Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-03-2019
Auteur: Hanita van der Schaaf

Een community voor marketingvraagstukken?

Een community voor marketingvraagstukken?
Photo by Alexis Brown on Unsplash

Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn vorige baan als campagneleider bij Culturele Hoofdstad. Natuurlijk is het fantastisch om alle praktijkervaring over te kunnen dragen op de jongere generaties.


Mijn eerste bevindingen zijn heel positief. Ik werk als Senior Lecturer Marketing bij de opleiding Creative Business (voorheen Media en Entertainment Management) van NHL/Stenden. Ik begeleid studenten in CBL-sessies (case based learning) en in het maken van moduulopdrachten. Ook ben ik betrokken in het ontwikkelen van nieuw lesmateriaal. Dat is erg leuk om te doen, want daarmee blijf ik zelf ook op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het marketingvak.


In het moduul ‘Branding en Communication’ dat we nu ‘draaien’, werken 35 studenten in groepen aan een opdracht voor Dagblad van het Noorden. Een echte opdrachtgever, leuk! Samen met alle tweedejaars studenten ben ik op werkbezoek geweest en hebben we de brand manager geïnterviewd. Vervolgens hebben de studenten op basis van deskresearch en het enquêteren van inwoners in Groningen en Drenthe een brand analyse gemaakt. Op basis van de uitkomsten schrijven ze een marketing- en communicatieplan. Ik merk dat de studenten extra gemotiveerd zijn, omdat de opdracht over een echt bedrijf gaat. Het is dus niet fictief. Als extra stimulans mogen de beste drie teams hun rapport presenteren aan de opdrachtgever. En dan ineens komt het heel dicht bij hun toekomstige werkveld!


De koppeling van onderwijs met het werkveld is in mijn beleving enorm belangrijk, maar nog wel een uitdaging. Want, een student maakt een opdracht om zijn leerdoel te halen. En wat mag een opdrachtgever dan verwachten? Aan de andere kant: het bedrijf krijgt een stroom aan creatieve ideeën van studenten, die worden begeleid door professionals. Daarvoor hoeven ze alleen maar tijd te investeren. Het marketingvak is erg in beweging, onder meer door de komst van nieuwe media en technologie. Daarom lijkt mij de koppeling tussen onderwijs en praktijk in dit vakgebied mij zo vreselijk relevant.


Natuurlijk zijn er al diverse verbindingen tussen onderwijs en bedrijfsleven, zoals de stages en de leerbedrijven. Maar eigenlijk zou een soort ‘marktplaats’ met vraag en aanbod voor kortlopende opdrachten nog niet zo gek zijn. Iets snels, laagdrempeligs en 24/7 toegankelijk. Misschien is het een idee om een soort ‘community’ te starten, waar docenten en bedrijven elkaar vinden? Dat zou thematisch kunnen (per vakgebied), per sector of bijvoorbeeld per regio (opdrachten bij bedrijven in de buurt


Ik hoor graag welke geniale ideeën er zijn! Je mag ze delen op social media met #marketingidee en mailen mag natuurlijk ook! hanita.van.der.schaaf@stenden.com

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, onderwijs, branding, merken

||| Nieuws |||

10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Exclusief voor leden
Jelmer Schoolderman brandmanager bij Corendon
Jelmer Schoolderman treedt per 2 juni 2025 in dienst bij Corendon als Brandmanager. In deze rol vers...