Geplaatst op: 14-11-2019
Auteur: Menno Stokman

Naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen

Naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen
Afbeelding van StockSnap via Pixabay

In discussie over de rol van het bedrijfsleven


Deze zomer is er weer volop aandacht in de media voor de keerzijde van toeristische ontwikkeling en slecht bestemmingsmanagement. De groei van toerisme leidt tot grote bezoekersdruk en excessen domineren de media: van botsende cruiseschepen op de Canal Grande in Venetië tot files op de Himalaya. Een veelgehoorde klacht is dat er tot op vandaag vooral is gekeken naar de bezoekerskwantiteit en de aantrekkelijkheid van bestemmingen voor bezoekers, in plaats van de impact van toerisme op de lokale omgeving. De economische groei lijkt ten koste te zijn gegaan van de kwaliteit van natuur, leven en werken in de bezochte bestemmingen.


CELTH en haar hogescholen Breda University, NHL Stenden en HZ University of Applied Sciences investeren de komende jaren fors in de ‘Agenda Bewuste Bestemmingen en Innovatieve Industrie’ – daarover in volgende R&T’s meer. Onze stip aan de horizon is dat leisure, toerisme en gastvrijheid niet alleen een positieve economische bijdrage leveren, maar vooral ook bijdragen aan een verhoogde kwaliteit van leven van bewoners, een levendiger natuur en een schoner milieu. Om dit te bereiken is het essentieel dat data, kennis en expertise op een structurele wijze geïntegreerd worden in zowel huidig beleid als het strategisch denken over de toekomst van – en potentiele innovaties binnen – bestemmingen en gastvrijheidsindustrie. Met deze Agenda gaan we daar aan bijdragen.


Om tot oplossingen te komen voor de huidige toerismeproblematiek, en om de positieve kracht van leisure, toerisme en gastvrijheid te kunnen maximaliseren, zal een shift gemaakt moeten worden naar duurzame waardecreatie. Duurzame waardecreatie waarbij economische, sociale en natuurlijke belangen in balans zijn. Dit vereist een breder systeemperspectief dat verder gaat dan alleen de gastvrijheidsindustrie. Immers, problemen zoals overtoerisme in steden worden niet alleen door toeristen veroorzaakt, maar hangen ook samen met de toename van bevolking en forensen. Tegelijkertijd biedt een breder perspectief mogelijkheden tot innovatie, ook buiten haar directe invloedssfeer, zoals bijvoorbeeld onderhoud van infrastructuur en voorzieningen, tolerantie voor anderen en identiteit, kwaliteit van werk en leven, participatie en democratie of omgaan met de digitale economie. Dit houdt in dat de positieve innovatiekracht van de industrie wordt gebruikt om leisure, toerisme en gastvrijheid haar potenties te laten waarmaken voor het bijdragen aan toekomstgerichte bewuste bestemmingen.


Een ontwikkeling naar deze nieuwe rol van de gastvrijheidsindustrie gaat niet vanzelf. Het betekent barrières overwinnen, bruggen bouwen met andere sectoren, samenwerken en open staan voor tegengeluiden. Echter, het momentum is daar om te komen tot creatieve en innovatieoplossingen!


Maar welke rol zouden marktpartijen kunnen nemen? En hoe kan de overheid daar op sturen? Samen met de European Tourism Association (ETOA) tijdens ‘Summit in the Alps’ (1 oktober 2019) en de ANVR tijdens het ANVR Congres (22 november 2019) gaan we in discussie met het bedrijfsleven. Tijdens interactieve workshops gaan we met marktpartijen in gesprek over hún rol en staan we stil bij vragen als "hoe draagt de gastvrijheidsindustrie bij aan de purpose economy? hoe verbreden we het businessmodel en vooral: wie neemt het initiatief?”. Want wat ons allen hopelijk wel duidelijk is geworden: we moeten naar toekomstgerichte bewuste bestemmingen. It’s time for action!

Trefwoorden: duurzaam toerisme, bewuste bestemmingen, celth

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/05/21
183 Blauwe Vlaggen voor Nederland
De Internationale Jury voor de Blauwe Vlag van FEE International in Denemarken heeft dit jaar in Nederland 183 Blauwe Vlaggen toegekend voor 127 jachthavens en 56 stranden.
07/05/21
Exclusief voor leden
Flight compensation: profitable or pitiful?
In de scriptie “Flight compensation: profitable or pitiful?” heeft NHL Stenden-studente de vraag naar vrijwillige bijdrage ter compensatie van de CO² uitstoot van vluchten onderzocht en de prijselasticiteit hiervan bepaalt. Zo blijkt vluchtcompensatie tamelijk prijsinelastisch, zowel voor Europese als intercontinentale vluchten, maar wel elastischer zodra het keerpunt van elasticiteit wordt overschreden. De prijzen die luchtvaartmaatschappijen hanteren voor CO²-compensatie voor vluchten zijn daardoor niet in overeenstemming met de prijselasticiteit van de vraag onder Nederlandse luchtreizigers.
04/05/21
KLM vernieuwt volledig cabine-interieur van 14 Boeing 737-800’s
KLM is gestart met het volledig vernieuwen van de cabines van 14 Boeing 737-800 toestellen, voor zow...
28/04/21
Exclusief voor leden
Biologische en fairtrade koffie bij Roompot
Keten van vakantieparken Roompot serveert in zijn restaurants, cafés en op zijn terrassen jaarlijks meer dan 1 miljoen kopjes koffie. Met de heropening van de horeca zijn al die kopjes bij Roompot voortaan 100% biologisch. Dankzij een samenwerking tussen twee marktleiders: Roompot en Jacobs Douwe Egberts Professional.
20/04/21
Fietsproject voor ouderen op eigen benen
Het project Fietsen Alle Jaren van de Fietsersbond is vanaf april 2021 geheel in handen van de nieuwe Stichting Fietsen Alle Jaren, opgericht door een groep enthousiaste vrijwilligers. Met deze organisatieverandering moet de drempel om een nieuw lokaal initiatief te starten en om aan te sluiten bij de landelijke community kleiner worden, zodat de doelstelling ‘Een leven lang wind door je haar’ voor meer ouderen gerealiseerd kan worden. Het project loopt al op 15 locaties.
16/04/21
Campanile werkt met Too Good To Go tegen voedselverspilling
De hotels van Campanile in Nederland en België gaan samen met de succesvolle anti-verspillingsapp Too Good To Go actief de strijd aan tegen voedselverspilling. Maaltijden die aan het eind van de dag in de hotels over dreigen te blijven, worden vanaf nu verpakt in zogeheten Magic Boxen.
04/03/21
TUI introduceert nieuw label: Fair Travel
TUI introduceert onder het label Fair Travel pakketreizen die een positieve impact hebben op de lokale bevolking en bijdragen aan de verduurzaming van de mobiliteit.
29/01/21
Gezamenlijk werken aan toekomst Nederlands varend erfgoed
NBTC werkt met de provincies Overijssel, Gelderland, Flevoland, Friesland en Utrecht, Vereniging van...