Geplaatst op: 14-11-2019
Auteur: Menno Stokman

Naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen

Naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen
Afbeelding van StockSnap via Pixabay

In discussie over de rol van het bedrijfsleven


Deze zomer is er weer volop aandacht in de media voor de keerzijde van toeristische ontwikkeling en slecht bestemmingsmanagement. De groei van toerisme leidt tot grote bezoekersdruk en excessen domineren de media: van botsende cruiseschepen op de Canal Grande in Venetië tot files op de Himalaya. Een veelgehoorde klacht is dat er tot op vandaag vooral is gekeken naar de bezoekerskwantiteit en de aantrekkelijkheid van bestemmingen voor bezoekers, in plaats van de impact van toerisme op de lokale omgeving. De economische groei lijkt ten koste te zijn gegaan van de kwaliteit van natuur, leven en werken in de bezochte bestemmingen.


CELTH en haar hogescholen Breda University, NHL Stenden en HZ University of Applied Sciences investeren de komende jaren fors in de ‘Agenda Bewuste Bestemmingen en Innovatieve Industrie’ – daarover in volgende R&T’s meer. Onze stip aan de horizon is dat leisure, toerisme en gastvrijheid niet alleen een positieve economische bijdrage leveren, maar vooral ook bijdragen aan een verhoogde kwaliteit van leven van bewoners, een levendiger natuur en een schoner milieu. Om dit te bereiken is het essentieel dat data, kennis en expertise op een structurele wijze geïntegreerd worden in zowel huidig beleid als het strategisch denken over de toekomst van – en potentiele innovaties binnen – bestemmingen en gastvrijheidsindustrie. Met deze Agenda gaan we daar aan bijdragen.


Om tot oplossingen te komen voor de huidige toerismeproblematiek, en om de positieve kracht van leisure, toerisme en gastvrijheid te kunnen maximaliseren, zal een shift gemaakt moeten worden naar duurzame waardecreatie. Duurzame waardecreatie waarbij economische, sociale en natuurlijke belangen in balans zijn. Dit vereist een breder systeemperspectief dat verder gaat dan alleen de gastvrijheidsindustrie. Immers, problemen zoals overtoerisme in steden worden niet alleen door toeristen veroorzaakt, maar hangen ook samen met de toename van bevolking en forensen. Tegelijkertijd biedt een breder perspectief mogelijkheden tot innovatie, ook buiten haar directe invloedssfeer, zoals bijvoorbeeld onderhoud van infrastructuur en voorzieningen, tolerantie voor anderen en identiteit, kwaliteit van werk en leven, participatie en democratie of omgaan met de digitale economie. Dit houdt in dat de positieve innovatiekracht van de industrie wordt gebruikt om leisure, toerisme en gastvrijheid haar potenties te laten waarmaken voor het bijdragen aan toekomstgerichte bewuste bestemmingen.


Een ontwikkeling naar deze nieuwe rol van de gastvrijheidsindustrie gaat niet vanzelf. Het betekent barrières overwinnen, bruggen bouwen met andere sectoren, samenwerken en open staan voor tegengeluiden. Echter, het momentum is daar om te komen tot creatieve en innovatieoplossingen!


Maar welke rol zouden marktpartijen kunnen nemen? En hoe kan de overheid daar op sturen? Samen met de European Tourism Association (ETOA) tijdens ‘Summit in the Alps’ (1 oktober 2019) en de ANVR tijdens het ANVR Congres (22 november 2019) gaan we in discussie met het bedrijfsleven. Tijdens interactieve workshops gaan we met marktpartijen in gesprek over hún rol en staan we stil bij vragen als "hoe draagt de gastvrijheidsindustrie bij aan de purpose economy? hoe verbreden we het businessmodel en vooral: wie neemt het initiatief?”. Want wat ons allen hopelijk wel duidelijk is geworden: we moeten naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen. It’s time for action!

Trefwoorden: duurzaam toerisme, bewuste bestemmingen, celth

||| Nieuws |||

08/12/25
Exclusief voor leden
WUR en Natuurhuisje herstellen snelwegen Limburgse natuur
Wageningen Universiteit en boekingssite Natuurhuisje helpen oude hellingranden, de graften, in het Limburgs Geuldal nieuw leven in te blazen. Deze natuurstroken zijn van groot belang voor wilde bijen, bloemen en vele andere soorten. De video legt helemaal uit waarom die smalle graften veel doen voor de natuur.
25/11/25
Future Up vraagt formerende partijen om duurzame economie
CEO’s van onder meer KPN, bol, Renewi, Dopper en 96 andere Nederlandse bedrijven roepen de formerende partijen op te kiezen voor de economie van de toekomst. Dit doen zij op initiatief van platform duurzaam ondernemen Future Up, het voormalige MVO Nederland.
14/11/25
Exclusief voor leden
Better Places steunt onderzoek schoon vliegen
Terwijl wereldleiders op de COP30 in Brazilië praten over klimaatambities, doneert reisorganisatie Better Places € 10.000,- aan AeroDelft, een studenteninitiatief van de TU Delft dat werkt aan een vliegtuig dat geen schadelijke stoffen uitstoot.
24/10/25
Eerste selectie Vlaanderens mooiste wandelroutes
Na het succes van Vlaanderens mooiste fietsroutes lanceert Toerisme Vlaanderen samen met de vijf provinciale toeristische diensten, een eerste selectie van 16 Vlaanderens mooiste wandelroutes.
06/10/25
Camping Vrijhaven meest duurzame camping
Tijdens het Duurzaamheidscongres Kampeerbranche op 1 oktober 2025 zijn de winnaars van de Duurzame KampeerAwards 2025 bekendgemaakt. De awards werden uitgereikt in drie categorieën. De winnaars van 2025 zijn: Camping Vrijhaven (categorie Kampeerplek), Tonke ID. Buzz Explorer (categorie Kampeermiddel) en Vriflex (categorie Innovatieconcept).
02/10/25
Luchthavenbesluit ingediend: Rotterdam The Hague Airport zet stap naar schoner en stiller
Een belangrijke stap richting verduurzaming en vermindering van hinder, met behoud van de regionale functie van de luchthaven door aanvraag nieuw luchthavenbesluit bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
01/10/25
ENTER2026: Waar digitale innovatie en toerisme samenkomen
Van 27 tot 30 januari 2026 vindt op de campus van Breda University of Applied Sciences het jaarlijkse ENTER congres plaats, hét internationale congres voor e-tourism en digitalisering in leisure, toerisme en hospitality.
28/09/25
Exclusief voor leden
Helsinki opnieuw duurzaamste toeristische bestemming ter wereld
Voor het tweede jaar op rij is Helsinki uitgeroepen tot de meest duurzame toeristische bestemming wereldwijd. De Finse hoofdstad voert de Global Destination Sustainability (GDS) Index aan, een internationale ranglijst die steden beoordeelt op duurzaamheid in toerisme aan de hand van meer dan 70 indicatoren.