Geplaatst op: 06-09-2019
Auteur: Willem-Jan Brabers

Drie misvattingen bij het opzetten van een actie

Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Afbeelding van yvettebjanssen via Pixabay

Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal besteden. Veel verschillende acties spelen hier op in om de consument zoveel mogelijk te verleiden voor een dagje uit. Uitjes worden daarentegen kritischer over de acties waar ze aan mee willen doen. We zien dan ook dat er nog vaak misvattingen worden gemaakt om deze uitjes aan te kunnen sluiten.


"De afgelopen vijf jaar is de toegangsprijs voor dagjes uit gemiddeld met 14 procent gestegen”. Deze cijfers maakte het CBS recent bekend en hebben het nieuws flink aangewakkerd. Met de vele investeringen die zijn gedaan door de dagattracties om de kwaliteit te behouden en de meegerekende crisis van 5 jaar geleden, komt deze stijging natuurlijk niet helemaal uit de lucht vallen. Wordt het tijd dat ook Nederland gaat betalen voor een kwalitatief dagje uit?  

De toekomst voor dagattracties


Een kwalitatief dagje uit in Nederland is in vergelijking met een dagje pretpark in het buitenland nog steeds niet te vergelijken qua prijs. Waar €115 voor een dag Magic Kingdom in Walt Disney World Resort in Orlando heel normaal wordt gevonden in Amerika, kunnen we in Nederland nog steeds voor ‘slechts’ €42 naar de Wonderen Wereld van de Efteling. 


Maar doordat consumenten steeds meer behoefte hebben aan een totale beleving, wordt het voor bedrijven aantrekkelijker om deze dagjes uit aan te bieden aan hun klanten of leden. Het is dan ook niet voor niets dat openbare acties zoals een lezersactie in de krant of online websites tegen elkaar blijven concurreren om de prijzen zo laag mogelijk te houden. Om zowel de kwaliteit van een parkbezoek als de klantwaarde te behouden, zullen wederverkopers van tickets hun proposities anders in moeten gaan steken. Hierbij zien we dat er nog veel misvattingen worden gemaakt bij het opzetten van acties met dagattracties.

Misvatting 1: In het laagseizoen (winter) wordt alle dagrecreatie minder bezocht


In de winter sluiten diverse parken hun deuren en wordt het rustiger bij dierentuinen en attractieparken. De winter wordt neergezet als een rustige periode, terwijl dit juist voor anderen het hoogseizoen is. Het onderzoek van Marktdata beschrijft dat maar liefst 10,2% van het jaarlijkse zoekvolume voor musea wordt gerealiseerd in februari en gedurende het jaar een stabiel zoekvolume heeft (27.100). De winter is dus geen rustige periode, maar een verschuiving van de interesse van de consument. Kortom, het laagseizoen is bijna voorbij en het hoogseizoen moet nog komen! 



Misvatting 2: Bedrijven in de dagrecreatie willen altijd aan kortingsacties meedoen.


Door mee te doen aan een campagne wordt er voor een dagattractie zichtbaarheid gegeneerd en worden er meer potentiële bezoekers bereikt. Toch hoeft deze communicatie het niet altijd gepaard te gaan met het weggeven van korting. Door de vele acties die in de markt gezet worden, worden uitjes juist veel kritischer in hun deelname en zullen een sterker standpunt aannemen om minder korting te geven. Voor parken die het hele jaar open zijn, zoals de Efteling, is het bijvoorbeeld belangrijker om hun drukte te managen aan de hand van marketingactiviteiten. De woordvoerder van de Efteling legde dit vorig jaar nog uit aan RTL Nieuws: "In de periode dat mensen al denken aan een dagje uit, hoeven we een stuk minder reclame te maken. We passen onze marketing dus aan per seizoen. Op onze site staat ook een kalender met de verwachte drukte. Zo proberen we bezoekers op rustigere momenten naar de Efteling te krijgen."

