Geplaatst op: 18-06-2019
Auteur: Hans van Leeuwen

Van Industrieel Erfgoed en Ultra moderne Ski Centrum

Van Industrieel Erfgoed en Ultra moderne Ski Centrum

Vandaag deel 3 van mijn vijfdaags avontuur bij onze Oosterburen. We gaan op bezoek bij het Bernepark waar het bezoekerscentrum in een oude waterzuivering is gebouwd. Je kunt er zelfs slapen in rioolbuizen. Ook bezoeken we Ski Resort Alpenpark- Neuss en slapen daar in Hotel Fire & ICE.


Bernepark in Bottrop

Een bezoek aan het Bernepark in Bottrop is een verademing tussen al het verkeer van de Duitse autobaan. Een oase van rust in het overvolle Ruhrgebied waar een bovenregionaal bezoekerscentrum is gerealiseerd in een oude waterzuivering die met recht een museale attractie genoemd mag worden. Je kunt er zelfs slapen in vette rioolbuizen waarbij ze ook hier inspelen op verbreding door het aanbieden van bijzondere verblijfsaccommodaties. Het is alleen niet winterhard; het kost ook niet zoveel met € 20,- per nacht. Je voelt je een beetje Huckleberry Finn een overnachtingsavonturier. Het geheel maakt onderdeel uit van een totaal gerenoveerd stadspark van de Wereldtentoonstelling uit 2010. Het park heeft een Nederlands trekje doordat de Hollandse kunstenaar Piet Oudolf samen met de Schotse landschapsarchitect voor het ontwerp verantwoordelijk was. Wie deze uitdaging zoekt kan terecht op www.emscher-weg.de voor fietsen of wandelen langs meer dan tientallen bijzondere industriële gebouwen.

 

Ski Resort Alpenpark- Neuss krijgt pretpark trekken!

  

Wintersportvakantie is dichterbij dan je denkt zodra je de gigantische ontvangsthal van het skiresort AlpenPark- Neuss binnen loopt. Nederland zette ooit de wereld op zijn kop met een heuse indoorskihal met echte sneeuw. Nicky Broos was de trendsetter in Rucphen en Koos Hendriks volgende al gauw met SnowWorld in Zoetermeer en zijn droom was al heel vroeg om heel Europa te veroveren. De ontwikkelingen hebben ook hier niet stil gestaan en nu is het Alpenpark een compleet skiresort met een 4 sterren hotel en sinds december ‘18 een boomhuttendorp met 22 individueel gethematiseerde interieurs. Alle luxe die men zich maar kan voorstellen. Het lijkt wel op het eerste gezicht een soort groot WinterCenterParcs maar dan met sneeuwpiste in plaats van de Aqua Mundo!



Het gaat veel verder dan een traditionele Skihal.

  

"Sinds begin dit jaar hebben wij een nieuwe eigenaar, dezelfde als waar SnowWorld Zoetermeer, Parkstad en Ski Rucphen onder vallen”, laat Kristina Welters, hoofd marketing en communicatie ons weten. Net zoals bij een pretpark krijgt men bij binnenkomst een parkplan met daarop alle activiteiten. Uiteraard is alles zoveel mogelijk in Oostenrijkse sferen uitgedost en is er een lange piste met een stoeltjeslift en een oefenpiste. Het snowboarden is vooral bij jongeren populair. Wat opvalt is de aanwezigheid van veel families met hele kleine kinderen. Nieuw is het in eigen beheer ontwikkelde Fun Football. Een soort 18 holes voetbal hindernis. Dit sluit enorm aan op de trend semi actief samen op een uitdagende manier te bewegen. Er zijn twee soorten golfbanen, Master voor volwassen en Fun Golf voor de kleinsten. Opvallend is dat de Low Rope Course voor kinderen vanaf 6 jaar met hun ouders het meest favoriet is. De High Rope is een attractie die ook bezoekers trekt uit de omgeving die wel de winterse sferen willen proeven maar het klim avontuur in de buitenlucht prevaleren boven in winterse kou onder gedompeld te worden in de sneeuw.



 

We slapen vandaag bij Hotel Fire & ICE dat het best gewaardeerde skioord in Duitsland is met een 9,2. Er zijn drie soorten gethematiseerde hotelkamers in verschillende groottes met diverse luxe pakketten waaronder een openhaard, welness, sauna of jacuzzi’s tot aan een complete loungeroom. Wij slapen in een van de nieuwe boomhutten. Wie een boomhut, de ultieme kinderdroom wil reserveren kan dat op basis van hotelkamer prijzen. Wij betaalde € 175,- inclusief ontbijt met gebruik van de wellness en fitness. Kijk voor meer inspiratie op www.alpenpark-Neuss.de



Onze dag tickets zijn erg succesvol!

  

"Wij willen meer zijn dan een skihal”, laat Kristina Welters weten. "Vandaar dat wij de laatste jaren met een aantal in eigen beheer ontwikkelde outdoorattracties het aanbod hebben kunnen uitbreiden.” Het is al jarenlang Duitslands grootste klimpark, en na 10 jaar nog altijd populair. De reden dat er twee soorten minigolf en dit de eerste attractie was met een jaarrond openstelling in de buitenlucht. Uiteraard zijn er tal van horecavoorzieningen gerealiseerd in typische Oostenrijkse sferen.

Koerswijziging, Skihal wordt winterpretpark

  

De huidige skihal ondergaat een totale rebranding. Allrounder Mountain Resort GMBH & Co gaat verder onder de nieuwe naam Alpenpark - Neuss. Het doel is uit te groeien tot een jaar openstelling en een sportieve uitstraling bieden met bijpassende activiteiten. Jaarlijks trekken zij meer dan 1 miljoen bezoekers. Doelgroepen zijn de lokale bezoekers, regionale gasten, sportverenigingen, skiërs, trainingskampen, zakelijke markt, familiefeesten, bruiloften die al of niet hun verblijf kunnen verlengen in een van de 101 hotelkamers of boomhutten. "Wij hebben voorzieningen van zalen tot wel 1.000 personen en meerdere restaurants.” Deze rebranding valt samen met de opening van de nieuwe Boom-Chalets en het FunnFussball.



Geen korting maar keuze uit veel arrangementen

  

"We doen wel aan voordeelarrangementen maar niet aan korting. Ons doel is hoogwaardige aanbiedingen. Een dag bij ons op de ski piste is niet voordeliger dan in de wintersport gebieden. Wij hebben elke week twee speciale DJ-muziekevents en elke maand een speciaal motto-event. Zo hebben wij met Carnaval 3.000 gasten. Ondanks dat iedereen de mond vol heeft over social media, zien wij een revival van het simpele drukwerk door een originele folder. Onze gasten komen voornamelijk uit Duitsland maar zien gestaag het aantal Nederlandse gasten toenemen. Door de samenwerking binnen de SnowWorld Groep kan men met het Ski-jaarabonnement in meerdere skihallen terecht zonder daarvoor meer te betalen. We zijn nu al weer druk bezig met het maken van nieuwe plannen voor de buitenruimte en als eerste komt er een compleet nieuwe outdoor gethematiseerde buitenspeeltuin. 



 
Trefwoorden: duitsland, attractieparken, skihallen, bezoekerscentra, verblijfsaccommodaties, dagrecreatie, fec's

||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.