Geplaatst op: 06-09-2019
Auteur: Willem-Jan Brabers

Drie misvattingen bij het opzetten van een actie

Drie misvattingen bij het opzetten van een actie
Afbeelding van yvettebjanssen via Pixabay

Consumenten hebben steeds meer behoefte aan een totale beleving en willen hun vrije tijd optimaal besteden. Veel verschillende acties spelen hier op in om de consument zoveel mogelijk te verleiden voor een dagje uit. Uitjes worden daarentegen kritischer over de acties waar ze aan mee willen doen. We zien dan ook dat er nog vaak misvattingen worden gemaakt om deze uitjes aan te kunnen sluiten.


"De afgelopen vijf jaar is de toegangsprijs voor dagjes uit gemiddeld met 14 procent gestegen”. Deze cijfers maakte het CBS recent bekend en hebben het nieuws flink aangewakkerd. Met de vele investeringen die zijn gedaan door de dagattracties om de kwaliteit te behouden en de meegerekende crisis van 5 jaar geleden, komt deze stijging natuurlijk niet helemaal uit de lucht vallen. Wordt het tijd dat ook Nederland gaat betalen voor een kwalitatief dagje uit?  

De toekomst voor dagattracties


Een kwalitatief dagje uit in Nederland is in vergelijking met een dagje pretpark in het buitenland nog steeds niet te vergelijken qua prijs. Waar €115 voor een dag Magic Kingdom in Walt Disney World Resort in Orlando heel normaal wordt gevonden in Amerika, kunnen we in Nederland nog steeds voor ‘slechts’ €42 naar de Wonderen Wereld van de Efteling. 


Maar doordat consumenten steeds meer behoefte hebben aan een totale beleving, wordt het voor bedrijven aantrekkelijker om deze dagjes uit aan te bieden aan hun klanten of leden. Het is dan ook niet voor niets dat openbare acties zoals een lezersactie in de krant of online websites tegen elkaar blijven concurreren om de prijzen zo laag mogelijk te houden. Om zowel de kwaliteit van een parkbezoek als de klantwaarde te behouden, zullen wederverkopers van tickets hun proposities anders in moeten gaan steken. Hierbij zien we dat er nog veel misvattingen worden gemaakt bij het opzetten van acties met dagattracties.

Misvatting 1: In het laagseizoen (winter) wordt alle dagrecreatie minder bezocht


In de winter sluiten diverse parken hun deuren en wordt het rustiger bij dierentuinen en attractieparken. De winter wordt neergezet als een rustige periode, terwijl dit juist voor anderen het hoogseizoen is. Het onderzoek van Marktdata beschrijft dat maar liefst 10,2% van het jaarlijkse zoekvolume voor musea wordt gerealiseerd in februari en gedurende het jaar een stabiel zoekvolume heeft (27.100). De winter is dus geen rustige periode, maar een verschuiving van de interesse van de consument. Kortom, het laagseizoen is bijna voorbij en het hoogseizoen moet nog komen! 



Misvatting 2: Bedrijven in de dagrecreatie willen altijd aan kortingsacties meedoen.


Door mee te doen aan een campagne wordt er voor een dagattractie zichtbaarheid gegeneerd en worden er meer potentiële bezoekers bereikt. Toch hoeft deze communicatie het niet altijd gepaard te gaan met het weggeven van korting. Door de vele acties die in de markt gezet worden, worden uitjes juist veel kritischer in hun deelname en zullen een sterker standpunt aannemen om minder korting te geven. Voor parken die het hele jaar open zijn, zoals de Efteling, is het bijvoorbeeld belangrijker om hun drukte te managen aan de hand van marketingactiviteiten. De woordvoerder van de Efteling legde dit vorig jaar nog uit aan RTL Nieuws: "In de periode dat mensen al denken aan een dagje uit, hoeven we een stuk minder reclame te maken. We passen onze marketing dus aan per seizoen. Op onze site staat ook een kalender met de verwachte drukte. Zo proberen we bezoekers op rustigere momenten naar de Efteling te krijgen."