Misvatting 3: Een uitje wil zoveel mogelijk worden gecommuniceerd (open vs. gesloten)


Zoals bij punt 2 besproken worden veel dagattracties kritischer op de acties die lopen in de markt. Door in het openbaar kortingen te communiceren daalt de prijsperceptie van een ticket en zullen consumenten wachten tot de volgende kortingsactie. Daarom wordt het aantrekkelijker om de dagattracties te communiceren binnen gesloten platformen. Dit is voor zowel de bedrijven als de uitjes interessant omdat het dan vaak om een exclusieve promotie gaat die alleen voor loyale klanten bedoeld is. De campagne wordt vaak alleen intern gecommuniceerd en door consumenten gekoppeld aan een merk i.p.v. aan een openbare kortingsactie. 


Deze blog wordt u aangeboden door:  www.ticketsplus.nl

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/01/21
Wandelnet lanceert eerste Ommetje bedrijvenchallenge
In maart wordt de allereerste landelijke Ommetje-bedrijvenchallenge gehouden. Deelnemende bedrijven gaan de strijd met elkaar aan om zoveel mogelijk punten bij elkaar te wandelen in het kader van de Wandel tijdens je Werk-dag op 8 april. Uit een peiling van Stichting Wandelnet blijkt dat meer mensen tijdens de coronacrisis en de lockdown wandelen; ook tijdens het (thuis)werken. Veel mensen gebruiken daarvoor de app Ommetje van de Hersenstichting. De twee stichtingen slaan de handen daarom ineen en organiseren samen de eerste landelijke Ommetje-bedrijvenchallenge.
14/01/21
Meer faillissementen in vrijetijdssector
In 2020 zijn 2.703 bedrijven en instellingen failliet verklaard. Dat is 16% minder dan in 2019. Door de coronacrisis hadden veel bedrijven het moeilijk, maar het aantal faillissementen lag afgelopen jaar op het laagste niveau in 20 jaar. In de vrijetijdssector gingen juist meer bedrijven failliet.
11/01/21
Bicycle Tourism Conference over boost in aanleg fietspaden
De coronacrisis heeft een flinke impuls gegeven aan het fietsgebruik en de aanleg van fietspaden in heel Europa. Hoe kan het fietstoerisme hiervan profiteren? En welke trends kunnen we de komende jaren verwachten op dit gebied? Het zijn enkele onderwerpen die de revue passeren tijdens de tweede editie van de IBTC, de International Bicycling Tourism Conference.
06/01/21
Exclusief voor leden
Esports en gamification toegevoegd aan kenniscentrum
"De ontwikkeling van esports, gaming en gamification gaat razendsnel en veel ondernemingen springen in deze wereld."
24/12/20
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2021
De vrijetijdssector heeft een ongekend jaar achter de rug. De COVID-19-pandemie is na de Tweede Wereldoorlog de meest ingrijpende gebeurtenis die we met z’n allen meemaken. Een jaar met vrijheidsbeperkingen, naasten die we niet konden zien of ons zijn ontvallen, ongelofelijk veel psychisch en medisch leed, maar ook hoop, veerkracht en saamhorigheid.
15/12/20
Nederland in lockdown: de gevolgen voor de vrijetijdssector
Nederland zit weer in een lockdown om het oplopend aantal besmettingen een halt toe te roepen. Ook de vrijetijdssector gaat grotendeels weer dicht. Opvallend was de oproep om tot half maart geen reizen te boeken. De brancheorganisaties zijn niet gelukkig.
11/12/20
Hartverwarmende actie Droomparken
Droomparken is shirtsponsor van voetbalclub Feyenoord en heeft ook voor deze sombere kerst een bijzondere campagne ontwikkeld. Ingrediënten zijn een magisch kerstdorp op Droompark de Zanding, een hartverwarmende actie en een video met Kerst-Jan en zijn Elf-tal.
10/12/20
Wat heeft een mogelijke lockdown voor effect op de vrijetijdssector?
Een kijkje in de COVID-19- gereedschapskist van het kabinet. En dat is geen goed nieuws voor de vrijetijdssector