Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-03-2019
Auteur: Hanita van der Schaaf

Een community voor marketingvraagstukken?

Een community voor marketingvraagstukken?
Photo by Alexis Brown on Unsplash

Sinds een aantal weken werk ik in het onderwijs. Een totaal andere wereld, in vergelijking met mijn vorige baan als campagneleider bij Culturele Hoofdstad. Natuurlijk is het fantastisch om alle praktijkervaring over te kunnen dragen op de jongere generaties.


Mijn eerste bevindingen zijn heel positief. Ik werk als Senior Lecturer Marketing bij de opleiding Creative Business (voorheen Media en Entertainment Management) van NHL/Stenden. Ik begeleid studenten in CBL-sessies (case based learning) en in het maken van moduulopdrachten. Ook ben ik betrokken in het ontwikkelen van nieuw lesmateriaal. Dat is erg leuk om te doen, want daarmee blijf ik zelf ook op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het marketingvak.


In het moduul ‘Branding en Communication’ dat we nu ‘draaien’, werken 35 studenten in groepen aan een opdracht voor Dagblad van het Noorden. Een echte opdrachtgever, leuk! Samen met alle tweedejaars studenten ben ik op werkbezoek geweest en hebben we de brand manager geïnterviewd. Vervolgens hebben de studenten op basis van deskresearch en het enquêteren van inwoners in Groningen en Drenthe een brand analyse gemaakt. Op basis van de uitkomsten schrijven ze een marketing- en communicatieplan. Ik merk dat de studenten extra gemotiveerd zijn, omdat de opdracht over een echt bedrijf gaat. Het is dus niet fictief. Als extra stimulans mogen de beste drie teams hun rapport presenteren aan de opdrachtgever. En dan ineens komt het heel dicht bij hun toekomstige werkveld!


De koppeling van onderwijs met het werkveld is in mijn beleving enorm belangrijk, maar nog wel een uitdaging. Want, een student maakt een opdracht om zijn leerdoel te halen. En wat mag een opdrachtgever dan verwachten? Aan de andere kant: het bedrijf krijgt een stroom aan creatieve ideeën van studenten, die worden begeleid door professionals. Daarvoor hoeven ze alleen maar tijd te investeren. Het marketingvak is erg in beweging, onder meer door de komst van nieuwe media en technologie. Daarom lijkt mij de koppeling tussen onderwijs en praktijk in dit vakgebied mij zo vreselijk relevant.


Natuurlijk zijn er al diverse verbindingen tussen onderwijs en bedrijfsleven, zoals de stages en de leerbedrijven. Maar eigenlijk zou een soort ‘marktplaats’ met vraag en aanbod voor kortlopende opdrachten nog niet zo gek zijn. Iets snels, laagdrempeligs en 24/7 toegankelijk. Misschien is het een idee om een soort ‘community’ te starten, waar docenten en bedrijven elkaar vinden? Dat zou thematisch kunnen (per vakgebied), per sector of bijvoorbeeld per regio (opdrachten bij bedrijven in de buurt


Ik hoor graag welke geniale ideeën er zijn! Je mag ze delen op social media met #marketingidee en mailen mag natuurlijk ook! hanita.van.der.schaaf@stenden.com

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, onderwijs, branding, merken

||| Nieuws |||

22/05/25
Geerte Udo nieuwe voorzitter Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme
Geerte Udo is per 1 augustus benoemd tot onafhankelijk voorzitter van de Landelijke Raad voor Recreatie en Toerisme (LRRT). Udo brengt ruime ervaring mee uit het publiek-private domein, onder meer als voormalig directeur-bestuurder van amsterdam&partners.
22/05/25
Exclusief voor leden
Brussels Airport Fund open voor duurzame initiatieven rondom de luchthaven
Voor het derde jaar op rij steunt het Brussels Airport Fund, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, duurzame projecten in de omgeving van de luchthaven.
21/05/25
Ryanair rapporteert winstdaling ondanks recordaantal passagiers
Luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft over het afgelopen boekjaar (2024-2025) een winst na belasting van €1,61 miljard gerapporteerd. Dit is een daling ten opzichte van de €1,92 miljard winst in het voorgaande jaar. Ondanks de winstdaling vervoerde de Ierse prijsvechter een recordaantal van 200 miljoen passagiers, een stijging van 9% ten opzichte van het jaar ervoor.
21/05/25
Mnister Beljaarts neemt 'Handreiking regeldruk in de watersport- en recreatiesector’ in ontvangst
HISWA-RECRON-directeur Geert Dijks heeft de ‘Handreiking regeldruk in de watersport- en recreatiesector’ deze week aangeboden aan minister Beljaarts van Economische Zaken.
21/05/25
Boele wordt salesmanager Retail bij Corendon
Tineke Boele start op 1 juli 2025 als Salesmanager Retail bij reisbedrijf Corendon. In deze rol is zij verantwoordelijk voor de verkoop van reisproducten via retailpartners.
21/05/25
Werkveldkandidaten gezocht voor Professional Doctorate in Leisure, Tourism & Hospitality
CELTH zoekt voor de professional doctorate kandidaten uit het werkveld. De PD biedt organisaties de kans om voorop te lopen in innovatie binnen de LTH-sector. Het traject, dat vier tot zes jaar duurt, combineert praktijkgericht onderzoek met concrete interventies.
21/05/25
Advies; voorlopig niet wandelen bij landgoed Den Treek-Henschoten
Na een incident op Landgoed Den Treek – Henschoten van maandag 19 mei waarbij mogelijk een wolf is betrokken, heeft de provincie Utrecht een aantal stappen gezet om zo snel mogelijk passende maatregelen te kunnen nemen.
20/05/25
Open Watersport Weken 2025 trekken meer dan 25.000 bezoekers
De derde editie van de Open Watersport Weken, die plaatsvonden van 5 april tot en met 18 mei in Frie...