Geplaatst op: 24-07-2019
Auteur: Stef Driessen

Het einde van het dagticket komt in zicht. Gelukkig maar!

Het einde van het dagticket komt in zicht. Gelukkig maar!
Photo by Irene Grace Tolentino on Unsplash

Tickets van dagattracties worden ieder jaar duurder. Dit is nodig, om de kortingsacties van supermarkten en drogisterijen mee te betalen. Die kortingsacties leveren een spaarzaam gezin liefst 37,7 procent korting op deze zomer. Dagattracties stemmen hun prijzen slechts beperkt af op de behoefte van individuele bezoekers. Dat is jammer, want de technologische mogelijkheden om dit wel te doen nemen snel toe. Attracties zouden moeten werken aan het bepalen van de ‘ideale prijs’. Dat levert zowel de bezoeker als de aanbieder meer winst en gemak op.


Als ik met mijn gezin een middagje naar de dierentuin wil, moet ik meestal de volle dagprijs betalen. Na een uur in de middag vind ik dat vaak ‘te duur’ en laat ik het bezoek voorbijgaan. Een gemiste kans, want juist voor gezinnen met jonge kinderen is het aantrekkelijk om alleen even in de middag een dierentuin te bezoeken. In het weekend slaapt mijn vrouw uit en ook op een doordeweekse dag heeft een activiteit in de middag de voorkeur. Bovendien doen de kinderen graag eerst nog een dutje in de ochtend.


Personalized pricing
Waar dagattracties nog vaak met vaste dagprijzen werken, wordt in tal van andere sectoren al volop geëxperimenteerd met variabele prijzen. Bekend is het aanpassen van prijzen van vliegtickets en hotelkamers aan de beschikbaarheid van kamers of stoelen of zelfs het weer. Bij deze vorm van ‘dynamic pricing’ profiteert vooral de aanbieder. Deze kan zijn winstmarge vergroten en de klantenstroom beter verdelen, al kan ook de handige consument hier voordelen behalen.


Inmiddels zitten we in een fase waarin aanbieders steeds meer rekening houden met de voorkeuren en achtergronden van de individuele consument, aldus het in juli 2019 gepubliceerde rapport Dynamic and Personalized Pricing in Travel van EyeforTravel. Dankzij de razendsnelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie en machine learning kunnen klantgerichte organisaties met het variëren van prijzen voor een vlucht, verblijf of bezoek nog effectiever inspelen op de actuele betalingsbereidheid van de individuele klant. Bij deze vorm van ‘personalized pricing’ kan de aanbieder bovendien steeds beter aanvullende services leveren waar die ene klant op dat specifieke moment behoefte aan heeft.


Behoefte aan flexibiliteit

Het combineren van dynamic en personalized pricing houdt echter nog onvoldoende rekening met de toegenomen mogelijkheid van potentiële bezoekers om hun tijd flexibel in te delen. Denk bijvoorbeeld aan het groeiende leger flexibel werkende zzp-ers dat afhankelijk van de actuele behoefte een werkplek, auto, scooter of fiets huurt.


Het eenvoudige antwoord hierop is om de consument te laten betalen voor het gebruik, ook wel ‘pay-per-use’. Zo schafte de NS twee jaar geleden het OV-fiets abonnement af en betalen de klanten alleen nog voor het daadwerkelijk gebruik. Binnen een jaar tijd groeide het aantal geregistreerde gebruikers van 200.000 naar 500.000 en nam het aantal ritten met 33 procent toe


Uit onderzoek van het gerenommeerde Institute for Empirical Research in Economics blijkt dat ook musea kunnen profiteren van een pay-per-use-strategie. De tevredenheid van bezoekers groeit sterk wanneer ze pas bij de uitgang moeten betalen voor de doorgebrachte tijd. Ze vinden de wijze waarop de prijs tot stand komt eerlijker en zijn eerder bereid geld uit te geven in het museumrestaurant, aan merchandise en aan een toekomstig nieuw bezoek.