Misvatting 3: Een uitje wil zoveel mogelijk worden gecommuniceerd (open vs. gesloten)


Zoals bij punt 2 besproken worden veel dagattracties kritischer op de acties die lopen in de markt. Door in het openbaar kortingen te communiceren daalt de prijsperceptie van een ticket en zullen consumenten wachten tot de volgende kortingsactie. Daarom wordt het aantrekkelijker om de dagattracties te communiceren binnen gesloten platformen. Dit is voor zowel de bedrijven als de uitjes interessant omdat het dan vaak om een exclusieve promotie gaat die alleen voor loyale klanten bedoeld is. De campagne wordt vaak alleen intern gecommuniceerd en door consumenten gekoppeld aan een merk i.p.v. aan een openbare kortingsactie. 


Deze blog wordt u aangeboden door:  www.ticketsplus.nl

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/03/23
Brabanthallen 's-Hertogenbosch voorzien van 5.000 zonnepanelen
Brabanthallen maakt stappen voor duurzaamheid door het plaatsen van zonnepanelen en led-verlichting.
09/03/23
Provincie Zuid-Holland wil centra versterken
Een gevarieerd levendig centrum heeft iedere bestemming nodig om bezoekers aan te trekken. De provincie Zuid-Holland stelt een subsidieregeling open om centra te versterken. Een half miljoen euro is beschikbaar.
06/03/23
Exclusief voor leden
Muiderslot wordt één maand beleving van gastronomie en waterlinies
Het middeleeuwse Muiderslot is één van de mooiste kastelen van Nederland. Met meer dan 700 jaar aan geschiedenis zit het vol verhalen. Pop-up restaurant SterkWater tovert het Muiderslot van 30 maart t/m 30 april om tot een bijzondere horecalocatie. Hier geniet je niet alleen van spannende smaakcombinaties, maar ook van de verhalen over de waterlinies. Hoe zit die beleving in elkaar?
28/02/23
Gedetailleerde regionale cijfers over toerisme beschikbaar
Hoe ontwikkelt het toerisme zich in de diverse regio’s van Nederland? En wat betekent dat voor drukte in een bepaald gebied? Datavragen die voor beleidsmakers uitermate relevant zijn en waar tot voor kort maar mondjesmaat antwoord op kon worden gegeven.
28/02/23
Volume horeca stagneert, hotels en vakantieparken boeken meeste omzetgroei
Met 0,1 procent steeg de omzet van de horeca in het vierde kwartaal 2022 nauwelijks ten opzichte van het derde kwartaal, meldt het CBS. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) daalde met 1,3 procent. De hotels en vakantieparken doen het relatief nog het best gerekend naar omzet maar ook zij merken daling in het volume.
22/02/23
Recordjaar voor Nederlands toerisme
Het jaar 2022 kan de boeken in als een recordjaar voor het Nederlands toerisme. Logiesaccommodaties ontvingen 44,4 miljoen gasten, iets meer dan in 2019 toen nog 43,9 miljoen gasten werden geteld. De sector is daarmee onverwacht snel hersteld van de pandemie. Toch is niet alles weer bij het oude. Het aantal buitenlandse gasten bleef nog achter.
21/02/23
Exclusief voor leden
Horeca, cultuur en recreatie lange nasleep pandemie in bedrijfsresultaten
Iets meer dan 71 procent van de ondernemers denkt een positief bedrijfsresultaat te hebben geboekt voor 2022. Dat is bijna evenveel als een jaar geleden, toen bijna 71 procent van de ondernemers dit dacht voor 2021. Dat zijn mooie cijfers van CBS maar als je kijkt naar cultuur, horeca en recreatie dan is het herstel van de pandemie lastiger dan in andere sectoren.
20/02/23
Exclusief voor leden
Hostelketen opent tweede nijntje kamer
Natuurlijk staat die tweede gethematiseerde nijntje kamer in Utrecht. De stad van de bedenker van...