Geplaatst op: 06-09-2019
Auteur: Willem-Jan Brabers

Drie misvattingen bij het opzetten van een actie

Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Afbeelding van yvettebjanssen via Pixabay

Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal besteden. Veel verschillende acties spelen hier op in om de consument zoveel mogelijk te verleiden voor een dagje uit. Uitjes worden daarentegen kritischer over de acties waar ze aan mee willen doen. We zien dan ook dat er nog vaak misvattingen worden gemaakt om deze uitjes aan te kunnen sluiten.


"De afgelopen vijf jaar is de toegangsprijs voor dagjes uit gemiddeld met 14 procent gestegen”. Deze cijfers maakte het CBS recent bekend en hebben het nieuws flink aangewakkerd. Met de vele investeringen die zijn gedaan door de dagattracties om de kwaliteit te behouden en de meegerekende crisis van 5 jaar geleden, komt deze stijging natuurlijk niet helemaal uit de lucht vallen. Wordt het tijd dat ook Nederland gaat betalen voor een kwalitatief dagje uit?  

De toekomst voor dagattracties


Een kwalitatief dagje uit in Nederland is in vergelijking met een dagje pretpark in het buitenland nog steeds niet te vergelijken qua prijs. Waar €115 voor een dag Magic Kingdom in Walt Disney World Resort in Orlando heel normaal wordt gevonden in Amerika, kunnen we in Nederland nog steeds voor ‘slechts’ €42 naar de Wonderen Wereld van de Efteling. 


Maar doordat consumenten steeds meer behoefte hebben aan een totale beleving, wordt het voor bedrijven aantrekkelijker om deze dagjes uit aan te bieden aan hun klanten of leden. Het is dan ook niet voor niets dat openbare acties zoals een lezersactie in de krant of online websites tegen elkaar blijven concurreren om de prijzen zo laag mogelijk te houden. Om zowel de kwaliteit van een parkbezoek als de klantwaarde te behouden, zullen wederverkopers van tickets hun proposities anders in moeten gaan steken. Hierbij zien we dat er nog veel misvattingen worden gemaakt bij het opzetten van acties met dagattracties.

Misvatting 1: In het laagseizoen (winter) wordt alle dagrecreatie minder bezocht


In de winter sluiten diverse parken hun deuren en wordt het rustiger bij dierentuinen en attractieparken. De winter wordt neergezet als een rustige periode, terwijl dit juist voor anderen het hoogseizoen is. Het onderzoek van Marktdata beschrijft dat maar liefst 10,2% van het jaarlijkse zoekvolume voor musea wordt gerealiseerd in februari en gedurende het jaar een stabiel zoekvolume heeft (27.100). De winter is dus geen rustige periode, maar een verschuiving van de interesse van de consument. Kortom, het laagseizoen is bijna voorbij en het hoogseizoen moet nog komen! 



Misvatting 2: Bedrijven in de dagrecreatie willen altijd aan kortingsacties meedoen.


Door mee te doen aan een campagne wordt er voor een dagattractie zichtbaarheid gegeneerd en worden er meer potentiële bezoekers bereikt. Toch hoeft deze communicatie het niet altijd gepaard te gaan met het weggeven van korting. Door de vele acties die in de markt gezet worden, worden uitjes juist veel kritischer in hun deelname en zullen een sterker standpunt aannemen om minder korting te geven. Voor parken die het hele jaar open zijn, zoals de Efteling, is het bijvoorbeeld belangrijker om hun drukte te managen aan de hand van marketingactiviteiten. De woordvoerder van de Efteling legde dit vorig jaar nog uit aan RTL Nieuws: "In de periode dat mensen al denken aan een dagje uit, hoeven we een stuk minder reclame te maken. We passen onze marketing dus aan per seizoen. Op onze site staat ook een kalender met de verwachte drukte. Zo proberen we bezoekers op rustigere momenten naar de Efteling te krijgen."

Misvatting 3: Een uitje wil zoveel mogelijk worden gecommuniceerd (open vs. gesloten)


Zoals bij punt 2 besproken worden veel dagattracties kritischer op de acties die lopen in de markt. Door in het openbaar kortingen te communiceren daalt de prijsperceptie van een ticket en zullen consumenten wachten tot de volgende kortingsactie. Daarom wordt het aantrekkelijker om de dagattracties te communiceren binnen gesloten platformen. Dit is voor zowel de bedrijven als de uitjes interessant omdat het dan vaak om een exclusieve promotie gaat die alleen voor loyale klanten bedoeld is. De campagne wordt vaak alleen intern gecommuniceerd en door consumenten gekoppeld aan een merk i.p.v. aan een openbare kortingsactie. 


Deze blog wordt u aangeboden door:  www.ticketsplus.nl

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/11/22
Exclusief voor leden
Groei in F1 reizen naar Abu Dhabi in 2023
Afgelopen weekend vlogen 4.500 racefans met Corendon en Stip Reizen (onderdeel van Corendon) naar Abu Dhabi om de laatste Formule 1-race van dit seizoen te beleven. Voor de Formule 1 was dit de grootste uittocht van Nederlandse racefans naar een race buiten Europa ooit. Het is een groeimarkt en dat leidt tot nieuwe afspraken tussen de touroperator en het circuit.
15/11/22
Grootste golftoernooi voor vrouwen naar Nederland
Het grootste internationale golfevenement voor vrouwen komt in september 2026 naar Nederland. Op Bernardus Golf in Cromvoirt gaan de beste golfsters uit Europa en de Verenigde Staten de strijd met elkaar aan in de Solheim Cup.
14/11/22
Lichte stijging faillissementen
Het aantal failliet verklaarde bedrijven, voor zittingsdagen gecorrigeerd, is voor de tweede maand op rij gestegen. Maar het algemene beeld is dat het aantal faillissementen nog steeds laag is in vergelijking met de jaren voor de coronacrisis.
26/10/22
Exclusief voor leden
Feyenoord City 'was niet uitvoerbaar'
Een harde uitspraak van Raad van State voor de gemeente Rotterdam. Het ambitieuze bestemmingsplan voor Feyenoord City was niet uitvoerbaar. Het hele bestemmingsplan mag niet doorgaan en daarmee gaat ook een streep door de woningbouw.
19/10/22
Exclusief voor leden
Fort Isabella gaat van het gas af
Fort Isabella, met haar rijke geschiedenis als verdedigingswerk van ’s-Hertogenbosch en als kazerne, gaat over op een volledig nieuw gasloos verwarmings- en koelsysteem. Met een strategie van twee grote stappen is naar dit moment toegewerkt.
17/10/22
BOA’s in buitengebied uitgerust met AED’s voor reanimatie
In Nederland worden per week 300 personen buiten het ziekenhuis getroffen door een hartstilstand. Ui...
11/10/22
Exclusief voor leden
Nieuwe sponsor maakt activiteiten inclusiviteit mogelijk voor Uniek Sporten
Rabobank is officieel één van de hoofdpartners van Uniek Sporten geworden, een programma van Fonds Gehandicaptensport en samenwerkende gemeenten. Het nieuwe partnership richt zich er voornamelijk op om het thema inclusiviteit op de agenda van alle sportclubs te krijgen.
04/10/22
Hoe richt je de stad uitdagend in voor de WK volleybal?
Het WK volleybal voor vrouwen vindt plaats in drie speelsteden in Nederland. Apeldoorn is daar één van. Toernooidirecteur Manon Flier legt de inrichting uit.