Verdubbelde bezoekfrequentie

Dergelijke bevindingen komen terug in recent onderzoek door Tapperuse, de app van de mensen achter pay-per-use parkeeroplossing Yellowbrick. Deze app maakt betalen per minuut in deelnemende pretparken, dierentuinen of bijvoorbeeld sauna’s mogelijk. De gebruiker tapt met de app in bij de ingang, tapt weer uit bij vertrek en betaalt voor de tijd dat op de locatie is doorgebracht. Van de 500 ondervraagde gebruikers van de app gaf liefst 63 procent aan dat zij hun favoriete dagattracties nu vaker bezoeken. En 15 procent van de aanbieders zag de bezoekfrequentie verdubbelen.


Met het inzetten van dynamic en personalized pricing en pay-per-use komt de ‘ideale prijs’ steeds dichterbij. Dit is de prijs waarbij de aanbieder zijn omzet en winst kan optimaliseren en de bezoekersstromen kan sturen en waarbij de consument het gevoel heeft een eerlijke prijs te betalen die aansluit op zijn wensen en gebruik. Daarmee komt tegelijk het einde van het dagticket in zicht. Gelukkig maar!

Trefwoorden: attractieparken, dierentuinen, prijzen, kortingsacties, yield

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

18/01/21
Plopsa en Tomorrowland samen in eerste extreme spinning coaster van Europa
Een mooie samenwerking tussen een festival en een attractiepark. Zo mogen we de samenwerking tussen Tomorrowland en Plopsaland in de nieuwe ‘Ride to Happiness’ wel bestempelen.
12/01/21
Prijzen vrijetijdsbesteding stijgen sterker dan gemiddeld
Vorig jaar bedroeg de inflatie in Nederland gemiddeld 1,3%. Dat was een stuk minder dan in 2019 toen de prijzen nog met 2,6% stegen. In de vrijetijdssector stegen de prijzen over het algemeen sterker dan gemiddeld. Dat maakt het CBS bekend.
12/01/21
Samenwerking SVR en Van Hoorne Entertainment rond Fien & Teun
De Stichting Vrije Recreatie (SVR) en Van Hoorne Entertainment gaan samen de karakters Fien & Teun naar de kleinschalige boerencampings brengen. Dit jaar start een pilot bij 12 SVR-campings. Als die succesvol is, komen Fien & Teun naar alle SVR-campings die dat willen.
11/01/21
Stromma verkoopt aandelen A'DAM LOOKOUT
Stromma heeft haar minderheidsbelang in de A’DAM LOOKOUT verkocht aan de andere eigenaren. Stromma wil zich richten op haar core business en daarin investeren. Ook komt de extra liquiditeit het bedrijf goed uit. Het commerciële partnerschap tussen beide bedrijven blijft.
11/01/21
Slagharen ruilt diesels in voor elektrisch
Attractie- & Vakantiepark Slagharen heeft het complete wagenpark voor het management vervangen door elektrische auto’s. De negen diesels worden ingeruild door de volledige elektrische Kia e-Niro. Het bedrijf wil hiermee bijdragen aan een meer duurzame toekomst.
24/12/20
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2021
De vrijetijdssector heeft een ongekend jaar achter de rug. De COVID-19-pandemie is na de Tweede Wereldoorlog de meest ingrijpende gebeurtenis die we met z’n allen meemaken. Een jaar met vrijheidsbeperkingen, naasten die we niet konden zien of ons zijn ontvallen, ongelofelijk veel psychisch en medisch leed, maar ook hoop, veerkracht en saamhorigheid.
23/12/20
Bewogen jaar voor Blijdorp
De Rotterdamse dierentuin Blijdorp heeft dit jaar 600.000 bezoekers minder getrokken dan verwacht. Dit zorgt voor een omzetverlies van zo’n 13 miljoen euro. Dankzij de steunmaatregelen van het rijk, een lening van de gemeente Rotterdam en een reorganisatie kan Blijdorp het hoofd boven water houden. Maar de ambitieuze plannen staan voorlopig op een laag pitje.
22/12/20
Ride van Spoorwegmuseum vernieuwd
Het Spoorwegmuseum heeft samen met Lagotronics haar indoor-ride Stalen Monsters een forse upgrade gegeven. De ride was 15 jaar oud en toe aan een opknapbeurt.