliteit. Jammer dat ze met hun toeristenbelasting ontspoord zijn.

Trefwoorden: beleid, toerism, overtoerisme

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/02/21
Bordjes weg, bordjes terug, beroering in fietsland
Heel wat beroering deze week bij de langeafstandfietsers. Routenetwerk Twente had een deel van de bewegwijzering van de LF-14 Saksenroute verwijderd. De toeristische belangenbehartigers compleet in de gordijnen omdat de route die door drie provincies loopt, onbruikbaar was geworden. Inmiddels worden de bordjes weer teruggeplaatst maar het onderliggende conflict is daarmee nog niet uit de wereld.
26/02/21
Europese reissector doet voorstellen om reizen weer op te starten
Vandaag hebben 60 Europese reis- en toerismeorganisaties, waarin ook de Nederlandse reisbrancheorgan...
26/02/21
Hoe hebben de Nederlandse logiesaccommodaties in 2020 gepresteerd?
Nederlandse logiesaccommodaties hebben vorig jaar 30% minder overnachtingen van gasten geregistreerd, het aantal gasten daalde met 40% harder omdat Nederlandse gasten langer bleven. Voor groepsaccommodaties en hotels was 2020 een extreem slecht jaar. Kampeer- en huisjesterreinen deden het met minnen nog relatief goed
25/02/21
VisitBrabant organiseert websessie met tips en tools voor komend seizoen
Op donderdag 11 maart organiseert VisitBrabant de websessie T-Tijd | Tijd voor Toerisme. In deze gratis websessie krijgen Brabantse vrijetijdsondernemers allerlei praktische tips en tools aangereikt waarmee zij direct aan de slag kunnen ter voorbereiding op het toeristische seizoen dat voor de deur staat.
24/02/21
The Rolling Stones – Unzipped kan nog tot 18 april in Nederland zijn
Het Groninger Museum verlengt The Rolling Stones – Unzipped tot en met 18 april 2021. De verlenging is een uiterste poging van het museum om de tentoonstelling zo lang mogelijk open te houden en zoveel mogelijk bezoekers toe te kunnen laten. Hierna is geen verlenging meer mogelijk omdat de expositie vanaf juni te zien is in het Franse Marseille.
24/02/21
Verhoging steun vaste lasten (TVL) lichtpuntje voor horeca
Ondernemers krijgen in het eerste en tweede kwartaal van 2021 een hogere maximale tegemoetkoming voor de vaste lasten (TVL). Ook verhoogt het kabinet in het eerste kwartaal de maximale voorraadsubsidie voor de gesloten detailhandel van 200.000 euro naar 300.000 euro. Het kabinet trekt voor deze verruiming 375 miljoen euro uit. Dat schrijven minister Van ’t Wout en staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken en Klimaat (EZK) vandaag aan de Tweede Kamer.
24/02/21
Sifra Mooren start campingplatform
Waar campingverblijf bij Nederlanders al erg bekend is, gaat de interesse in luxe kampeeraccommodaties (glamping) met eigen faciliteiten omhoog. Een trend die door de specalisten van Groepen.nl is opgepakt.
24/02/21
7 miljoen euro subsidie voor bereikbaar houden jachthavens IJsselmeer
Vaargeulen in het IJsselmeergebied slibben makkelijk dicht. Om geulen en jachthavens bereikbaar te houden, biedt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland subsidie voor de baggerwerkzaamheden. Dat is nodig, het gaat om 242 jachthavens in deze regio.